| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
corvette 71bb 600hk, vad för däck?
|
2929 besök totalt |
|
Hej! Jag har problem med däckval för en gatbil med 600hk och mycket vrid. Jag vill hålla mig till 15" diameter och något som går att svänga med hyfsat och som inte spinner i 100km/h. Helst grepp runt 50 iaf? Breda däck är inget problem. det går på 275/60-15 nu och jag ska sätta dit breddare 4" per sida bak. Max sectionsbredd org är 11". Runt 15" sectionsbredd borde gå nu (alltså bredaste stället på däcket.) Jag har tittat lite på sportsman s/r, mickey thompson, men har noll erfarenthet av annat än vanliga gatdäck. Kom gärna med lite förslag. Dock är större diameter på fälgarna inte aktuellt. Det ska gå att köra hem med bilen om det börjar regna. Samt gatlegala. Är mina krav orimliga?
Med vänliga entusiansthälsningar Andreas _________________ Andreas Thunell |
||
|
Tirerack kan ju var ett ställe att börja snoka (lämplig länk för alla deras alternativ i 15" http://www.tirerack.com/tires/sizes/
Hoosier Street RD 275/60-15 Några 295/50-15 (men ingen under TW400, yuck) tänk om det funnits fler breda försäljare så man kunna tro på att man täckt alla alternativ genom att bara besöka ett par ställen. Nu tror jag ju att det kan finnas nåt magiskt därute som man missat... Jag vill minnas nån klagosång från ägare till gammelsuperbilar (Labos etc) att det inte fanns däck som passade deras originalfälgar längre (feta 15"are precis som du söker). De enda däck i dimensioner liknande de du söker är dragradialer (325/50-15 tex). Du kan ju alltid leka med offset och likande för att fylla ut hjulhuset, men 4" är mycket. Edit: Avon CR6ZZ finns i 295/50-15, men vilken typ av däck det är vet jag inte (gatlegalt iaf). http://www.avonracing.com/road_legal |
||
|
Tjena
Jag jagar liknade däck till min Camaro 1969. Har du hittat några? Det vore för övrigt kanonskoj om vi kunde åka tillsammans till tex Sviesta banan i Linköping tillsammans för lite bankörning. Mvh Johan Lindh Nyköping _________________ Johan Lindh |
||
|
Niklas har redan tipsat om de två alternativ jag känner till. Hoosier Street RD 275/60-15 köpte jag nyligen själv för att sätta på en GT40, men jag har inte kört på dem än. Från diverse forum verkar det som om det däcket är riktigt vasst på bana men det spårar tydligen en hel del på väg. Avon-däcken Niklas nämner är också av en typ som ser "vintage" ut. Av mönsterna att dömma så skall man nog inte skynda sig hem i regnet med något av dem. Jag är tämligen säker på att Hoosier är ett diagonal-däck medan Avon är ett radial-däck. Vidare så lär Avon vara E-märkt medan Hoosier "bara" är dot-märkt. Prismässigt är tyvärr Avon mer än dubbelt så dyrt som Hoosier.
_________________ Mattias Richter |
||
|
beställt bakdäck iaf!
Allt handlar om kompromisser... kommit fram till att jag struntar i breddare. Mätte i hjulhusen och 295or ska få plats. Satsar på det och 15x10" fälgar. Efter mkt sökande snubblade jag över Hankook rh06 295/50-15. V-märkt för 240km/h gjort för sport-SUV:ar. Beställde 2st som bakdäck. Restade till april, men för 1000kr styck inkl frakt är det värt att vänta lite
_________________ Andreas Thunell |
||
|
Re: beställt bakdäck iaf!
Vi skriver ju i "Däck för banåka"-forumet... De där däcken tror inte jag överlever så många varv... Trots TW på 420(?). Ska bli intressant att höra rapporten från första banåkatillfället. Sideways...?
|
||
![]() |
Däck för banåka
|
2929 besök totalt |