| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
kupe värme med olja eller vatten?
|
1977 besök totalt |
|
håller på att klura lite det där med kupe värme defroster japp jag vet att det redan finns ett par trådar om det. till min fråga varför använder man inte oljan i stället för vatten i bilar? i visa Truckar använder man oljan som värme källa i stället för kylvattnet.. eller blir det för lång väg för oljan att gå? _________________ Marty Cronvall |
||
|
en anledning är nog att du behöver mer olja. Och det kostar pengar eftersom den byts relativt ofta..
Sen om något går sönder så har jag hellre vatten i kupén, än olja i kupén och en rasad motor. |
||
|
- och så tar det längre tid för oljan än kylvätskan att bli varm
- och så kommer oljan i motorn att bli för kall om man kyler ner den med kupé-elementet. Om den inte blir för kall så tar det längre tid för den att bli varm med ökad bränsleförbrukning till följd, samt svårare för oljan att förånga vatten o oförbrända kolväten - och så blir det dyrare eftersom man vill ha en separat pump till den kretsen - och så kommer den pumpen att ta mer effekt då olja har lägre värmekapacivitet samt har högre viskositet än vatten - och så har olja sämre värmeöverföringsförmåga än vatten o kommer då kräva ett större värmeelement än med vatten och därigenom ännu större volym olja. kom jag på på rak arm
_________________ Mats Andersen |
||
|
El är inget alternativ som defroster, det krävs för stor effekt för att det ska funka. Jag gissar på att en 2kW kupevärmare ger tillräckligt med effekt för att någorlunda effektivt fungera som värmekälla/defroster. Om du driver den med 12 Volt så går det åt över 150A.
Nyfiken fråga, vad vill du vinna på att använda något annat än vatten till värme/defrost? _________________ Johan Ek |
||
|
om man är bakåtsträvare då?
Alltså kör med luftkyld motor utan värmekammrar?
Ska nämligen bygga en bubbla med turbo, bur, skivbroms runt om m.m. m.m. Och regga den som ombyggt fordon hos SFRo och dom kräver ju en avfrostning av vindrutan om det finns en sån. Eftersom jag kommer köra egenbyggt grenrör så det finns inte några värmekammrar som original, det mesta av den varan är dessutom inte kvar på bilen i detta skede. Hur skall jag bäst bära mig åt för att få det att funka? Någon skrev ju om att oljan blir för kall om man använder den i ett värmepaket, det är ju knappast önskvärt. Kan man bygga en box runt avgas och blåsa luft igenom, måste ju dra ett extra rör, och isolera det helst, för det då iofs... |
||
|
Re:
Du kan ju göra en värmekammare runt ditt nya rör likartad som original. I och för sig är det väl inte superfart på värmen på en bubbla original men det räcker säkert bra om du inte kör på vintern. _________________ Roland Johansson |
||
|
|
||
En polare körde rally-sprint med bubbla för något år sedan. Tror han gav ca. 150euro för en framruta med värmeslingor i. Vore kanske ett alternativ.. _________________ Torbjörn Blomfeldt |
||
|
Ta en vanlig oljekylare du, har du redan en så skippa den befitliga o montera den som defroster med fläkt bakom istället.
oljan blir ju inte kallare av att oljekylet sitter som defroster istället för någonstans i fronten och kyls av fartvinden. Har du dessutom turbomotor så brukar de värma oljan rätt så hårt. och varför behövs det en separat pump om den befintliga klarar av en oljekylare i vanliga fall? |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1977 besök totalt |