Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lacka med skrynkelfärg?
1166 besök totalt
dajjmen
Helsingborg
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Lacka med skrynkelfärg?

Hej, hoppas detta är rätt forumsdel. Det är så att jag ska lacka min ventil kåpa med Wrinkel paint (skrynkelfärg) och jag tänkte höra hur jag lättast får ett bra resultat. Har läst att vissa stoppar in delen i ugnen efter några lager färg? Är det någon som har erfarenhet av att lacka med denna färg?

//Dajjmen

Göteborg
Här sen Nov 2002

Lägg ett par tunna lager med några minuters mellanrum sen lägger du ett så tjockt lager du kan utan att det rinner eller blir "pölar" i hålkärl och sånt. Sen ugn eller värmefläkt på det i 24H.

Sen vet du hur det gick.

Det blir grövre rynkor ju tjockare färg du lägger så jämnhet är viktigt.
om du har en extra kåpa eller liknande att prova på så är det guld värt men färgen är ganska odryg och det är inte roligt att spraya med beggat munstycke för det sätter igen lätt som f-n på VHT's burkar.

BMW 330i -05
Citera
dajjmen
Helsingborg
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Lägg ett par tunna lager med några minuters mellanrum sen lägger du ett så tjockt lager du kan utan att det rinner eller blir "pölar" i hålkärl och sånt. Sen ugn eller värmefläkt på det i 24H.

Sen vet du hur det gick.

Det blir grövre rynkor ju tjockare färg du lägger så jämnhet är viktigt.
om du har en extra kåpa eller liknande att prova på så är det guld värt men färgen är ganska odryg och det är inte roligt att spraya med beggat munstycke för det sätter igen lätt som f-n på VHT's burkar.

vilken grad ska man ha på ugnen då?.

Varberg
Här sen Dec 2008

Det är viktigt att förvärma både detaljen du skall lacka och färgen samt ha varmt i lokalen du lackar i , för att starta processen och få ett bra resultat.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag har ingen ugn, jag har en byggfläkt.
Fullt blås för att värma grejen och sen fullt blås på typ 2m håll för att torka den.

BMW 330i -05
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Värme kan säkert vara en god ide. Jag skrynkellackade en luftburk i ett alltför kallt garage en gång med synnerligen trist resultat. Det blev bara sporadiska skrynkelbildningar.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Ett torskåp (för kläder) är perfekt för att värma. Då kan man lacka i normal temperatur och sen "skrynkla till" färgen i torkskåpet.
Som Maz redan skrivit är det viktigt att man får till ett jämnt lager.

Citera
Skruva banåkabil
Lacka med skrynkelfärg?
1166 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande