Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6146 besök totalt |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Maximal insugsljud !!!
Förra veckan, under 3 dagars tid, (medan jag höll på med att bygga om till öppet dubbelkonat filter), körde jag omkring utan luftfilter. ![]() Rättare sagt, så satte jag en bit högtalarduk på insugsstumpen och spände fast den ordentligt med gummiband. ojj, ojj ojj villket ljud det blev när VTEC-en slog till. Det gick rysningar genom hela kroppen av välbehag ![]() Bilen kändes betydligt piggare, varvade ut ännu lättare än normalt. ![]() Nu när jag fått på det nya filtret så känns ljudet faktiskt tamt. ![]() Så nu skall alla ljuddämpare väck o så på med raka rör. Det måste bara låta när man kommer i sin VTEC på 8000rpm. ![]() _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
Kom just på att ShoppingClion har två snorklar in i luftburken. Den grövre av dessa är försedd med någon slags styrd klaff, "the mystery valve". Klaffen öppnar på högre varv / vid belastning. Det ger ett marknadsanpassat milt insugningsråmande när man golvar pedalen... Coolt!
![]() ![]() |
Ljud o sånt
Vill man ha turboljud till sin icke turbo-racer, så kan ni skaffa denna produkt. ![]() http://www.sunamiturbo.com/ "Den som har flest prylar när han dör, Vinner !" , eller ??? ![]() _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
Har en liten filmsnutt på hur det SKA låta, men ingenstans att lägga den...
Å nä! Det är ingen BMW!!! ![]() Ngn som har ngn MB över och som vill lyssna lite... *ska leta efter länken men tror inte jag vet var den finns* EDIT: Ibland tror man nästan man är datorhacker! ![]() LYSSNA! http://www.videoconcept.com/clips/03 Finns en hel del trevliga små klipp på sidan. Bla Polos och Golfar, men det kan väl ingen vara intresserad av... Eller vad säger du Nisse? ![]() ![]() EDIT: Länken rättad. |
Re: Ljud o sånt
Men kolla på brudarna man får med en sån grunka i bilen ![]() ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
Re: Ljud o sånt
Det är ju brudarna man vill åt, grunkan...ja, den har man ju i brallan tills den behövs ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
Länken funkade inget vidare hörredudu. ![]() Har en rätt go film med en S14 inblandad som låter ![]() ![]() Du vet nog vilken jag pratar om Andreas ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
kan bara hålla med! grymt läckert insugsljud _________________ Tim Kjellsson Uppsala |
Snygga insugningsljud tycker jag om. Om det sedan kommer ifrån en trimmad tvåtaktare, EVo Volvo, en vass fyrventilsbil, eller en Amazon Sport bidrar bara till mångfalden
![]() ![]() ![]() ![]() Motorn rasade senare på en transportsträcka, men den lät fint! _________________ //Mikael Jardstam |
Insugsljud?
Jag har testat med dubbelkonat sportfilter. Ljudet var mest tröttsamt. Jag testade också med öppna trattar utan att vara medveten om effekten. Jag sträckte mig över motorrummet och varvade upp med örat ett par decimeter från trattarna. Jävlars, det small bara till, trodde jag skulle bli döv på kuppen. När hörsel hade kommit tillbaks testade jag igen. Rått och gott. Det ljudet skulle jag vilja ha på bankörningarna men inte annars. Annars är jag av den uppfattningen att ger det effekt och håller sig inom DB gränsen så får man stå ut med ljudet. _________________ bmw bmwsson |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
Den dagen jag fick en dedikerad banbil (75:an) och en dedikerad brumsbil (164 24v:n) så vill man (jag) ha bruksbilen helt intakt. Den servas, körs daligen, tankas osv och då kan ett råmande luftfilter vara j-t jobbigt i längden. Iofs är min bruksbil utrustad med ett fruktansvärt vackert motorljud som ger mig gåshud ganska ofta (det hörs bra dessutom när man trycker på) men i normal körning så är den tyst och otroligt komfortabel. 75:an däremot är ett "arbetsredskap". Har öppet filter på den med avskärmning så det bör ge nånting. Dessutom så låter det så f-t i kupen samt att man har sin lilla peltor på huvet när man kör. Insugsljudet är nog det minsta man funderar på när man kör den...förutom att det låter riktigt riktigt porrigt med 6:an
![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
http://www.videoconcept.com/clips/03_Iberg_brenner.mpg ![]() Internet är känslig gör gemener o versaler minsann... Min pugg låter såhär.. (om någon vill veta)(utblandat med däckskrik) ftp://217.210.240.172/Filmer/Urasa/urasa_konbana.avi (37mb ganska långsam lina Notera gärna den tystare RS4an(gatdäck) som inte låg långt efter rallysaaben(skurna slicks) tidsmässigt) !obs långsam körning beror på dåliga däck.. ![]() ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
Får ju skamset erkänna att jag har öppet, oskärmat filter på omegan...
Men den låter ljuvligt när man trampar på, särskilt över 4000 rpm när Dual Ram systemet kopplas in. Rak 6a med 24 ventiler... ![]() Annars är det ganska tufft ljud i en välmasserad 2,4 CIH med dubbla Weber 50 DCOE... Ett mer flåsande, lite ojämt men väldigt rallymässigt sound! ![]() På oplar kallas insugsljudet kråp, man säger att Opeln kråpar gött. Ett uttryck från de mörka, småländska skogarna. ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
Har öppet filter på t5-an och jag tycker att det låter helt underbart när motorvarvtalet ligger över 4000rpm och turbon laddar febrilt för att förse motorn med den luft som den behöver. Filtret är avskärmat från motorn med kall lufts inlopp dragna till filtret för bästa effekt. Med facit i handen så måste jag säga att motorn varvar ur lättare plus att effekten har hoppat upp i rätt riktning
![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
Hittade filmen jag snackade om förut
![]() http://www.erebuni.de/Audio&Vide Det fanns en hel del godingar på den sidan i övrigt http://www.erebuni.de/Audio&Vide Kika speciellt på Mercan och M3'orna ![]() ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
_________________ Johan Sjölinder |
Men?!? Boran hade ju jättevinge, den borde ha vunnit lätt! _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6146 besök totalt |