| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Placering & inköp utav X-pipe
|
4339 besök totalt |
|
Ska sätta igång och beställa grejor till mitt avgas bygge på m3:an det kommer bli 2st Metalliska Hög-Flödes Katalysatorer & FULLFLÖDES-LJUDDÄMPARE 2,5" MED DUBBELT RÖR ifrån http://www.rakaror.o.se/ tanken är att det ska räcka med den ljuddämparen. så för att ljudnivån inte ska bli förhög så har jag tänkt att tillverka/köpa en X-pipe som slår sönder eventuell resonans. men jag har en del funderingar 1. spelar det någon roll vart jag sätter den för att inte tappa effekt? den ska självklart sitta efter lambda sonderna. 2. Hur mycket nytta kan man tänka sig att den gör för att sänka ljudnivån? 3. finns det någon som säljer färdiga X-rör ? gärna i Sverige men inget måste. Vet att spjuvern har laborerat lite med det här, har provat skicka PM för ett tag sen men inte fått något svar.
_________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||
|
Re:
Hehe... Skulle just skriva detta när jag såg att du redan tipsat om detta skumma fenomen. Jag lärde mig detta av en HotRodbyggare som tog lite målarfärg och målade rören på ett område han kunde tänka sig att X-pipen skulle sitta. Sen tog han kärran och blåste på rätt bra en runda. När han kom tillbaka fanns det ett område där målarfärgen hade bränt extra mycket. Här satte han X-pipen. _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Re: Placering & inköp utav X-pipe
jag måste ha glömt att svara på de PMet du skulle skickat ett till
detta Xrör har jag legat sömnlös många nätter och funderat på. jag fick jag rätt stora skilnader tycker jag, nu har jag inte mätt dom i en bänk men när dom är så tydliga att man lätt känner skilnader så brukar det vara mycket skilnad. jag fick bäst resultat rätt långt bak i systemet, men på två fabriks bmw motorsport bilar jag känner till och skruvat lite med sitter dom långt fram strax efter flänsarna, min motor fick märkbart sämre vrid i botten när Xet satt längst fram. kan tänka mig att motorsport motorerna gillade de för dom har andra kammar och motorstyrning. prövade även en del Hrör i olika storlekar och plaseringar, när det gäller ljudet så kan jag säga att med ett litet mellan rör så blev ljudet klart vassare på högre varv. det som jag därimot är rätt tveksam på är att jag tycker mig ha mindre effekt än andra M3or med original avgasrör med kattar, till våren ska jag försöka hinna köra den i bänk och se om det är så eller och det bara verkar så. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
|
I Nisses tråd finns lite info om M3 E36.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26858&postdays=0&postorder=asc&highlight=xpipa&start=0 _________________ Magnus Lidholm |
||
|
På min M coupé har jag helt separata rör, med en race kat och en dämpare på varje rör, ingen
x-pipe alls. Om jag jämför med orginal systemet på min M roadster så känns det som Coupén har lägre effekt i mellanregistret men bättre effekt på höga varv. Vridmoments toppen verkar ligga ca 1500 varv högre. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Z4 35i -10 Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||
|
usch det här blev inte lätt. verkar som ett X-rör kan sabotera mer än vad det skulle kunna göra nytta.
så frågan är om man ska släppa X-rörs tankarna och satsa på en ljuddämpare till ifall ljudnivån skulle bli för hög. Spjuvern: blev det någon skillnad på ljudnivån med eller utan X-pipen? _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||
|
Re:
ja det blev rätt stor skilnad, prövde aldrig utan men ju mindre rör imellan ju vassare ljud blev det jag gjorde ett kopia rör på ett Köhler kattersättar system, men det ljudet blev mycket vasst och blev inte det bästa jag gjort. jag körde en del 100-200 tider med min performance box när jag gjorde dessa rör och det du har lagt in bilden på var det som gick bäst. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4339 besök totalt |