| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skivbromskonvertering
|
4 besök senaste veckan (3991 totalt) |
|
Skivbromskonvertering
Ska konvertera bubblan till skivbromsar runt om, ventilerade fram. Original är det trummor bak och solida skivor fram. Har hittat ett par skivor som håller ganska precis samma diametermått som original, så med fyrkolvsok fram (två original) och tvåkolvsok(ev. fyra) bak skall det nog finnas tillräcklig stoppkraft.
Bak torde det vara smärtfritt att svarva av en originaltrumma och borra nya hål i skivan för original bubblabultcirkel(4/130) och sedan tillverka en okhållare. Som synes har de ungefär samma djup så det borde gå.
Fram däremot är det lite kinkigare, om man skulle göra samma procedur här hamnar själva skivan cirka 25-30 mm längre ut, mätt från baksidan av skivan. Detta gör tillsammans med fälgen att ok blir mycket knepigt att montera, behöver ju minst en 30mm spacer, eventuellt mer med tanke på bredd på nya ok.
De andra alternativ som jag ser är att hitta en skiva som är mycket djupare än den jag har nu, men jag tycker det är svårt att hitta djupa som är ventilerad. Nån som vet var man kan hitta nån måttabeller på olika bromsskivor? Har letet lite men inte hittat nåt? Skulle ju helst använda dessa skivor som jag fått tag på, gratis vettu! Annars så kan man göra ett helt nytt nav men det känns väldigt kostsamt då jag inte har tillgång till svarv/fräs eller känner nån som har det heller. Så att lämna bort det skulle nog bli väldigt dyrt känns det som? Sen en undran om bromsok, ska ju ha originalfälgar på 15 tum så urvalet är väl inte överflödande direkt tips mottages tacksamt på 4-kolvsok för 280mm skiva till 15 tums fälgar. |
||
|
Brembo har en bra sida. Klicka på kartan och sen kan du välja att söka på dimension på skivan.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Tack, synd bara att man inte kan skriva in ett måttintervall att leta i.
Nu har jag att göra... |
||
|
Jag håller på med en liknande procedur som du just nu.
Har stuckit av bromstrummorna fram på min 1302:a så skivan passar över. Skivorna kommer från en volvo 740 turbo (ventilerade). Då trumman redan var omborrad till volvons bultmönster så blev det en smidig operation. Skivan tar inte i nån stans och oket linjerar upp fint med anläggningsytan för den gammla "bromsskölden" eller vad den nu kallas. Håller just nu på att CAD:a okhållarna till framoken. Det blir volvo 240 glt ok fram (4-kolvs). Tänkte testa så detta fungerar bra sen blir det en liknande operation bak fast med solida skivor och antagligen ok från saab 9000 med inbyggd handbroms
_________________ Henrik Sundberg VW typ 1 -71 TIC bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul |
||
|
Re:
Just bubblan med motor/låda bak kan det kanske vara ide att sätta ventilerade bak om du har det fram... Är väl den bil plus lite lagom åldrade 911 som lägger mest bromskraft bak. _________________ Roland Johansson |
||
|
Jo jag har funderat på det jag med.
Kanske blir så att man kör lika skivor bak som fram. Lär bli en del testande med bromsförhållandet fram/bak oxå innan det funkar helt hundra. _________________ Henrik Sundberg VW typ 1 -71 TIC bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul |
||
|
Henrik: Har inte 740 skivorna inygt nav i dom? Eller har du stuckit av om också?
Roland: Jo, det kanske hade varit en idé |
||
|
Det finns tre olika storlekar (om jag minns rätt) på 740-skivor. Jag använder de största som är 287 mm och de har separat nav som 140 och 240. Det som är lite lurigt med de skivorna är att de tar friskluften på utsidan av skivan så man kan inte slangmata dem i centrum.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Re:
T.o.m 1987 är det inbyggt nav, men de senare har separat nav, så satsa på sådana. Det finns 262x22mm, 287x22mm och 280x26mm. 280mm skivorna ersatte de andra från 91 på ABS-bilar och 92 på övriga. Både 262 och 280mm tar friskluften på insidan, men som sagt tar tyvärr 287mm skivan luften från fälgsidan... _________________ Johan Eriksson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Skivbromskonvertering
|
4 besök senaste veckan (3991 totalt) |