Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1 besök senaste veckan (2640 totalt) |
Casim-tråden, frågor om simuleringar mm
Jag har satt mig och börjat titta på min hjulupphängning, men har lite frågor för att få fram en så realistisk simulering som möjligt. Framvagn: Bilen i fråga är en Honda civic -92 med dubbla a-armar, 1,8 Hz naturlig frekvens (med 14-kilosfjädrar) och en vikt på 955 kg utan förare med ca 600 kg på framaxeln. Min fråga är vilka värden på roll och droop resp bump som man bör simulera med för att hamna hyffsat nära verligheten? Jag har ca 50-60 mm rörelse max på hjulet i bump, men jag har dåligt med info om hur mkt man kan tänka sig att innerhjulet fjädrar ut vid max g-kraft. Har någon erfarenheter om dessa värden approximativt så vore jag ytterst tacksam. Casim är ett program där man kan simulera bump, droop, roll, bump-roll, droop-roll och simulera olika infästningspunkter i chassit. Programmet laddas ner på http://www.superseven.se/Casim/casim I denna tråden kan man se vad man kan uppnå med programmet. (bara en bråkdel) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||
Re:
Är det teoretisk komprimering av fjädern med bilen i vila? Isf så hjälper det inte mig nämnvärt eftersom jag dels har hjälpfjädrar och det är hur bilen betéer sig vid kurvtagning som är intressant, inte hur den beter sig i vila.. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||
Re:
Jepp.
Då behöver vi veta: Tyngdpunktshöjden, rollcenterhöjden, spårvidderna och fjäderkonstanten på KH:n. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
CGH: 550mm
RC: 76mm över markplan Spårvidd: 1479 fjäderkonstanten på KH vet jag tyvärr inte. Jag får mäta och återkomma med det. Om det är någon vägledning öht så är det en 21mm tjock med utväxling ca 0.5 (sitter på halva länkarmen ungefär med ca 350 mm långa "armar" med ca 1000mm "bredd" Ser ut så här -> |_____| Jämför gärna med CGH: 550 mm RC: 17 mm över markplan Spårvidd: 1495 Jag är mkt intresserad av denna jämförelse! _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||
Nu tror jag att vi har det vi behöver.
Dags för lite formelskrynkling. Den kraft som kommer att kränga bilen är massan(m)*friktionskoefficienten(u). Momentarmen är tyngdpunktshöjden(cgh)-rollcenterhöjden(rch). om vi antar att bilen trehjular; 'kommer krängmotkraften från bakvagnen att vara bakvikten(mb)/2*2. Momentarmen kommer att vara spårvidden(tw)/2. Krängmotkraften från framaxeln; 'kommer att vara kompressionen(c)*fjäderkonstanten(wrf+arf)*2. Momentarmen kommer att vara spårvidden(tw)/2. om vi slår ihop allt det här; 'får vi: m*u*(cgh-rch)=mb/2*2*tw/2+c*(wrf+arf)*2*tw/2 m=955 kg u=1,1 cgh=550 mm rch=76 eller 17 mm mb=955-600 kg tw=1479 eller 1495 mm wrf=(1,8*2*π)^2*(600/2)/(9,82*1000) kp/mm arf=0,5 kp/mm c=Kompressionen orsakad av roll (till detta bör man, i rch=76 mm fallet, lägga expansionen orsakad av anti-roll). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
1 besök senaste veckan (2640 totalt) |