Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Projekt Mini Cooper S CSL
<<   1, 2
4869 besök totalt
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Huven är ju nästan hela fronten och är den i plåt? (jag är inte så insatt i hur MINIn är byggd ) om inte kan väl den ersättas av en plast dito. Det har ju skrivits innan på forumet om viktmiskningar på 10kg eller liknande. En sådan modifiering är reversibel.

Tillsammans med tidigare nämda takluckekonvertering och batteribyte kan du få bort yttrligare ca 30kg.


Jupp det mesta är i plåt
Har hittat en i kolfiber Men kostar 6000:- cirka, det får bli längre fram isåfall börjar med dom billigare och mera användbara sakerna innan man börjar jaga vidare i jakten på den lättare bilen
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Johan CooperS skrev:
Ska kolla upp det men hela soltaket är en hel kasset, och då borde man kunna lätta bort hela den och ersätta med kolfiberdito, hurvida operationen är reversibel återstår att se.. ska forska lite i saken.. men tanken är ball.. spar 17kg i taket


CSL:en tak är 6 kg lättare än en vanlig M3 utan sollucka, 17 kg är en hel del.
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Nu kommer första modifieringen, blev nya stolar som man förhoppningsvis sitter bättre i samt sitter fast i.

Först tänkte jag köpa uppsättning Sparco Evo II:or men efter lite letande och prat med Dalhems så blev den en uppsättning Cobra Suzuka i glasfiber.
http://www.cobraseats.com/item.asp?pg=MS&id=SUZ&opt=BKBK1
omdömmen om stolarna kommer efter jag hunnit prova dom, borde dyka upp med posten idag.
Vikt 7kg/st oringalstolarna 25kg/st dock ej fästen eller underreden medräknade. Dock är ju osäker på om jag ska kasta ut baksätet eller inte (används inte iallafall) väger cirka 15kg fast sitter på bakaxeln så för viktfördelningens skull kanske man ska låta bli?



Andningen kommer också att ses över under en snar framtid, i form av ett pipercrossfilter i en specialavskärmning. Har snackat med en som kör på samma lösning och det verkar funka riktigt bra. Sen hållborrar man plasten bakom avskärmningen för att dra ner kallluft från ventilerna under framrutan.

Önskelistan just nu:
Nytt avgasystem från katalysatorn och bakåt, sedan en racekatalysator och ett supersprintgrenrör.
Nya däck plus lättare fälgar. (funderar på Goodyear Eagle F1:or, Yokohama AVS Sport eller Potenza S03:or kombinerat med OZ Superleggera i 16 eller 17" (R-däck får vänta men har nu en uppsättning 15" alu fälg för framtida bruk)
Chassi (Bilstein B16 - PSS9)
Drevning kompressor + mappning med ovanstående modifikationer borde ge omkring 200-215hk (c:a 250Nm) åtminstonde.

Nu fattas det bara att vinna på lotto eller nått, men ett steg i taget så
Citera
Allmänt banåkaforum
Projekt Mini Cooper S CSL
<<   1, 2
4869 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande