Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Foruminfo/frågor
Driftsproblemen i natt o förmiddags
1540 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Jag vet fortfarande inte riktigt vad som hände. Rejsas website överbelastade databasservern totalt. Även efter omstart av både web- och databasdatorerna efter kl 9 så blev databasen överbelastad med trafik igen. Jag satt o kikade i olika loggar och såg att några googlebottar (googles sökmaskin som surfar runt för att lägga in info om alla websidor i googles system) var väldigt aggresiva på att ladda hem massa websidor på Rejsa. Det brukar normalt inte vara något problem men när jag spärrrade bort deras ip nummer så började allt fungera som det skulle igen. Jag har aldrig varit med om en sån grej förut

Karlskrona
Här sen Jun 2005

Kanske råkat ut för samma intrång som en del andra forum, bl.a. BMWCS och E28.se
Se inlägg 2 och 3 i denna BMWCS
Se inlägg 283 -> 285 i denna E28.se

Der drüben
Här sen Dec 2002

Mitt eget forum blev oxå totalt sönderbombat i dagarna, helt sjuk belastning, jag kunde se databasen till forumet växa ordentligt med ett par tryck på F5, var nog det mest aggresiva jag varit med om..

Skönt att rejsa är back in business thumbs up

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag blockade som sagt en bunt ip-serier som googlebottarna kom från. Så söker man på Google nu så ser det ut såhär:

Jag har surfat lite idag om att få ner farten på goolebottarnas bombmatta, man kunde fixa ett konto hos dom o ställa in lite saker så det gjorde jag. Sen har jag tagit bort spärren på ipnumrena o håller tummarna de sköter sig.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Bert-ola skrev:
Kanske råkat ut för samma intrång som en del andra forum, bl.a. BMWCS och E28.se
Se inlägg 2 och 3 i denna BMWCS
Se inlägg 283 -> 285 i denna E28.se

thumbs down spam bottar.... på svenska numera, det var nytt för mig. Vi har ju haft otroliga problem för länge sen med spam bottar (på engelska) som postade porr o skumma länkar. Men jag tror spam-bots-filtret här på rejsa hållt tätt sen dess, inte sett eller hört nåt på länge iaf tack o lov.

1540 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande