Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Casim-tråden, frågor om simuleringar mm
1 besök senaste veckan (2640 totalt)
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 929


Trådstartare
Casim-tråden, frågor om simuleringar mm

Jag har satt mig och börjat titta på min hjulupphängning, men har lite frågor för att få fram en så realistisk simulering som möjligt.

Framvagn:
Bilen i fråga är en Honda civic -92 med dubbla a-armar, 1,8 Hz naturlig frekvens (med 14-kilosfjädrar) och en vikt på 955 kg utan förare med ca 600 kg på framaxeln.

Min fråga är vilka värden på roll och droop resp bump som man bör simulera med för att hamna hyffsat nära verligheten? Jag har ca 50-60 mm rörelse max på hjulet i bump, men jag har dåligt med info om hur mkt man kan tänka sig att innerhjulet fjädrar ut vid max g-kraft.

Har någon erfarenheter om dessa värden approximativt så vore jag ytterst tacksam.

Casim är ett program där man kan simulera bump, droop, roll, bump-roll, droop-roll och simulera olika infästningspunkter i chassit. Programmet laddas ner på http://www.superseven.se/Casim/casim_top_page.htm

I denna tråden kan man se vad man kan uppnå med programmet. (bara en bråkdel)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=740960#740960

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



1,8 Hz motsvarar en utfjädring på 77 mm.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19061



Bara en liten nyfiken fråga, menar du Carsim-tråden?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 929


Trådstartare
Nej, Casim, som i programmet Casim. Det har nämnts innan här och är ett gratisprogram.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19061



åfan, kan du inte uppdatera första inlägget med lite mer information om programmet såsom hemsida och sånt?
om det skall vara casim-tråden menar jag.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 929


Trådstartare
Re:

ice skrev:
1,8 Hz motsvarar en utfjädring på 77 mm.


Är det teoretisk komprimering av fjädern med bilen i vila? Isf så hjälper det inte mig nämnvärt eftersom jag dels har hjälpfjädrar och det är hur bilen betéer sig vid kurvtagning som är intressant, inte hur den beter sig i vila..

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Erik Petersson skrev:
ice skrev:
1,8 Hz motsvarar en utfjädring på 77 mm.

Är det teoretisk komprimering av fjädern med bilen i vila?...

Jepp.

Erik Petersson skrev:
det är hur bilen betéer sig vid kurvtagning som är intressant...

Då behöver vi veta: Tyngdpunktshöjden, rollcenterhöjden, spårvidderna och fjäderkonstanten på KH:n.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 929


Trådstartare
CGH: 550mm
RC: 76mm över markplan
Spårvidd: 1479
fjäderkonstanten på KH vet jag tyvärr inte. Jag får mäta och återkomma med det. Om det är någon vägledning öht så är det en 21mm tjock med utväxling ca 0.5 (sitter på halva länkarmen ungefär med ca 350 mm långa "armar" med ca 1000mm "bredd"

Ser ut så här -> |_____|

Jämför gärna med
CGH: 550 mm
RC: 17 mm över markplan
Spårvidd: 1495

Jag är mkt intresserad av denna jämförelse!

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Nu tror jag att vi har det vi behöver.
Dags för lite formelskrynkling.

Den kraft som kommer att kränga bilen är massan(m)*friktionskoefficienten(u).
Momentarmen är tyngdpunktshöjden(cgh)-rollcenterhöjden(rch).

om vi antar att bilen trehjular; 'kommer krängmotkraften från bakvagnen att vara bakvikten(mb)/2*2.
Momentarmen kommer att vara spårvidden(tw)/2.

Krängmotkraften från framaxeln; 'kommer att vara kompressionen(c)*fjäderkonstanten(wrf+arf)*2.
Momentarmen kommer att vara spårvidden(tw)/2.

om vi slår ihop allt det här; 'får vi:
m*u*(cgh-rch)=mb/2*2*tw/2+c*(wrf+arf)*2*tw/2

m=955 kg
u=1,1
cgh=550 mm
rch=76 eller 17 mm
mb=955-600 kg
tw=1479 eller 1495 mm
wrf=(1,8*2*π)^2*(600/2)/(9,82*1000) kp/mm
arf=0,5 kp/mm
c=Kompressionen orsakad av roll (till detta bör man, i rch=76 mm fallet, lägga expansionen orsakad av anti-roll).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 929


Trådstartare
Jag hade tyvärr gjort en räknemiss och tagit MR^3 istället för ^2. Korrekt frekvens skall mao vara 2,5 Hz, inte 1.8 Hz i framvagnen.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Racetech
Casim-tråden, frågor om simuleringar mm
1 besök senaste veckan (2640 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande