Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Baksätets vara eller icke vara för viktfördelningen
1, 2   >>
2608 besök totalt
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Baksätets vara eller icke vara för viktfördelningen

Hallå!
Har precis satt i ett par Cobrastolar i Minin (dels för viktbesparing men till stor det för att kunna sitta kvar när det svänger). Helt annan känsla att köra bilen nu thumbs up Man känner vad bilen har för sig på ett helt annat sätt nu när stolarna är stumt monterade i chassit.

Men nu till frågan, funderar på att kasta ut baksätet (vikt c:a 20kg) Grejen är den att baksätet sitter precis ovanför bakaxeln, och bilen är i dagsläget ganska framtung (63/37%) någonting. Och i och med att jag satt i fasta stolar är baksätet ganska överflödigt (fäller det för att lasta oftare än det använts). Så nu sitter det där för syns skull.

Hur påverkar det viktfördelningen tror ni, jag misstänker att det är en fördel att ha lite vikt bak också, eller är det som sagt bättre att kasta ur det?. Ska väga bilen ikväll vid hjulstakorset har jag tänkt, både totalvikt vikt fram/bak och vikt på hjulaxlarna...
Men hur skulle ni gjort?
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Jag körde saaben utan baksätet på barkarby i somras och det blev inte speciellt trevliga egenskaper. Väldigt lätt att låsa bromsarna bak och den blev mer understyrd thumbs down

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Har ABS med EBD och CBC om det nu spelar nån roll, EBD fördelar ju bromskraften mellan fram och bak beroende på last och grepp medans CBC hjälper till och bromsar hjulen individuellt när man bromsar i kurvor...
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Johan CooperS skrev:
Har ABS med EBD och CBC...


Vilket fusk

Men man borde väl sträva efter att inte använda sig av hjälpmedel.. jag tycker bilen borde gå fortare med bra balans än en balans som är konstgjord.. Har man fått en bra balans så höjer man väl hastigheten ytterligare med alla treställiga förkortningar

Någon som förstår mina förvirrade tankar?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Daniel Ekström skrev:
Johan CooperS skrev:
Har ABS med EBD och CBC...


Vilket fusk

Men man borde väl sträva efter att inte använda sig av hjälpmedel.. jag tycker bilen borde gå fortare med bra balans än en balans som är konstgjord.. Har man fått en bra balans så höjer man väl hastigheten ytterligare med alla treställiga förkortningar

Någon som förstår mina förvirrade tankar?


Möjligt, har ju bara ASC+T, DSC, EBD, CBC, ABS i bilen.
ASC+T, DSC är urkopplingsbart iaf.
Men kan tänka mej att bromssystemen är till för att behålla kontrollen över den relativt kort hjulbasen på bilen
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Man kan väl tänka sej att montera ur baksätet och sen lägga i blyvikter på motsvarande vikt på samma ställe som sätet, fast långt ned.
Vinner man åtminstonde två saker på banmötena:
- Folk blir impade när man kör utan baksäte.
- Folk blir ännu mer impade när dom ser vikterna och man då mumlar något om straffvikt "för det går för fort, tycker dom andra".

Hur fick du stolarna på plats? Nån gång ska ju CTR:en bytas mot nåt annat, och varför inte...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
JohanR skrev:
Man kan väl tänka sej att montera ur baksätet och sen lägga i blyvikter på motsvarande vikt på samma ställe som sätet, fast långt ned.
Vinner man åtminstonde två saker på banmötena:
- Folk blir impade när man kör utan baksäte.
- Folk blir ännu mer impade när dom ser vikterna och man då mumlar något om straffvikt "för det går för fort, tycker dom andra".

Hur fick du stolarna på plats? Nån gång ska ju CTR:en bytas mot nåt annat, och varför inte...

JohanR


Köpte fasta fästen till, avstånden är standard som jag förstått det (blev inte aluminium utan stål) Men fick dom på köpet. Så man lättade bara dom fyra torx-skruvarna orginalstolen satt med och sen drog man ur kontakterna för stolvärme, airbag m.m.) Dra fast fästena med orginalskruvarna och sen dra fast nya stolen i fästena.. tog cirka 10-20min med rätt verktyg. Blir som natt och dag för körglädjen att slippa hålla i sig för att sitta kvar..
Nu lyser airbaglampan så man får åka till BMW för att dom ska släcka den.
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Smidigt!

Hur påverkas takhöjden (jag är lång och ståtlig)?

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
JohanR skrev:
Smidigt!

Hur påverkas takhöjden (jag är lång och ståtlig)?

JohanR


Där är nästa fördel, du kommer närmare golvet och får mera takhöjd, jag hade problemet i minin att jag ville längre ner i bilen, lägsta läget räckte inte.
(självklart går det att justera i 4 lägen på höjden när man monterar stolen, går också att justera lutning på stolen)
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
En bild på stolarna monterade:
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



Hur pass bra ligger trepunktsbältets midjedel över midjan när stolarna har så pass höga kanter?

/Stolspekulanten

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Ragnar skrev:
Hur pass bra ligger trepunktsbältets midjedel över midjan när stolarna har så pass höga kanter?

/Stolspekulanten


Kanterna är lägre än dom ser ut, när jag sitter i stolen så ligger bältet an mot höfter och magen, så jag och en annan kille testade lite och kom fram till att det borde funka utmärkt utan risk att hamna under. Dock får man borra ett eget hål i fästet och sen bulta fast själva låset (eller vad det heter) i det hålet men genomgående bult + brickor. Tänkte flytta över orignal först men köper nog beggade från nån skrot som också passar.

Det första man tänker på när man sätter sig i stolen är att den är väldigt smal och man sitter väldigt fast så jag vet inte hur 100mila-trippar funkar men i gengäld sitter man bra vid aktiv körning så jag tror det funkar
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Snygga stolar! Vad var pris på dom?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Finns hos Dalhems och kostar 4595:-/st i glasfiber och 6450:- någonting styck för kevlar-varianten. (listpriser)

Cobra Suzuka heter dom och finns med blåa och röda dynor också...
Uttag för 4-punkts och 6-punktsbälten, fiagodkända väger 7,2kg/st i glasfiber och 5,6kg i kevlar..
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Till grundfrågan: Har du batteriet i bak redan eller finns det annat att flytta bakåt i bilen?
Att flytta ett 15 kg batteri från motorummet till bagageutrymmet ger mycket större förändring (åt rätt håll) än att ta ur ett 20 kg baksäte i fråga om viktfördelning.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Till grundfrågan: Har du batteriet i bak redan eller finns det annat att flytta bakåt i bilen?
Att flytta ett 15 kg batteri från motorummet till bagageutrymmet ger mycket större förändring (åt rätt håll) än att ta ur ett 20 kg baksäte i fråga om viktfördelning.


Batteriet sitter i en liten låda under en matta i bagageluckan från frabrik (mest p.g.a. utrymmesskäl skulle jag tro men också av viktfördelningsskäl)
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Johan CooperS skrev:

Batteriet sitter i en liten låda under en matta i bagageluckan från frabrik (mest p.g.a. utrymmesskäl skulle jag tro men också av viktfördelningsskäl)


ok, så mycket andra saker är det ju svårt att få plats med i det bagageutrymmet...

Vad tror du om att flytta bak spolvätskeburkar? Använd den befintliga ledningen som går till bakrutan åt andra hållet.

Torpedväggsisolering?, lättare huv?
En komplett burbåge är ofta ganska baktung.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Johan CooperS skrev:

Batteriet sitter i en liten låda under en matta i bagageluckan från frabrik (mest p.g.a. utrymmesskäl skulle jag tro men också av viktfördelningsskäl)


ok, så mycket andra saker är det ju svårt att få plats med i det bagageutrymmet...

Vad tror du om att flytta bak spolvätskeburkar? Använd den befintliga ledningen som går till bakrutan åt andra hållet.

Torpedväggsisolering?, lättare huv?
En komplett burbåge är ofta ganska baktung.


Ett steg i taget Tanken på burbåge har slagit mej men inte som första grej, lite småtrimm+chassi kommer högre på önskelistan (bilen används som vardagsbil också)
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13350

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag inbillar mej att ShoppingClion "känns bättre" med full tank. Speciellt i konbana...
Lite sjukt. All vikt borde vara av ondo. Men viktfördelningen förskjuts ju bakåt med full tank.
Funderar på att flytta batteriet från vänster fram till höger bak. (om jag får för den som använder bilen till vardags... Det inkräktar ju på möjligheterna att frakta matkassar från stormarknaden.)

_________________

Rice and shine
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Jag plockade inför årets säsong ut baksätet på Lupon då bågen gjorde att man inte kunde använda det på rätt sätt ändå... Jag upplever bilen mycket mer 'stressig' vid hårda inbromsningar, den känns helt enkelt lite för lätt i bakänden. Inbillning kan ju tyckas då vikten på sätet inte är speciellt stor, men det känns ändå.

Som det ser ut nu så väger bilen 940kg utan mig inuti, tänkte också göra ett litet skifte av stolar. Fick tag på ett par väldigt begagnade Sparco glasfiberfåtöljer som jag håller på och utvärderar i vinterbilen och är helt nöjd än så länge. Finns nog ett flertal kilon att spara på ett sånt byte känns det som, jag har inte riktigt kommit på det klara med airbaglamporna och den biten ännu men det lär väl lösa sig...

Batteri och spolarvätskeförflyttning till de bakre regionerna är också tankar som låter bra i mina öron...

_________________
Peter Karlsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Jag hävdar att det är viktigare att sänka vikten än att behålla balansen men det blri nog bäst om du kan justera hjulvinklar och helst också chassi för att anpassa det till viktändringen.
Citera
Allmänt banåkaforum
Baksätets vara eller icke vara för viktfördelningen
1, 2   >>
2608 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande