Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1872 besök totalt |
Japanska (?) BBS-fälgar
BBS är bevisligen ett tyskt fälgföretag som startades 1970 av herrarna Baumgartner och Brand i Schiltach = BBS. Hur kommer det sig då att BBS i Japan har ett betydligt större utbud av BBS-fälgar? I synnerhet betydligt fler "rejsiga" och till synes väldigt lätta fälgar (som inte säljs i Europa). Jämför utbudet. BBS Tyskland: http://www.bbs.com/programm_uebersic BBS Japan: http://www.bbs-japan.co.jp/pro/pro_i Till exempel modellen RE-Mg i magnesium väcker ju habegär! Någon som vet? Är BBS Japan ett helt fristående dotterbolag som producerar "egna" modeller. ![]() BBS RE-Mg ACQ _________________ Henrik Andersson ![]() |
||||
![]() Men är 8 kg för 18 x 9,5 magnesiumlätt? http://www.bbs-japan.co.jp/pro/pro_i Undrar vad priserna är:
(det är ungefär det dubbla mot en aluminiumfälg enligt websidan...) /Magnus Thomé PS: Såg ni: "color valiations" ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
antar att de är yen även om jag inte vet vad DSK står för. om de är yen blir det typ 12438 Sek med nuvarande kurs. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
8 kilo är väl ganska lätt? Jag hittar ingen viktuppgift för BBS RC i samma storlek (finns förmodligen inte), men BBS RC 18x8" väger 8,9 kilo. Minsta bredden av RE-Mg väger 7 kilo men då är den en halv tum bredare så det är inte riktigt jämförbart. Så det skiljer nog drygt 2 kilo till magnesiumfälgens fördel.
Snygg var den i alla fall. ![]() _________________ Henrik Andersson ![]() |
||||
okej. Då skiljer det bara 6 hg ![]() RE-Mg 8,5x18 (5/120 ET35) väger 7,4 kg enligt BBS Japan. Ingen som vet något om skillanden i utbud BBS Japan vs Tyskland? _________________ Henrik Andersson ![]() |
||||
Då var jag inte helt ute o cyklade då. Jag tyckte det lät kanonlätt om den varit i aluminium. Men de magnesiumfälgar jag lyft har varit väldigt mycket lättare än snarlika i aluminimum.... Men den här är kanske JÄTTEstarkt byggd istället ![]() _________________ ![]() |
||||
Anledningen det finns en massa balla modeller i Japan är för att marknaden kräver det. I EU skall dom vara så stora å snyggs som möjligt. I USA skall dom vara enorma och ge en "svets"blänk. I Japan skall dom vara lätta.
Samma sak gäller när Enkei (japanskt) säljer fälgar i USA: http://www.enkei.co.jp/pro-mat/p-f.h http://www.enkeiwheels.com/default.h _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||
Intressant. Etersom intresset för motorsport i allmänhet, och bankörning på "amatörnivå" i synnerhet, verkar vara på uppåtgående så kanske man kan hoppas på en förändring, i Europa åtminstone? ![]() Jänkarna däremot är förmodligen obotliga kromfanatiker för all framtid. ![]() _________________ Henrik Andersson ![]() |
||||
du är inte ensam.... nu när man vet ung. hur mycket fälgen bör väga för att vara 'bra' så får man väl ut och kolla... ![]() Som sagt.. synd att inte rejsa fanns för 4 år sedan! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Tur man håller sig till original... BBS krysseker.
![]() Har tyvärr inte koll på vikten. Missade det. ![]() Men det kanske finns ngn som har en lös 15 X 7" BMW-fälg och vill väga? Men vilka hjul det finns i Japan! Enkei hade nga riktigt trevliga modeller bla. Hur mkt är 24 000 yen... ![]() ![]() |
||||
-> 24000 yen = 1729.512 SEK (100 yen = 7.2063 SEK) _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Tack Gustav...eller ska jag säga
![]() För nu fick man konstiga tankar... *undra om det är ok med 4 hjul som handbagage, dom väger ju bara 4,5 kg styck... ![]() |
||||
|
||||
![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Tack! Det var en exakt angivelse vill jag säga. ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1872 besök totalt |