| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Identifiering bromsok
|
2784 besök totalt |
|
Identifiering bromsok
Som rubriken säger.. Kan någon hjälpa mej att tala om från vilken bil detta bromsok kommer. Hittade dessa på en marknad och tyckte det borde vara perfekt att använda till hydralisk handbroms, då de är 2 kammare i dessa. Säljaren hade inte en aning
Kan tillägga att bygeln som man monterar på huset passar från äldre Renault, men jag har aldrig sett denna typ av ok på någon Renå. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
|
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
|
Nejdu Nisse
Dom gör bara skivor. Däremot finner man att det finns en bromsreservdelstillverkare som har dba som trademark(men dom verkar inte finnas på nätet) och om man googlar riktigt hårt, så finner man att dba sätts i samband med både Lockheed, Ate samt Bendix. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Re:
Finns visst DBA ok ! Har för mig att de är/blev lockheed eller om det var tvärt om... Har åxå för mig att det dök upp på nån nyare Renault med, men kan inte svära på detta.... Skall maila över Nummerna till en FD kollega på mitt gamla jobb, han kanske kan gräva fram något, t.ex vilken kloss som skall passa..... Men jag lovar inget, postar här i tråden när jag får svar ! _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||
|
Har ett svagt minne av att jag läste i en Bilsport(!) om en Datzun 240Z som var kraftigt ombyggd.
Nånstans i texten nämndes nåt om att ägaren bestämt ville ha Citroen bromsok bak pga handbromsen, men jag minns inte om det nämndes nån modell som de kom från. Jag tror jag har tidningen kvar nånstans, kan ju kolla (skulle ändå behöva sortera lite sopor...) _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Re:
Låter som att det skulle kunna vara Anders Andreassons 240Z, men vet dock inte mer än det du skrivit... _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
|
Min egen gissning är att de suttit som original framok på någon simca/Talbolt av något slag.
Eftersom bromsokbygeln till bendixbromsarna på Renault 70 tal passar tror jag det är något franskt. Kanske Matra
_________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
|
Hittade den gamla Spoilernytt, nr 20 -99. Bilen ägdes då av Rolf Tengesdal från Haugesund.
Bromsoken det skrivs om där kom från Citroen GSA, frambromsok med inbyggd handbroms. På Datsunen satt de bak, ombyggda för att klara ventilerad skiva verkar det som. Riktigt fint bygge för övrigt, man märker hur utvecklingen bland gatbilar med racestuk har ändrats. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Re:
De har väl mekanisk parkbroms. Om du tittar på mina bilder lite nogrant ser du att det är... 2 anslutningar för slangar 2 luftnipplar =2 kammare / kolvar inre och yttre. och ingen mekanisk parkbroms. Jag tänker använda dem som bakok och den ena kretsen till parkbromsen. Fördelen med denna typen av 2 kolvsok är ju att det inte blir någon snedbelastning på bromsklossarna. Vore ju bara så himla intressant att veta var de ursprungligen kommer ifrån
_________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
|
Jo, jag såg på din bild att där är två anslutningar för bromsrör. Fanns tyvärr ingen bild i reportaget där man kunde se bromsoken,
det nämndes bara att byggaren ville ha Citroen-oken för handbromsens skull. Spelar ingen roll, det verkar ju vara nåt annat bilmärke än Citroen. Skulle vara kul att få reda på var de kommer ifrån, jag har ju själv hydraulisk handbroms och såna här ok skulle lösa en del bekymmer. Är de av aluminium? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Fick svar idag !
Enligt gjutnummert så är det från en Lancia Beta 1973-84 Fram Se länk http://www.budweg.com/budwegweb/cata och Bendix & DBA är ofta "samma" i dessa fallen.... _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||
|
Re:
Har man bara gjutnummer så bruklar det gå att få fram grejor, t.ex. nya packningar eller kolvar osv och rädda grejor ! Jobbade förut på AB Malmö Bromsservice (Reservdelsgrossist), har ju en del kontakter kvar i branchen, dem måste luftas lite ibland så att man inte blir bortglömd !
_________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||
|
Re:
Tusen tack så mycket _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Identifiering bromsok
|
2784 besök totalt |