Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Konvertera fjäder hårdhet
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (10181 totalt)
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Konvertera fjäder hårdhet

Jag ska till och beställa fjädrar och behöver konvertera från N/mm till lbs/inch. Jag tänkte satsa på värdena från Grupp-N regnkitet för gatbruk till min bil. 120N/mm fram resp. 180N/mm bak. I race bilarna körde dom med 120-240N/mm fram och 180-320N/mm bak. I ett tidigare inlägg stod det att 180N/mm motsvarade 1029lbs/inch. Fjädrarna som dom säljer slutar på 1100lbs/inch vilket innebär att fjädrarna dom säljer slutar i hårdhet där grupp-N börjar. Nog för att jänkarna kör med tunggung men det verkar inte stämma. Dessutom kör dom seriös klubbracing med 400lbs/inch resp. 600lbs/inch.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag konverterade också från lbs/inch till Nm när jag letade fjädrar. Kom fram till samma sak som du. Att amerikanarna åker med väldigt mjuka fjädrar. Eller har jag också räknat fel.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



1 lbs = 4,43 N

1 inch = 25,4 mm

1 lbs/inch = 4,43/25,4= 0,175 N/mm

Så alltså stämmer det att 1029 lbs/inch *0,175 = 180 N/mm

Att dom kan köra klubbracing med så låga fjäderkonstanter kanske beror på att hjulkonstanten ändå blir hög på just de tillämpningarna dom fjädrarna avser och att det kanske dessutom är till väldigt lätta bilar?

Kom dessutom ihåg att egenfrekvensen är proportionell mot roten ur fjäderkonstanten (och massan). Så dubbelt så hög fjäderkonstant ger bara 40% högre egenfrekvens.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

göran m och jag kom fram till att jag skulle ha nånstans runt 65-70 N/mm bak och runt 30 N/mm fram på speedstern.

på min kadett har jag för mig att vi hamnade nånstans kring 80-100 N/mm.

180 N/mm låter otroligt hårt om inte utväxlingen kräver det.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Ett exempel.

På Cobra replicorna, som har dubbla bärarmar fram och delad bakvagn åker vi med:

Fram.........225-350 lbs/inch
Bak...........180-225 lbs/inch, fast då är det två fjädrar på varje sida.

Dessa siffror är för gatbruk, på bilar som väger 1050-1200 kg.....men det är inte specielt mjukt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag har 120 fram och 180 bak på min M3:a och det är riktigt hårt. Jag har nästan slutat använda bilen till vardags sen jag monterade dom.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Jag förstår inte hur ni kan jämföra fjäderkonstanter på olika bilar?

En del är McPhräääblää och en del har dubbla-a-armar...infästningspunkter, lutning osv gör ju allt helt irrelevant.

känner mig lite

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Westfield skrev:
Jag förstår inte hur ni kan jämföra fjäderkonstanter på olika bilar?

En del är McPhräääblää och en del har dubbla-a-armar...infästningspunkter, lutning osv gör ju allt helt irrelevant.

känner mig lite


Nä det är sant. Men grundfrågan va ju BMW M3E30 och även clubracing gissar jag att ESA menade likadan bil som han har. Jag har också likadan och jag vet korrigeringsfaktorn som är 0,87 fram vilket inte gör fjädern så hemskt mycket mjukare.

Resten blir svårt att jämföra med som du säger.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Lotus Samuel skrev:
Westfield skrev:
Jag förstår inte hur ni kan jämföra fjäderkonstanter på olika bilar?

En del är McPhräääblää och en del har dubbla-a-armar...infästningspunkter, lutning osv gör ju allt helt irrelevant.

känner mig lite


Nä det är sant. Men grundfrågan va ju BMW M3E30 och även clubracing gissar jag att ESA menade likadan bil som han har. Jag har också likadan och jag vet korrigeringsfaktorn som är 0,87 fram vilket inte gör fjädern så hemskt mycket mjukare.

Resten blir svårt att jämföra med som du säger.


Jaha...oj

men Dude har inte en E30, så mycket vet jag, så han kan ju lära sig att hålla igen ibland. Han snackar så det räcker att det ringer i öronen ibland...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm tänkte förslå lite siffdribbling men då står väll SockerConny utanför ytterdörre och väntar när man kommer hem

Jag kan försöka om intrese finns.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Westfield skrev:
Lotus Samuel skrev:
Westfield skrev:
Jag förstår inte hur ni kan jämföra fjäderkonstanter på olika bilar?

En del är McPhräääblää och en del har dubbla-a-armar...infästningspunkter, lutning osv gör ju allt helt irrelevant.

känner mig lite


Nä det är sant. Men grundfrågan va ju BMW M3E30 och även clubracing gissar jag att ESA menade likadan bil som han har. Jag har också likadan och jag vet korrigeringsfaktorn som är 0,87 fram vilket inte gör fjädern så hemskt mycket mjukare.

Resten blir svårt att jämföra med som du säger.


Jaha...oj

men Dude har inte en E30, så mycket vet jag, så han kan ju lära sig att hålla igen ibland. Han snackar så det räcker att det ringer i öronen ibland...



blablablablabla

tycker att du ska läsa mitt inlägg en gång till micke. du kanske hittar nåt i sista raden

dessutom ska du kika lite på om det inte är så att jag haft en e30 som gått på racerbana thumbs up eller t.o.m har en kvar

om du vill kan jag skriva mina hjulkonstanter istället som är direkt jämförbara med mcblä......

fram 20N/mm
bak 40N/mm

är det bättre!!!!!

dessutom ljuger du lika bra som nån annan i sällskapet
berätta nu för alla vad din nästanfru sa till dig, när du sa att torsdagar är mekardagar

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Bla bla bla...

Hjulkonstanter thumbs up nu börjar vi prata jämförbara och intressanta siffror.

Så du har en E30? Jag visste inte det. Den har du inte pratat om så mycket i så fall eller så försvann det i mängden

Jag bara retas lite, det måste du väl tåla.

Jag har aldrig berättat om vad min nästan-fru har sagt, det där är förtal och jag känner inte vid det där. Vilket påhopp

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag tål allt. för jag är ....*

*fyll i passande ord efter humör själv

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re: Konvertera fjäder hårdhet

Esa skrev:
Jag ska till och beställa fjädrar och behöver konvertera från N/mm till lbs/inch. Jag tänkte satsa på värdena från Grupp-N regnkitet för gatbruk till min bil. 120N/mm fram resp. 180N/mm bak. I race bilarna körde dom med 120-240N/mm fram och 180-320N/mm bak. I ett tidigare inlägg stod det att 180N/mm motsvarade 1029lbs/inch. Fjädrarna som dom säljer slutar på 1100lbs/inch vilket innebär att fjädrarna dom säljer slutar i hårdhet där grupp-N börjar. Nog för att jänkarna kör med tunggung men det verkar inte stämma. Dessutom kör dom seriös klubbracing med 400lbs/inch resp. 600lbs/inch.


Här tror jag du har blandat ihop fjädrarna avsedda för montering på originalplats samt de för coilover. Kan det vara så kanske?

Sen kan man generellt säga att de fjädrar som "rekomenderades" från BMW Motorsport till M3 är/var väldigt hårda. Hur det kommit fram till dessa värden är iaf för mig en gåta...

Sen var det en fasligt tur att nga tog tbx jämförelsetalen till ngt som iaf är hyffsat jämförbart. Det bästa hade ju iofs var Hz-tal, då hade vi direkt kunnat säga om våra olika bilar är hårt eller mjukt fjädrade sinsemellan.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Re: Konvertera fjäder hårdhet

Andreas Lidström skrev:

Sen kan man generellt säga att de fjädrar som "rekomenderades" från BMW Motorsport till M3 är/var väldigt hårda. Hur det kommit fram till dessa värden är iaf för mig en gåta...


olättad Grupp N bil?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Konvertera fjäder hårdhet

Andreas Lidström skrev:
Esa skrev:
Jag ska till och beställa fjädrar och behöver konvertera från N/mm till lbs/inch. Jag tänkte satsa på värdena från Grupp-N regnkitet för gatbruk till min bil. 120N/mm fram resp. 180N/mm bak. I race bilarna körde dom med 120-240N/mm fram och 180-320N/mm bak. I ett tidigare inlägg stod det att 180N/mm motsvarade 1029lbs/inch. Fjädrarna som dom säljer slutar på 1100lbs/inch vilket innebär att fjädrarna dom säljer slutar i hårdhet där grupp-N börjar. Nog för att jänkarna kör med tunggung men det verkar inte stämma. Dessutom kör dom seriös klubbracing med 400lbs/inch resp. 600lbs/inch.


Här tror jag du har blandat ihop fjädrarna avsedda för montering på originalplats samt de för coilover. Kan det vara så kanske?

Sen kan man generellt säga att de fjädrar som "rekomenderades" från BMW Motorsport till M3 är/var väldigt hårda. Hur det kommit fram till dessa värden är iaf för mig en gåta...

Sen var det en fasligt tur att nga tog tbx jämförelsetalen till ngt som iaf är hyffsat jämförbart. Det bästa hade ju iofs var Hz-tal, då hade vi direkt kunnat säga om våra olika bilar är hårt eller mjukt fjädrade sinsemellan.



tar detta som ett direkt påhopp men redovisar mitt Hz iaf.

original: fram 2.3. bak 2.1
ändrar till: fram 1.9. bak 1.8

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Re: Konvertera fjäder hårdhet

dude skrev:

tar detta som ett direkt påhopp men redovisar mitt Hz iaf.

original: fram 2.3. bak 2.1
ändrar till: fram 1.9. bak 1.8


Jag har funderat på det där sen igår. Race-miatorna i USA (vikt ca 800kg) ligger på Hz tal runt 1.9 har jag luskat ut och tror mig räknat rätt såvida geometrierna inte är ändrade (med ca 800lb/in och 550lb/in fram resp bak vilket iofs är irrelevant). Så jag kan inte förstå att man från fabrik gör det så hårt - jag fattar inte varför.

Fast...hm...nu när man tänker, vad är egentligen fel med för hårda fjädrar om man bortser från komfort-problemet? man slipper ju då stora krängningshämmare thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Nu när vi kommer in på Hz blir det intressant..

Kommer själv att ha ca 2,4 Hz fram och ca 2,2 bak. Är detta att betrakta som "hårt" på en gatlegal klubbracer?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Konvertera fjäder hårdhet

Westfield skrev:
dude skrev:

tar detta som ett direkt påhopp men redovisar mitt Hz iaf.

original: fram 2.3. bak 2.1
ändrar till: fram 1.9. bak 1.8


Jag har funderat på det där sen igår. Race-miatorna i USA (vikt ca 800kg) ligger på Hz tal runt 1.9 har jag luskat ut och tror mig räknat rätt såvida geometrierna inte är ändrade (med ca 800lb/in och 550lb/in fram resp bak vilket iofs är irrelevant). Så jag kan inte förstå att man från fabrik gör det så hårt - jag fattar inte varför.

Fast...hm...nu när man tänker, vad är egentligen fel med för hårda fjädrar om man bortser från komfort-problemet? man slipper ju då stora krängningshämmare thumbs up


mjuka fjädrar har lättare att hitta fäste när det är lite guppigt (sv racerbanor är otroligt jämna och fina ).
krängaren använder du ju till att flytta grepp mellan fram och bakvagn för bästa balans vid ändrade förhållanden typ regn/viktförskjutning när bränslenivån sjunker/däckets prestanda etc

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Re: Konvertera fjäder hårdhet

dude skrev:

mjuka fjädrar har lättare att hitta fäste när det är lite guppigt (sv racerbanor är otroligt jämna och fina ).
krängaren använder du ju till att flytta grepp mellan fram och bakvagn för bästa balans vid ändrade förhållanden typ regn/viktförskjutning när bränslenivån sjunker/däckets prestanda etc


Vi har kanske glidit lite off topic, men det är ju precis detta jag menade, att krängningshämmare enbart är till finjustering, helst vill man ju inte ha några alls utan att fjädrarna ska vara så väl avstämda att man inte behöver "finjustera" något med k-hämmare.

Detta borde ju då förorda hårdare fjädrar så att man kan ha små och lätta kr-hämmare??

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Konvertera fjäder hårdhet 

Andreas:

Det är från Motorsports Grupp N katalog, sista sidan.
http://www.wittnet.de/s14/0017/0017.htm

Dom skriver bara N men dom menar väl N/mm?

_________________
bmw bmwsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Konvertera fjäder hårdhet
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (10181 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande