| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Ännu inte lämpat för bana.
|
4 besök senaste veckan (2129 totalt) |
|
_________________ Bert-Ola Runeson |
||||||||
|
Intressant, sett liknande förut. Borde gå att få stommarna att bete sig som önskat.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
|
Ser ut att vara svårtvättat. Lite snömodd i facken och man har en ljudlig obalans.
På bana är ju lufttrycket en viktig parameter som man tappar kontrollen över. Punkteringar har mest drabbat mig när jag kört med gamla, slitna däck. _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||||||
|
Det blir intressant att se om de lyckas få fram ett material som håller och inte blir utmattat. När de lyckas är det ju bara att sätta navkapsel på fälgen på vintern. Det är ju ett bättre alternativ än de sk punkteringssäkra däcken.
/Johan B
_________________ Johan B |
||||||||
|
Det är faktiskt så att det mesta bullret från bilar kommer från luftkompression mellan däck och mark.
Kan man ha luftlösa däck kan man låta luften komma ut genom slitbanan och därmed få ner ljudnivån kraftigt. Man kan även styra anläggnigsytan på ett annat sätt, dvs mer optimalt grepp oberoende på lufttemp i däcket. Sedan är ju punkteringsfrihet en ytterliggare poäng. Blir det någongång kommersiellt så lär man nog kapsla sidor för att slippa snöproblem etc. Man har hållit på ganska länge utan att komma vidare långt med detta. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
|
Re:
Hålborrade däck, nästa steg i låg ofjädrad vikt.
Vet att jag sett bilder på detta, i samband med tidigare luftlösa däcken koncept för säkert 5år sedan. Tanken enligt den artikeln var att hålen skulle släppa igenom vatten för att minska vattenplaningsrisken. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
|
Re:
Så länge man kan evakuera vattnet ur hjulet på ett vettigt sätt kanske. Annars lär det väl bli ordentligt med obalans med vatten som slungas runt i skotten. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||
|
Re:
Detta är ju inte så långt från larvband egenterligen och det fungerar ju (men inte med höga maxhastigheter). |
||||||||
|
Re:
Frågan är väl om man skulle känna "obalans" i ett larvband även om det var tätt? Skulle tro att det skulle slungas med rätt mycket vatten/skit/lera/grus även om hålen var stora i ett sådant däck. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||
|
Hmm, detta har ju varit upp härpå rejsa ett par gånger innan.
Men det blir nog inte värre med obalans än vanliga fälgar. Kört åtskilliga bilar(mest saab o volvo av nån anledning) som samlar på sig skit. Undrar om det inte är bilen konstruktion i skärmen som gör det snarare...? Det är väl bara å åk så märker man!
|
||||||||
|
|
||||||||
|
Re:
[/quote] Nu tänker ni fel!!!!
obalans i roterande saker beror ju på att den "obalanserade massan" snurrar runt axeln och på det sättet drar åt olika håll längs varvet. Med t.ex. vatten som kommer in i ena ändan och ut i andra ändan så har man ett statiskt förlopp (även om vattnet rör sig) där störningens tyngdpunkt inte rör sig i förhållande till rotationsaxeln. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
|
Re:
Hur statiskt kommer det vara med grus? och kan inte vatten röra sig i förhållande till rotationsaxeln? _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||
|
Re:
Nu var det ju inte grus vi diskuterade (det konstaterades ju ovan att man nog blir tvungen att täta av däcksidorna). Man kan ju iofs konstruera det hela hur korkat som helst, visst kan man då få obalans av vatten. Men korrekt konstruerat så lär det inte bli obalansproblem av vatten av ovanstående orsaker. obalansvibrationer uppstår p.g.a. sk. kritiska varvtal, dörför får du i princip bara vibrationer vid vissa hastigheter. Som sagt så räknar Michelin 10-15 år innan det är ute på marknaden, så det finns säkert mycket att fila på... _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
|
Re:
Nu har ju Porschedriver redan påpekat det... men det är väl snarare så att man får full kontroll över det. Man får samma beteende i däcket oavsett temperatur. Ja bortsett från greppet i själva ytan förstås... _________________ Martin Öberg
|
||||||||
|
Re:
Det pratades om hål i slitbanan för att förhindra vattenplaning, då spelar det väl ingen roll om man tätar sidorna? Då lär det komma in grus och vatten, även om en del slungas ut. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||
|
_________________ Bert-Ola Runeson |
||||||||
![]() |
Däck för banåka
Ännu inte lämpat för bana.
|
4 besök senaste veckan (2129 totalt) |
