Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2608 besök totalt |
Baksätets vara eller icke vara för viktfördelningen
Hallå! Har precis satt i ett par Cobrastolar i Minin (dels för viktbesparing men till stor det för att kunna sitta kvar när det svänger). Helt annan känsla att köra bilen nu ![]() Men nu till frågan, funderar på att kasta ut baksätet (vikt c:a 20kg) Grejen är den att baksätet sitter precis ovanför bakaxeln, och bilen är i dagsläget ganska framtung (63/37%) någonting. Och i och med att jag satt i fasta stolar är baksätet ganska överflödigt (fäller det för att lasta oftare än det använts). Så nu sitter det där för syns skull. Hur påverkar det viktfördelningen tror ni, jag misstänker att det är en fördel att ha lite vikt bak också, eller är det som sagt bättre att kasta ur det?. Ska väga bilen ikväll vid hjulstakorset har jag tänkt, både totalvikt vikt fram/bak och vikt på hjulaxlarna... Men hur skulle ni gjort? |
||||
Vilket fusk ![]() Men man borde väl sträva efter att inte använda sig av hjälpmedel.. jag tycker bilen borde gå fortare med bra balans än en balans som är konstgjord.. Har man fått en bra balans så höjer man väl hastigheten ytterligare med alla treställiga förkortningar ![]() Någon som förstår mina förvirrade tankar? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Möjligt, har ju bara ASC+T, DSC, EBD, CBC, ABS i bilen. ASC+T, DSC är urkopplingsbart iaf. Men kan tänka mej att bromssystemen är till för att behålla kontrollen över den relativt kort hjulbasen på bilen |
||||
Man kan väl tänka sej att montera ur baksätet och sen lägga i blyvikter på motsvarande vikt på samma ställe som sätet, fast långt ned.
Vinner man åtminstonde två saker på banmötena: - Folk blir impade när man kör utan baksäte. - Folk blir ännu mer impade när dom ser vikterna och man då mumlar något om straffvikt "för det går för fort, tycker dom andra". Hur fick du stolarna på plats? Nån gång ska ju CTR:en bytas mot nåt annat, och varför inte... JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Köpte fasta fästen till, avstånden är standard som jag förstått det (blev inte aluminium utan stål) Men fick dom på köpet. Så man lättade bara dom fyra torx-skruvarna orginalstolen satt med och sen drog man ur kontakterna för stolvärme, airbag m.m.) Dra fast fästena med orginalskruvarna och sen dra fast nya stolen i fästena.. tog cirka 10-20min med rätt verktyg. Blir som natt och dag för körglädjen att slippa hålla i sig för att sitta kvar.. Nu lyser airbaglampan så man får åka till BMW för att dom ska släcka den. |
||||
Där är nästa fördel, du kommer närmare golvet och får mera takhöjd, jag hade problemet i minin att jag ville längre ner i bilen, lägsta läget räckte inte. (självklart går det att justera i 4 lägen på höjden när man monterar stolen, går också att justera lutning på stolen) |
||||
Kanterna är lägre än dom ser ut, när jag sitter i stolen så ligger bältet an mot höfter och magen, så jag och en annan kille testade lite och kom fram till att det borde funka utmärkt utan risk att hamna under. Dock får man borra ett eget hål i fästet och sen bulta fast själva låset (eller vad det heter) i det hålet men genomgående bult + brickor. Tänkte flytta över orignal först men köper nog beggade från nån skrot som också passar. Det första man tänker på när man sätter sig i stolen är att den är väldigt smal och man sitter väldigt fast så jag vet inte hur 100mila-trippar funkar men i gengäld sitter man bra vid aktiv körning så jag tror det funkar ![]() |
||||
Finns hos Dalhems och kostar 4595:-/st i glasfiber och 6450:- någonting styck för kevlar-varianten. (listpriser)
Cobra Suzuka heter dom och finns med blåa och röda dynor också... Uttag för 4-punkts och 6-punktsbälten, fiagodkända väger 7,2kg/st i glasfiber och 5,6kg i kevlar.. |
||||
Till grundfrågan: Har du batteriet i bak redan eller finns det annat att flytta bakåt i bilen?
Att flytta ett 15 kg batteri från motorummet till bagageutrymmet ger mycket större förändring (åt rätt håll) än att ta ur ett 20 kg baksäte i fråga om viktfördelning. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Batteriet sitter i en liten låda under en matta i bagageluckan från frabrik (mest p.g.a. utrymmesskäl skulle jag tro men också av viktfördelningsskäl) |
||||
ok, så mycket andra saker är det ju svårt att få plats med i det bagageutrymmet... ![]() Vad tror du om att flytta bak spolvätskeburkar? Använd den befintliga ledningen som går till bakrutan åt andra hållet. Torpedväggsisolering?, lättare huv? En komplett burbåge är ofta ganska baktung. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Ett steg i taget ![]() |
||||
Jag inbillar mej att ShoppingClion "känns bättre" med full tank. Speciellt i konbana...
Lite sjukt. All vikt borde vara av ondo. Men viktfördelningen förskjuts ju bakåt med full tank. Funderar på att flytta batteriet från vänster fram till höger bak. (om jag får för den som använder bilen till vardags... Det inkräktar ju på möjligheterna att frakta matkassar från stormarknaden.) |
||||
Jag plockade inför årets säsong ut baksätet på Lupon då bågen gjorde att man inte kunde använda det på rätt sätt ändå... Jag upplever bilen mycket mer 'stressig' vid hårda inbromsningar, den känns helt enkelt lite för lätt i bakänden. Inbillning kan ju tyckas då vikten på sätet inte är speciellt stor, men det känns ändå.
Som det ser ut nu så väger bilen 940kg utan mig inuti, tänkte också göra ett litet skifte av stolar. Fick tag på ett par väldigt begagnade Sparco glasfiberfåtöljer som jag håller på och utvärderar i vinterbilen och är helt nöjd än så länge. Finns nog ett flertal kilon att spara på ett sånt byte känns det som, jag har inte riktigt kommit på det klara med airbaglamporna och den biten ännu men det lär väl lösa sig... Batteri och spolarvätskeförflyttning till de bakre regionerna är också tankar som låter bra i mina öron... _________________ Peter Karlsson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2608 besök totalt |