| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kamremskåpa på eller av
|
4376 besök totalt |
|
Kamremskåpa på eller av
Hej. Här kommer en fråga om kamremskåpans vara eller icke vara. Motorn är en Ford Zetec E -00. Anledningen till att jag funderar på att ta bort kåpan är att jag tänkt använda ett fäste till en drivremsrulle som jag köpt från Raceline. Raceline utgår från att man inte har kvar kåpan, annars fungerar inte fästet. Det jag vill veta är om man riskerar att skada motorn om man kör utan kåpa. Vad händer om an liten sten kommer in? Det finns ett scoop i huven ovanför kamremen. mvh Hampus Bergman _________________ Hampus Bergman |
||
|
Det kan orsaka totalt motorras.
ja körde utan kåpa på min Corolla & en da upptäckte jag ett hål i remmen på 5x10mm. kan ju bara uppkommit utav något löst som kommit in i motorrummet k _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
Re: Kamremskåpa på eller av
Är rullen till generator remmen? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
Re: Kamremskåpa på eller av
Det är hyfsat liten risk att någon sten etc kommer in, sätt nät på scoopet Men kommer en sten in på fel ställe blir det oftast väldigt mycket trasigt.
En tur ut i en grus- eller lecafålla kan ju stänka upp ganska mycket skräp... _________________ Roland Johansson |
||
|
De allra flesta rallymotorer jag har sett går utan kåpa för kamremmen, och då åker man ju huvudsakligen grus. Jag tror att det är ganska ofarligt på de flesta motorer.
_________________ Michael Lindh leg. bildåre projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo" |
||
|
Re:
I WRC så brukar man i alla fall köra med kåpa. Prodrive som utvecklar Subarus WRC bilar påpekade riskerna med att stenar och dylikt annars kan ställa till med problem. |
||
|
Spenderar man sjusiffriga belopp på en tävling så ser man nog till att undvika situationer där en sten förstör hela helgen - särskilt om det går undvika genom att montera en kolfiberkåpa som väger ett par gram.
_________________ Ulf Gunnarsson |
||
|
Det är väll inte helt svår att tillverka en kåpa i plast eller dylikt.
Nät kan man ju köpa i stylingbutiken om man vill ha det. Murphys tänker jag på
|
||
|
Tror jag kan dra mig till minnes åtminstone två alfasexor (med borttagna kåpor) som fått ventilsallad efter besök i lecakulor eller sandfålla.
Känns som fel ställe att optimera bort en plastbit på... _________________ Magnus Lindberg Italienskt |
||
|
Re:
Min AC-rem gick av för några år sen och lyckades att trassla in sig under kamremmen, vilket resulterade i 16 krökta ventiler. Då körde jag med kamremskåpan på, men ibland e d ju svårt med murphy
_________________ Robert Broman - Merca 2.3 16v Grupp H - |
||
|
Re:
AJ. |
||
|
Kåpan sitter ju där av en anledning från början, självklart används ju bilen inte på samma sätt som dom tänkt och kompromissat men... Det borde ju gå att bygga om den så det passar? om något rasar blir man ju ledsen... så tänker jag
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Kamremskåpa är inte alltid bra heller för om något kommer in så är det svårt att få ut det.
Det råkade jag ut för på en motor, kommer inte ihåg om det var en sten eller mutter som hade nött upp halva remmen när den fastnat inne i kåpan. _________________ mvh Kristian |
||
|
Re:
Lecakulor är magiska, beter sig som vatten när man kör av och letar sig in överallt luft kan ta sig in. Hittar fan Leca i skorna när man kört av.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Kamremskåpa på eller av
|
4376 besök totalt |