Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1793 besök totalt |
Porche 928 ( i Racing) ??
Bara en stilla undran , varför inget tävlande från fabrikens sida , har hittat några i USA som kör clubb racing , _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Fins ett sånt bygge norr över i sverige! Är tyvärr inte hemma så att jag kan kolla upp det närmre, då alla PCS tidningar ligger hemma.
En orange med Jägermeister reklam på. Ett riktigt snyggt bygge med bur o allt! Tror att den var byggd för PCS racing reglemente. Kanske nån annan som vet mer?' Tror även att det har stått om den i Bilsport för inte så länge sedan! Nått Porsche special nr. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Den var med i ett gatbilreportage i bilsport för några veckor sen, om det nu är den ni pratar om. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||
Men det kan ju inte vara svaret ![]() ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Re: Porche 928 ( i Racing) ??
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Kul topic!
Själv har jag tidigare kört 928 som bruksbil under många år men aldrig på bana. Det är en ljuvlig bil som har allt (inkl. lite övervikt ![]() Att den original är lite för tung är helt klart men en hel del vikt kan man ju få bort på den om man ämnar köra bana med den. Killarna i norr visade ju att det gick att få bort nästan 300 kg. Min vägde, torr, 1600 kg och det är ju knappast ovanligt i den storleksklassen. Original så har den ju nästintill perfekt balans och det sitter ju duktiga maskiner i dom så visst borde dom ha potential. Själv är jag nu utmanad av min polare och hans 928. Vi har "ruttnat" på varandra så nu blir det att hyra banan och göra upp en gång för alla ![]() Jag gav upp min 928 eftersom det kostade till slut för mycket att piska den som bruksbil (hade klippkort på dåvarande NIBo). Jag köpte istället en Audi S3 -00. Det valet väckte väl en del förvåning i bekantskapskretsen (tjaaa, pigg liten rackare men... vad i jösse namn ska du med den till?). Jag hade dock en del baktankar med den! När jag talade om vad jag hade för planer, typ trim, chassie-, bromsändringar osv... så fick jag höra "Gör va faan du vill med den! Det kan ändå aldrig bli något annat av den än vad den redan är - En sketen fyr-krafsad DKW med visselpipa!" Redan efter mitt första besök hos "Mr. träsko" i dalarna så blev det tyst på mina belackare - Helt tyst! Det fick andra konsekvenser också. Kompisens 928 har under sommaren fått ny maskin (ska fan få stryk av en DKW! ![]() Vi ska försöka välja en "kompromissbana" för rättvisans skull. Jag vill inte tävla på banor typ Mantorp och Anderstorp mot honom och han vill inte ha banor typ Gälleråsen och Knutstorp. Vad föreslår ni för bana? Ps. Jag har lagt upp några bilder på "DPn" så ni kan se den. Smaken är som baken men i mina ögon så har han en av Sveriges snyggaste bilar... http://www.stockholm.bostream.se/ben http://www.stockholm.bostream.se/ben http://www.stockholm.bostream.se/ben http://www.stockholm.bostream.se/ben http://www.stockholm.bostream.se/ben _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||
Jo, det är den ovan nämnda "jägermeister 928:an" som är till salu. Jag vill minnas att dom ville ha drygt 100 för den. _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||
Njaa! Gälleråsen är utesluten av 2 skäl. Dels har jag tävlat långlopp på den vid ett par tillfällen (9-timmars) vilket ger mig fördel och dels så är den lite väl kort och teknisk vilket gynnar min lättare och 4hjulsdrivna bil för mycket. Vad gäller racedelar till 928 så är det som du säger både svårt, men inte omöjligt, att få tag på men framförallt så kostar det skjortan. För varje "grej" du kan hitta till en 928 så kan du hitta 1000 varianter på samma pryl till en 911. Det är inte för inte som 2 olika biltidningar utsett 928:an till den dyraste bilen att "äga & ha"... _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||
OM du ska ha EN bana för att göra en jämförelse så är Gelleråsen helt klart den mest rättvisa banan... för halva banan är teknisk men andra halvan med start från hårnålen (baksidan av gamla depån) så ger effekt utdelning ända fram till Trösen. Så våra erfarenheter är att det är rätt "rättvis" bana.... Bland övriga så skulle jag säga Anderstorp som näst bästa alternativ.... många tror att att det är en hästkraftsbana men det är det inte egentligen utan dom långa kurvorna ger helt klart utslag på bra väghållning kontra effekt. Det kunde man lätt se i SLC GT där Pole Position togs av en Super Touring bil i jämförelse med bland andra GT2 Porsche med 800 Hk. |
||||
Som sagt, Gälleråsen var utesluten på förhand (och jag vill fortfarande hävda att den är till fördel för min bil. Vi ska köra mot klockan och inte mot varandra. I race så kanske han skulle kunna hålla undan genom att vara först ner i Tröset och sedan tajta till, men mot klockan... Näe, jag e skeptisk! ![]() Vad gäller Anderstorp så kan du ha rätt. Jag har till min stora sorg aldrig kört Anderstorp så jag tillhör den skaran som vill tro att massor av hk kommer till sin rätt där. Nu är det ett litet annat problem med Anderstop. Den är på tok för dyr att hyra bara för att få slut på en diskussion! ![]() Edit: Ber om ursäkt för att jag har styrt detta lite off topic _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||
För 15 kkr får man nog ingen bana idag tyvärr. Varför inte åka med många andra för runt en 500-ing om dan istället? Då kan ni mäta era krafter på alla banor för samma peng och ha 10 gånger roligare.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1793 besök totalt |