Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
22 besök senaste veckan (11182 totalt) |
Tips för att ställa Caster
Jag har två frågor om caster: 1. Finns det någon smidig garagemetod för att mäta caster? Camber och toe går ju an, men caster är lite besvärligare. 2. Dessutom, vilka effekter ger caster för väghållningen? Kraftigare styrcentrering och ett visst tillskott av negativ camber vid vridning av hjulen är ju effekter av positiv caster, men hur påverkar det väghållningen? Jag läste någonstans att det kan ge en negativ effekt också, beroende på att det stör bilens cornerweight. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||||||
Visst ändras corner weighten när caster används (som funktion av styrutslag, vid symmetrisk setup är förändingen noll vid styrutslag noll). Varför då? Jo, vid styrutslag roterar hjulet kring en styraxel som inte är vinkelrät mot marken och man kommer då få en vertikal komponent i rörelse, dvs. hjulet rör sig upp/ned. Det är detta som ger upphov till corner weight ändringen - och som en följd en mer tungstyrd bil (man lyfter fronten av bilen genom att vrida på ratten).
Hur kan man utnyttja det här på ett bra sätt då? Jo, vikten skiftas mot innerhjulet vilket på en FWD-bil utan diffbroms kan göra skillnaden mellan ett rökmoln och fäste i corner exit. Skillnaden i corner weight (som i princip kan tolkas som en traditionell weight transfer, då den endast uppkommer när man vrider på ratten) kan kompenseras med en styvare krängare fram. I övrigt kan man säga att caster ger störst positivt bidrag i lågfartskurvor då dessa ofta innebär stora styrutslag (stort bidrag på camber, därmed mer fäste). Andra effekter kan också bli att ride heighten i fram ändras vilket kan påverka t.ex. aerodynamiken. _________________ Henning Olsson |
||||||||||
Garagemätmetoden är väl enklast att mäta påverkan på Camber vid ett känt styrutslag (tex 15 grader). Det är detta man kan använda de gradmarkerade "toeplattorna" till.
Men för den late så blir castern det det blir när man kommit nära önskad statisk camber (Excenterbultar är inge skoj att justera ![]() |
||||||||||
Re:
Tack för svaren! ![]()
Är det en tumregel för en bansetup, eller en mer generell tumregel? (Naturligtvis finns det inget exakt svar, precis som för alla andra vinklar och inställningar.) Hur stor är KPI på Miatan, Niklas? Du brukar ju ha koll på siffrorna. ![]()
Mm, jag funderade på den varianten också. Den kan nog framkalla viss huvudvärk, med tanke på att det blir mer eller mindre en trial and errormetod. Vrid, mät, vrid, mät, vrid, mät... ![]()
Det enklaste på Miatan är ju att ställa max caster, men om man vill ha något annat blir det lite jobbigare. Och olika på vänster och höger känns ju sådär bra. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||||||
75% av spindelvinken är för någon svängbil.
Men mer än 5-6grd caster ger inte så mycket mer. Vet att BMW på bana kan ha massor, typ 10grd. Jag har använt vattenpass och stjutmått för att mäta caster. Bara hitta 2st punker som ligger i linje med styraxen sätt från sidan. Skilnden och mellan punktern horisontelt och en längd så har vi castern. om de siffror jag har stämmer är spindelvinken ca 9,7grd på en Miata om det stämmer så 9,7*0,75-->7,3grd caster. Jag skulle inte gå över 6grd _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
Re:
Är lite intresserad vad du baserar det på? Låter rimligt (även om jag skulle tillåta mer caster) men hur har du kommit fram till det? Att säga att mer än 5-6 grader caster inte ger nån större skillnad stämmer väl inte riktigt, t.ex. camberförändringen för ett givet styrutslag beror ju linjärt (mer eller mindre) på castervinkeln, i alla fall då man håller sig inom hyfsat normala KPIs. Beror snarare på däcken och hur de reagerar på ökad camber. _________________ Henning Olsson |
||||||||||
Nu vet jag inte hur det är specifikt på Miata, men tänk på att ökad caster också ofta ger ökad bump-steer. Kan vara ett acceptabelt "offer" i synnerhet vid kort fjädringsväg/hård fjädring då det inte rör sig så mycket.
Men man ska inte bli överraskad av effekten. Jag blev faktiskt lite överrakad då jag mätte lite på en Peugeot 309-framvagn (McP, se bil-tråden med bilder *EDIT: Hade tydligen inte lagt upp framvagnsjobbet*). Innan hade jag tagit det som en vedertagen sanning att sänkning ger bump-steer vilket det inte alls gör, annat än genom bieffekten att caster ökar litegrann. Men en ökning av caster ger märkbara effekter. Sen beror det på övrig geometri (som iofs också beror på hur man sänkt) samt huruvida styrväxeln sitter framför eller bakom axeln hur det styr vid infjädring. om anledningen till att det blir så här är otydlig, beror det på att man ändrar lutningen på spindelns styrarm. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||
Re:
![]() Annars googlade jag mig till KPI=11,3° (Mazdas spec tydligen 10.83°-11.83°, 11° 20min +-30min) http://www.locostusa.com/forums/view
Locostusatråden har ju några åsikter om kombinationerna av KPI/SAI/Caster/Scrub. Det finns tydligen fler än en lösning på ekvationen. om nu Miatan är "byggd" för 0scrub så kan man ju fundera på universallösningen att köra med ET30 (dvs 10-15mm mera scrub). Är spårvidden viktigare än ev nackdel av mera scrub (eller är det en win-win). Längre bärarmar kanske är bättre? Men om man vinner nåt på att öka castern över 5 så skulle det ju gå att tänka sig att shimsa fram undre A-armen. |
||||||||||
Defenitione av KPI och SAI är spindelvinkel+camber.
Så jag tycker KPI/SAI är ett pissmått. Caster styr också casterskrubben, hmm heter något annat som jag aldrig lärmig vad det heter ![]() trajl eller tälj eller va fa.. det blir ![]() Så casterskruben skall man också ha koll på. Caster ca 75% av spindelvinken: Jag har bollat siffror med typ MacÄckelben med typ spindelvinkel på ca 12-15grd och typ banåka där man max vrider hjulen 10-15grd så ger allt över 5-6grd caster inte så mycket. Camberkompen man får av casten är liten men lite caster blir den åt fel fåll. Skall dra fram lite grafer på spindelvinkel mot caster. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
Re:
Bumpsteereffekten hade jag inte tänkt på. Men det är klart, flyttar man styrarmen, så ändras ju geometrin.
![]()
Jo, fast i de andra fallen kan man skruva, sen mäta. Det tycker jag är helt ok att få rätt på. Med med denna metoden får man mäta, vrida, mäta, vrida, skruva, mäta, vrida, mäta... eftersom både camber och caster ska vara rätt samtidigt. Ipren...
Nej, det har du nog rätt i. Om inte annat, så lär man ju få större jackingeffekter med större scrub. Vad kan max caster på en Miata vara, då? Det är väl strax över 5 grader?
Jag får nog läsa på lite om KPI och SAI, tror jag. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||||||
Re:
Jag vill minnas att jag läst nåt om att jämnjusterade excenterbultar (för att maxa cambern) ger runt 3 i caster. I vilket fall som helst så saknas det inte styrfeedback med tömd servokuggstång med den inställningen. Man kanske skulle göra en ordentligt koll innan 09 drar igång (efter stressetupen veckan innan start) ![]() |
||||||||||
Pär Hansson:
Gällande guppstyring, testa att justera kuggstången i höjdled. Går även att justera höjden på yttre ändan på styratget mot styrarmen. Det är bra skinkigt, ca 1-2mm är massor på guppstyringen. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
Re:
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||
Re:
I Specmiata setup guide http://www.specmiata.com/counter/click.php?id=1 rekommenderas caster justerad fullt åt negativhållet (så som du beskriver) plus ett streck. Men det är väl just för att få ut så mycket camber som möjligt. Angående bumpsteer, så undrar jag varför inte alla bilar konstrueras med 0 i bumpsteer från början. Utan att ha någon djupare insikt i svårigheterna, så tycker jag att det borde gå att lösa i de flesta fall. Eller är det så att många bilar har hyfsat låg bumpsteer i det spannet där hjulupphängningen är tänkt att arbeta från början, men att det försämras när man flyttar spannet då man sänker bilen? _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||||||
För er med Mc P framvagn. Flyttade övre tornfäste bak/upp för caster samt fjädringsväg (huven avgör hur högt) Detta tillsammans med en sänkning på typ 10 cm från orig. ger ju självklart bumpsteer. Satte upp benen i svarven, stack av styrarmarna. Satte en m4 stoppskruv i armen som gick in i fjäderbenet. Monterade utan fjädrar, körde spindeln upp och ned i rideheight läget plus drop/infjädring. Nöp fast styrarmen där jag fick min. toeförändring. Blev icke mätbar toe under 70 mm fjädringsväg, lade mig i mitten på tänkt rideheight, har nu 0 toeförändring vid 35 mm hopfjädring samt utfjädring. Maxxade även Ackerman samt kortade styrarmarna för snabbare styrning (minus ett varv) Svetsade fast armarna på benen. Till saken hör att det är väldigt långa A-armar på Sudden, kanske svårt att hitta så mycket som 70 mm utan Toe påverkan på andra bilar med Mc Pherson. Bilen går mycket bra på bana, men framförallt sväljer den alla ojämnheter på allmänväg ypperligt. Lade mig för övrigt på 5-6 gr Caster (0 orig)
_________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||||||||
![]() |
Racetech
![]() |
22 besök senaste veckan (11182 totalt) |