Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 -93 | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (22738 totalt) |
Jag gjorde som alla sa, jag köpte mig en färdig bil förra gången. Det var bra, jag kunde rejsa helgen efter...men man måste greja lite i garaget också...
Så jag köpte mig en 325:a i sedanskrud. Att det blev en 4dr var ingen slump utan helt enkelt för att den är lättare än coupé. En hel del faktiskt om man tittar ur listan. Planen är i alla fall att köra BMW-Cup klass Special med denna bil 2010. Sedan kan planer ändras, jag vet inte hur många gånger jag ändrade min förra e36 innan det till slut blev vagnboksbil. Under helgen har karossen rensats. Nästan all asfaltsmatta är borta vilket inte är ngt vidare kul jobb. Rörhög från Finess har handlats. Har än så länge bara ställt in huvudbågen men passformen på denna verkar mycket bra. Betydligt bättre än i den förra bilen. Efter vad Finess själva sa så har de ändrat mallarna en hel del sedan de övertog bockandet av Gunnarsjö. Vis av förra bilens burbygge har jag handlat både portopover och rörbock men om det fortsätter så här bra kommer de inte att behövas. Nu ska buren in och jag ska registreringsbesiktiga bilen med buren framåt vårkanten. _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||
Det finns en massa böcker inom ramen för socialpsykologin som sannolikt skulle förklara ett och annat. Men för oss som inte tänker analysera det vidare så är det bara att önska lycka till. Eftersom att du har gjort det förr kommer du ju dels att göra det både snabbare men säkert också ändå bättre.
Håll oss briefade, Markus. Även om målbilden ändras lite längs vägen så vill i alla fall jag hänga på och drömma med! Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||||
Det kryllar av E36 projekt på Rejsa nu !
Verkar komma i vågor , först var det Alfa 75 TS alla skulle ha , sedan E30 318iS och nu är det mest E36 byggen! Mer spec på motorval , väghållning osv önskas! Denna tråd kommer absolut att följas ! Med vänlig hälsning Calle _________________ Calle Olsson |
||||||
Varför är en sedan lättare än en coupè? det får jag inte till att gå ihop? _________________ Jonatan Martinsson BMW M535i-85, BMW 540i/6-97, BMW 3,0Si, BMW 520i-92 |
||||||
På en tomkaross av en sedan så sitter ju sidokrockskyddet i dörrarna som inte räknas med i en tomkaross. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Hoppas tråden kan ge inspiration för någon. Häng med på resan mot en brutal bil!
Fast nånstans kommer givetvis ekonomin sätta gränser... Putrix: Visst ska jag försöka vinna båda klasserna men samtidigt måste man vara realistisk. Och det tycker jag att jag är även om det kan skena iväg lite ibland... Att vinna en klass och särskilt specialklassen är definitivt inte gjort i ett nafs. Rent hypotetiskt: OM mina körfärdigheter SKULLE duga till det så är det allt det där med set-up på bilen och så... Där är jag ingen vinnare direkt! Detta är inte tänkt att bli nån kompromiss, tvärtom, jag ska löpa linan ut. Anledningen till att jag vill regga med bur är för framtiden. Kanske vill man trappa ner och bara leka trackdays och så igen. _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||
Räknar med att bli ganska mycket lättare eftersom krockskyddet i dörrarna kapas ur. Detta är ju möjligt då buren ger sidokrockskyddet som behövs. Och buren är ju lika tung oavsett coupé/sedan. Kanske hade man kunnat kapa bort en del av sidoförstärkningarna i Coupekarossen också men jag misstänker att man då behöver ha bort bakskärmarna som Niklas Sandström har gjort på GTR:en?? Finns en e36 sedan i cupen med sexa i som väger ca 1030 utan förare. Mums! _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||
Jo det sitter en hel del dubbelplåt och förstärkningar i karossidan framför bakhjulet på en coupe, jag har dock inte tagit bort nån plåt där på min. Min coupe vägde nybyggd utan förare och tom tank 1070kg med 50/50 viktfördelning. Men den gick knappt att köra då, det slirade bara hela tiden. Som jag har kört i sommar har den legat på ca 1230kg utan förare med 43/57 i viktfördelning. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
ännu ett e36 projekt, underbart ser ju ut som att du fått en bra början på detta projekt..
måste bara fråga vad finess tar för buren? är själv på jakt efter bur till mitt framtida projekt... PMa om du vill... jobba på _________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||||||
5000:- står det väl på finess hemsida om jag inte minns fel vad man får med då syns på hemsidan vill man ha mera rör så kostar det per meter _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
okej! jag var där inne och kikade lite men hittade inget pris, får väl skicka ett iväg ett mail och se vad dom har att komma med _________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||||||
Tjena Markus,
Du verkar ha en enorm tillgång av både energi och tid så känner du att du är sysslolös någon gång så är du varmt välkommen till mitt garage när som helst, för där har inte mycket hänt sedan i oktober Min E36 Coupe väger ca.1115kg tomvikt vilket inte är så tokigt. Och med tanke på att jag inte kapat bort en enda bit plåt någonstans i bilen, har kvar alla rutor i glas, delar av fönsterhissarna, dörrar i plåt, krockskydd i dörrar, stora bromsar, reservhjulsbalja, huvgångjärn, gasfjädrar, huv och lucka i plast men med ramar, original (tung) front och bakspoiler m.m. så torde det inte vara några större problem att komma ner en bra bit under 1100kg om man skulle vilja det. om man sen är beredd att kapa ur dörrarna så att det bara är ytterplåten kvar och resten av bilen så den är som en Schweizerost så får man ju bort ett par kilon ytterligare, OM man vill ha en sån bil... Hur som helst, lycka till med bygget Det kommer bli bra _________________ Johan Armskogh |
||||||
Det stämmer som Mikael skriver, 5000kr. Edit: Frakten är 480kr + moms till Arvika. _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||
ok. När du säger "gick knappt att köra", pratar vi Rallycross eller banracing? Kan tänka mig att det skiljer lite hur man värderar saker och ting..? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||
Johan, tror du mig om jag säger att jag inte känner mig sysslolös? Kan lägga till byte av Garage, boendeflytt, + att jag troligtvis ska hjälpa till att göra banbil av en bekants bil innan våren. Sen jobbar man lite drygt heltid också. Hmm... Ang din vikt är jag helt oförstående??? Min coupé vägde 1180 det sista vill jag minnas. Med plastrutor baktill åtminstone. Jag hade värmepkt kvar, men annars var det mesta borta, inkl upprensat kablage. om jag inte kände dig skulle jag tro att du drömt! Hur du burit dig åt vet jag inte men det är helt klart imponerande, jag tror jag tar med mig bilen till örebro på bantningskurs vid tillfälle! Gissar att du bestämt dig för att behålla bilen? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||
Det är ju främst i rallycross. Men innan man fick upp värmen ordentligt i racingslicksen så var det som att köra med hockeypuckar och det tog ju några varv innan man var där. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 -93 | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (22738 totalt) |