Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Val av delad bakvagn?
4387 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Val av delad bakvagn?

Funderar fram och tillbaka över riktigt vad man ska välja för något att arbeta med. Bilen som ska få baken ombyggd är en Kadett C, alltså en ganska smal bil! Breddare som ger 8cm per sida finns dock. Idag sitter en Ascona B axel som jag tror mäter 1380mm.. Med 13x5,5" fälgar fylls original husen upp rätt bra utåt.

Diffbroms vill jag gärna ha möjlighet att hitta till vettiga priser i alla fall, dock inget måste i steg 1! Först och främst vill jag bara få ut den å börja köra! bultmönster är inte noga, dock vill jag gärna ha utrymme för lite fälgkant så en bakvagn som är runt 1540mm bred t ex känns inte såå lockande

Jag har själv funderat på Sierra och E30, för och nackdelar med dessa?

Vad mer finns de att välja på? Nån alfa kanske? jagga axel? Egen konstruktion med dubbla a armar? :S

Bilen ska helst gå registrera som ombyggt fordon

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Miatan bakre subframe är inte så bred mellan infästningarna. Jag har gjort nåt samlat inlägg med data nångång tidigare. 7" diffen finns med torsen. Förutom hela subframen behövs det övre coiloverfästen och främre diffäste i karossen.
7"diffen och drivaxlar brukar inte ha problem med 350+hk och 1100kg bil, så en Kadett borde det hålla för

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Med höginpressade fälgar (och så smala som möjligt :-) ), så går det med lite våld att få dit en Sierrabakvagn i originalskick på en C.

Annars är den ganska lätt att smala av medelst vinkelkap och svets thumbs up

Anders Bisting
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Miatan bakre subframe är inte så bred mellan infästningarna. Jag har gjort nåt samlat inlägg med data nångång tidigare. 7" diffen finns med torsen. Förutom hela subframen behövs det övre coiloverfästen och främre diffäste i karossen.
7"diffen och drivaxlar brukar inte ha problem med 350+hk och 1100kg bil, så en Kadett borde det hålla för

Hur är den uppbyggd då? Hur pass ställbar är den original?

Dude skrev:
Med höginpressade fälgar (och så smala som möjligt :-) ), så går det med lite våld att få dit en Sierrabakvagn i originalskick på en C.

Annars är den ganska lätt att smala av medelst vinkelkap och svets thumbs up

och då jag ska bredda min 16cm totalt bör de då inte vara så stora problem eller?
Just Sierra och speciellt E30 vet jag att fjädersätet hamnar någorlunda nära original mot karossen! + att dom är enkla och billiga att få tag i, då är väl följd frågan, hur bra är dom? E30ins vet jag att de finns otaliga förbättringar att skaffa till, excenter bussningar osv osv.

Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag skulle inte rekommendera Sierrabakvagnen. Jag vet att Dude gillar den men i originalskick är den bara sådär och den går inte att justera alls utan att bygga om saker.

Miata har en fin bakvagn, BMW E36 likaså, tycker jag.

Däremot är Sierra/Scorpio ett ypperligt val av donator för diffklump*, drivaxlar och lagerhus/hjulaxlar. Det är föredömligt enkelt att bygga en egen DeDion eller A-armsbakvagn med de delarna.

*Diffklump om man inte räds att lägga ut lite pengar på en diffbroms - det finns nästan inget begagnat som är vettigt - original viskodiffbroms är ingen hit - men gott om nya för runt 10kkr.

/Gustaf

Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007

BMW diffbromsar som sitter orginal är ganska överkomliga, men är bara 25% bromsverkan. Brukar gå att hitta för nån tusing.
Jag har en E36 bakvagn på mitt bygge om du vill se hur de ser ut.

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
okej... tvär kikade på en miata bakvagn nu och den verkar ju vara av dubbel a-arm modell fäst i princip bara i mitten? :S Hade jag byggt nått eget hade jag nog byggt liknande så en sån känns ju inte helt dum då faktiskt! och då den rejsas rätt hårt världen över lär de väl finnas gott om eftermakrnads delar? Är de coilovers original också? :S

Ska kika på E36, vet du hur bred den är?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Cassius skrev:
Niklas Falk skrev:

Undre H-armar och övre A-armar.
H-armens inre bussningar sitter med bult och excenterbrickor och används för att justera Camber+Toe.
original gummibussningar ha olika hårdhet i H-armens yttre bussningar och det ger dynamisk medstyrning.

Med originalliknande vinklar och mått är camber på -2.5 inte svårt att få till med nolltoe.

Hela subframen sitter med fyra M14 (elelr nåt liknande) upp i boxramben. C-C minns jag inte men det är ungefär vid inre övre bussning (så du ska ha rejäl backspacing innan det inkräktar på hjulhuset).

Men du kommer inte snubbla över en subframe på en Svensk plockskrot, bildelsbasskrotar tar ju bra betalt för lagerhållningen...
Frakt från Tyskland gör nog att 15 papp blir förväntat pris (trots att komplettobjekt finns för samma pris)

NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005

Ett allternativ är ju E21 axel den är 1380 mm bred i jämförelse med E36 1430 mm bredd
Nackdelen med E21 axeln kanske är utbud med diffar och annat Är ingen BMW kännare men det
kanske går att plocka över E36ans diff till en E21 axel

Umeå
Här sen Dec 2007

Re:

Cassius skrev:

Ska kika på E36, vet du hur bred den är?

Har inte riktigt koll på hur bred min E36 var, men om man byter drivaxlar mot nån kortare BMW modell, så är det enkelt att korta armarna på axeln så den blir smalare.

FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007

Re:

NFSPEED skrev:
Ett allternativ är ju E21 axel den är 1380 mm bred i jämförelse med E36 1430 mm bredd
Nackdelen med E21 axeln kanske är utbud med diffar och annat Är ingen BMW kännare men det
kanske går att plocka över E36ans diff till en E21 axel

E21 har lilla diffen så det passar inte rakt av. dock finns ju lilla E21 diffen med 25% broms med, men inte så lätt o hitta längre. Är man lite händig går det ju såklart att göra om diffästet så mellandiffen passar på E21. Vissa motorsvaga E30 har också lilla diffen, och även 02orna.
E36 har mellandiffen som har samma interna delar som de flesta BMW modeller med 6:a. Man kan tex ta utväxlingar och broms från E36, E24, E28, E34, E30 osv.
Några modeller har stora diffen, tex 7-serie, 540, 535, M5 osv. dvs de med stor effekt och vridmoment och tunga bilar.

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Cassius skrev:
Niklas Falk skrev:

Undre H-armar och övre A-armar.
H-armens inre bussningar sitter med bult och excenterbrickor och används för att justera Camber+Toe.
original gummibussningar ha olika hårdhet i H-armens yttre bussningar och det ger dynamisk medstyrning.

Med originalliknande vinklar och mått är camber på -2.5 inte svårt att få till med nolltoe.

Hela subframen sitter med fyra M14 (elelr nåt liknande) upp i boxramben. C-C minns jag inte men det är ungefär vid inre övre bussning (så du ska ha rejäl backspacing innan det inkräktar på hjulhuset).

Men du kommer inte snubbla över en subframe på en Svensk plockskrot, bildelsbasskrotar tar ju bra betalt för lagerhållningen...
Frakt från Tyskland gör nog att 15 papp blir förväntat pris (trots att komplettobjekt finns för samma pris)

Låter ju som ett dyrt alternativ helt plötsligt då... Man får väl hålla ögonen öppna!

En E36 bakvagn borde ju få plats dock om den är bara 1430 bred, då har jag ändå hyffsat med plats kvar i breddarna också... Får väl undersöka vad en sån kan kosta och umeå är ju nära, kanske går svänga ner å kika lite på ditt bygge Fredrik?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003

Re: Val av delad bakvagn?

Cassius skrev:

Vad mer finns de att välja på? Nån alfa kanske? jagga axel? Egen konstruktion med dubbla a armar? :S

Bygga eget kan kosta en del men det går och det håller.

RC S40.

Val av delad bakvagn?
4387 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande