| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avtagbar ratt.
|
2 besök senaste veckan (5190 totalt) |
|
Avtagbar ratt.
Har kollat runt lite på olika lösningar och fabrikat. Caterham orginal Snap off SPA Sparco etc etc Hur är det med Svensk bilprovning, vad säger dom? Måste dom vara FIA godkännda? Vissa lösningar ska svetsas, några inte. Lite feedback från någon med erfarenhet tack. _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
|
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Jag hade tänkt köpa denna ratten:
https://www.caterhamparts.co.uk/prod Ihop med detta navet: https://www.caterhamparts.co.uk/prod Men då kanske man borde tänka om helt enkelt?....
_________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
|
Re:
Menar du att den Caterham har nu är dålig men dom kommer med en ny snart? Trodde dom hade bra grejjer, hade känts bra att handla allt på ett ställe. Vad använder du nu då? nav/ratt? _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
|
Jag menar inte att dom är dåliga....bara att dom glappar.
Jag har en som påminner om det du länkade till men med 3 st styrstift ,tror inte inte sbp är så förstjust i varken min eller den du kollar på. Då är det nog en snapp-off som gäller. _________________ Michael Öhrström |
||||
|
Jag kör med en variant liknande denna:
http://www.demon-tweeks.co.uk/produc Päronformad asymetrisk passning med låskula, inte ett glapp efter 10 år (i rotationsled, fram/bak glappar det kanske lite-lite). Innan jag köpte bilen var ratt + "navadapter" utlånat i ett år, den användaren märkte inte att det var delbart...
Min är helsvart så numera sitter det en gul tejp runt öppningsmekaniskmen (funktionärerna vill kunna se att ratten går att ta bort). SBP har aldrig sett den (eftersom jag bygger tillbaka bilen "lite" inför besiktning). om det blir regbes som standardrallybil nån gång så får det väl bli Snap-off antar jag (speciellt om det kan antas vara mekaniskt stöldskydd att ta bort ratten). |
||||
|
www.rallydesign.co.uk har till superbra priser. Köpt ett där själv.
|
||||
|
Re:
Jag har kollat på dom också, men man blir lite suspekt när det är en 3e del av priset. Med tanke på att man ska svetsa dom så är det kanske inte så lätt att byta om man inte är nöjd sen. _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
|
Re:
Jag ska köpa en momo ratt så den är ju en bra lösning. Känns ordentligt liksom. _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
|
Re:
Det ansåg inte Länsförsäkringar.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Jag tycker den känns finfin! Fast det är ju inte plug&play som med en modellanpassad. |
||||
|
Re:
För mig så ansåg Länsförsäkringar tvärtom Jag fick ha den i stället för rattkrycka som annars var ett krav då jag inte har nått rattlås. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Lite OT
Får man göra lite OT på tråden - är det någon som har en enkel lösning på signalhornsfunktionen när man har snap-off nav? Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
|
Re: Lite OT
Sätt en "knapp" på något annat ställe, behöver ju inte sitta på ratten.
_________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||
|
Bilprovningen har inga formella krav på löstagbar ratt men ett "sundhetskrav" är väl att risken för att oavsiktligt ta loss ratten ska vara minimal - dvs det bör krävas minst två händer för att lossa den.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Avtagbar ratt.
|
2 besök senaste veckan (5190 totalt) |