Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (10181 totalt) |
Konvertera fjäder hårdhet
Jag ska till och beställa fjädrar och behöver konvertera från N/mm till lbs/inch. Jag tänkte satsa på värdena från Grupp-N regnkitet för gatbruk till min bil. 120N/mm fram resp. 180N/mm bak. I race bilarna körde dom med 120-240N/mm fram och 180-320N/mm bak. I ett tidigare inlägg stod det att 180N/mm motsvarade 1029lbs/inch. Fjädrarna som dom säljer slutar på 1100lbs/inch vilket innebär att fjädrarna dom säljer slutar i hårdhet där grupp-N börjar. Nog för att jänkarna kör med tunggung men det verkar inte stämma. Dessutom kör dom seriös klubbracing med 400lbs/inch resp. 600lbs/inch. ![]() _________________ bmw bmwsson |
||||||
Jag konverterade också från lbs/inch till Nm när jag letade fjädrar. Kom fram till samma sak som du. Att amerikanarna åker med väldigt mjuka fjädrar. Eller har jag också räknat fel.
|
||||||
1 lbs = 4,43 N
1 inch = 25,4 mm 1 lbs/inch = 4,43/25,4= 0,175 N/mm Så alltså stämmer det att 1029 lbs/inch *0,175 = 180 N/mm Att dom kan köra klubbracing med så låga fjäderkonstanter kanske beror på att hjulkonstanten ändå blir hög på just de tillämpningarna dom fjädrarna avser och att det kanske dessutom är till väldigt lätta bilar? Kom dessutom ihåg att egenfrekvensen är proportionell mot roten ur fjäderkonstanten (och massan). Så dubbelt så hög fjäderkonstant ger bara 40% högre egenfrekvens. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
göran m och jag kom fram till att jag skulle ha nånstans runt 65-70 N/mm bak och runt 30 N/mm fram på speedstern.
på min kadett har jag för mig att vi hamnade nånstans kring 80-100 N/mm. 180 N/mm låter otroligt hårt om inte utväxlingen kräver det. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Ett exempel.
På Cobra replicorna, som har dubbla bärarmar fram och delad bakvagn åker vi med: Fram.........225-350 lbs/inch Bak...........180-225 lbs/inch, fast då är det två fjädrar på varje sida. Dessa siffror är för gatbruk, på bilar som väger 1050-1200 kg.....men det är inte specielt mjukt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag har 120 fram och 180 bak på min M3:a och det är riktigt hårt. Jag har nästan slutat använda bilen till vardags sen jag monterade dom.
![]() |
||||||
![]() ![]() En del är McPhräääblää och en del har dubbla-a-armar...infästningspunkter, lutning osv gör ju allt helt irrelevant. känner mig lite ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Nä det är sant. Men grundfrågan va ju BMW M3E30 och även clubracing gissar jag att ESA menade likadan bil som han har. Jag har också likadan och jag vet korrigeringsfaktorn som är 0,87 fram vilket inte gör fjädern så hemskt mycket mjukare. Resten blir svårt att jämföra med som du säger. |
||||||
Jaha...oj ![]() ![]() men Dude har inte en E30, så mycket vet jag, så han kan ju lära sig att hålla igen ibland. Han snackar så det räcker att det ringer i öronen ibland... ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
blablablablabla tycker att du ska läsa mitt inlägg en gång till micke. du kanske hittar nåt i sista raden ![]() dessutom ska du kika lite på om det inte är så att jag haft en e30 som gått på racerbana ![]() ![]() ![]() om du vill kan jag skriva mina hjulkonstanter istället som är direkt jämförbara med mcblä...... fram 20N/mm bak 40N/mm är det bättre!!!!! dessutom ljuger du lika bra som nån annan i sällskapet ![]() berätta nu för alla vad din nästanfru sa till dig, när du sa att torsdagar är mekardagar ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Bla bla bla...
Hjulkonstanter ![]() Så du har en E30? Jag visste inte det. Den har du inte pratat om så mycket i så fall eller så försvann det i mängden ![]() ![]() Jag bara retas lite, det måste du väl tåla. Jag har aldrig berättat om vad min nästan-fru har sagt, det där är förtal ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Re: Konvertera fjäder hårdhet
Här tror jag du har blandat ihop fjädrarna avsedda för montering på originalplats samt de för coilover. Kan det vara så kanske? ![]() Sen kan man generellt säga att de fjädrar som "rekomenderades" från BMW Motorsport till M3 är/var väldigt hårda. Hur det kommit fram till dessa värden är iaf för mig en gåta... Sen var det en fasligt tur att nga tog tbx jämförelsetalen till ngt som iaf är hyffsat jämförbart. Det bästa hade ju iofs var Hz-tal, då hade vi direkt kunnat säga om våra olika bilar är hårt eller mjukt fjädrade sinsemellan. ![]() ![]() |
||||||
olättad Grupp N bil? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
tar detta som ett direkt påhopp men redovisar mitt Hz iaf. ![]() original: fram 2.3. bak 2.1 ändrar till: fram 1.9. bak 1.8 _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Jag har funderat på det där sen igår. Race-miatorna i USA (vikt ca 800kg) ligger på Hz tal runt 1.9 har jag luskat ut och tror mig räknat rätt såvida geometrierna inte är ändrade (med ca 800lb/in och 550lb/in fram resp bak vilket iofs är irrelevant). Så jag kan inte förstå att man från fabrik gör det så hårt - jag fattar inte varför. Fast...hm...nu när man tänker, vad är egentligen fel med för hårda fjädrar om man bortser från komfort-problemet? ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
mjuka fjädrar har lättare att hitta fäste när det är lite guppigt (sv racerbanor är otroligt jämna och fina ![]() krängaren använder du ju till att flytta grepp mellan fram och bakvagn för bästa balans vid ändrade förhållanden typ regn/viktförskjutning när bränslenivån sjunker/däckets prestanda etc _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Vi har kanske glidit lite off topic, men det är ju precis detta jag menade, att krängningshämmare enbart är till finjustering, helst vill man ju inte ha några alls utan att fjädrarna ska vara så väl avstämda att man inte behöver "finjustera" något med k-hämmare. Detta borde ju då förorda hårdare fjädrar så att man kan ha små och lätta kr-hämmare?? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Konvertera fjäder hårdhet
Andreas: Det är från Motorsports Grupp N katalog, sista sidan. http://www.wittnet.de/s14/0017/0017. Dom skriver bara N men dom menar väl N/mm? _________________ bmw bmwsson |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (10181 totalt) |