Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fyrpunktbälte VS Bilprovningen
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (3888 totalt)
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Jag besiktigade bilen idag. det sitter ett par sparco med fyrpunkt i och jag använder mig av befintliga fästpunkter men den gick inte igenom med bältena .Det är sabelt som är E-märkta och sist jag hörde nåt så var vi med i EU. vad jag vet så ska det gå att besiktiga med E-märkta bälten någon som varit ut för samma grej, eller vet vem man kan vända sig till för att få rätt? besiktigade förra året med samma förutsättningar och då gick det, samma ställe också skillnaden var att han snacka ronny pettersson och gubben idag var allmänt grinig...

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Jag tror inte att det är möjligt att besiktiga bilen med de bältena, men jag har gärna fel

Jag försökte en gång att få dispens för 4-punktsbälten till min Lotus Europa (som hade fasta 3-punktsbälten), men det gick inte

Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Åkte också in med sexpunktsbälten i våras. Inte poppis direkt. Har att göra med att bilen inte är typad med de bältena helt enkelt. Eu eller ej.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Enda möjligheten är att behålla trepunktsbältena också? Vad jag hört iallafall...
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Japp.

Brämhult
Här sen Jan 2003

Stämmer. Du får ha 6-punkt eller 4-punkt i bilen, men du måste ha kvar originalbältena. Du får under inga omständigheter ersätta originalbältena med några andra.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Claes Haglund skrev:
Stämmer. Du får ha 6-punkt eller 4-punkt i bilen, men du måste ha kvar originalbältena. Du får under inga omständigheter ersätta originalbältena med några andra.

Dom måste vara kvar samt du får inte använda dom "icke" godkända bältena under färd...Så roligt är det. Kan vara bra att tänka på om man blir stoppad av Farbror Blå

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Jojjomännsan...

Min Caterham är besiktigad med tvåpunktsmidjebälte. Fyr- eller sexpunkts gick det inte att regbesikta med. Vad tror ni att man hellre kör med i en seven sexpunkt eller tvåpunkts midjebälte?

P

Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

går de inte att få godkännt med 4 eller 6 ens i en seven ???

Forshaga
Här sen Dec 2002

Peter S skrev:
Vad tror ni att man hellre kör med i en seven sexpunkt eller tvåpunkts midjebälte?

Jag har sagt det förut och säger det igen.... .....oviljan mot 4-punktbälten är för att du sitter fast med axlarna....och inte kan vrida på huvudet och kika snett bakåt.
Detta inebär inte så stort problem för oss ...kanske......men tänk er Stockholmstrafiken där de flesta förare sitter fast i stolen....

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

....borde väl inte skilja så mot hur det är nu?!

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Magnus Lundberg
Luleå
Här sen Dec 2002

om man beskiktar bilen som "standardrallybil" får man ha 4/6-punktsbälten och ta bort orginalbältena.
Är inte helt säker på vad som gäller i övrigt för att få klassa bilen som "standardrallybil" men det står nog i Vägverkets författningssamling.(2002:238 10.8)
http://www.vv.se/lagrum/pdf/2002nr238.pdf
Eftersom jag ska köra rally med min BMW ska den klassas som standardrallybil.

BMW 318i E21
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

ButterflyRacing skrev:
.....oviljan mot 4-punktbälten är för att du sitter fast med axlarna....och inte kan vrida på huvudet och kika snett bakåt.
Detta inebär inte så stort problem för oss ...kanske......men tänk er Stockholmstrafiken där de flesta förare sitter fast i stolen....

Stämmer. Fast nu har man ju ganska bra runtomsikt i en Seven i allafall. Och man kan nå alla reglage etc och vara helt fastspänd. Jag har dock inte hört om någon seven som inte gått genom den årliga besiktningen med 4-punktare.

Jag har min första vanliga besiktning i vår och jag tänker låta sexpunktarna sitta kvar. Vill de ge en anmärkning för det så får de... Jag kan lägga dit tvåpunktarna men i såna fall drar jag bilen till besiktningen på trailer...

EDIT: tyrkfel
EDIT 2: Fixade quote

Johan Söderberg
Uppsala
Här sen Okt 2003

Är inte ytterligare ett problem med fyr- eller sexpunktsbälten att om bilen rullar, och man inte har bur, så kan inte kroppen vikas åt sidan så som den kan med trepunktsbälte utan då sitter man där och blir mos...

Halmstad
Här sen Jun 2003

Johan Söderberg skrev:
Är inte ytterligare ett problem med fyr- eller sexpunktsbälten att om bilen rullar, och man inte har bur, så kan inte kroppen vikas åt sidan så som den kan med trepunktsbälte utan då sitter man där och blir mos...

Det diskuterade vi för inte så länge sen... den typen av bälten utan båge eller bur är ingen god idé thumbs down

Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003

Magnus Lundberg skrev:
om man beskiktar bilen som "standardrallybil" får man ha 4/6-punktsbälten och ta bort orginalbältena.
Är inte helt säker på vad som gäller i övrigt för att få klassa bilen som "standardrallybil" men det står nog i Vägverkets författningssamling.(2002:238 10.8)
http://www.vv.se/lagrum/pdf/2002nr238.pdf
Eftersom jag ska köra rally med min BMW ska den klassas som standardrallybil.

Det är väl bara det att man inte får köra rallyreggad bil på gatan längre. Inte ens till och från tävling.... ENDAST på transportsträckorna...

Grupp ekonomi kanske dock är tillåtet...

/Peter

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Vissa gruppE bilar (baksäte kvar) samt VOCare sammlas under begreppet standardrallybil. Vem som kom på att det skulle vara farligt att köra med en bil som är otrimmad men man har tagit ur baksätet från förstår jag inte. > Jag hade ett tag funderingar på att bygga tvåtaktaren som rallybil, men det är ju ingen vits i och med att jag homologerar bilen som gruppH bil (fri trimning). Däremot kan jag bygga den som om den vore en rallybil men låta bli att homologera den, då får jag åka på gatan hur mycket jag vill. Men då går det inte åka rally med den.
iaaaaooooh

Luleå
Här sen Dec 2002

Citat:
Det är väl bara det att man inte får köra rallyreggad bil på gatan längre. Inte ens till och från tävling.... ENDAST på transportsträckorna...

Grupp ekonomi kanske dock är tillåtet...

En "standardrallybil" får användas som bruksbil.
Volvo orginal och klass Ekonomi kan klassas som "standardrallybil"
I Grupp E finns det både "standardrallybilar" och homologerade bilar.
I klass Ekonomi som jag ska köra, säger reglerna att man måste ha baksäte och inredning kvar.

BMW 318i E21
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Johan Söderberg skrev:

Jag har sett dessa uppgifter förut här på forumet.
Vart kommer dessa ifrån......jag ser dom som skitsnack.
om man slår runt så att taket kolapsar.......skulle man då orka hålla kroppen åt sidan............näää....det tror jag inte på..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Lundberg
Luleå
Här sen Dec 2002

tvåtaktsmicke skrev:
Vem som kom på att det skulle vara farligt att köra med en bil som är otrimmad men man har tagit ur baksätet från förstår jag inte. >

Jag har fått för mig att anledningen till att baksätet ska vara kvar är att man ska kunna nyttja rallybilen som bruksbil och att detta ska göra att man kan spara pengar

Skulle vilja se den som lyckas ta sig in till mitt baksäte (om bilen blir klar någon gång), tvådörrars med icke fällbara stolar samt en massa rör och bälten

BMW 318i E21
Citera
Johan Söderberg
Uppsala
Här sen Okt 2003

ButterflyRacing skrev:
Jag har sett dessa uppgifter förut här på forumet.
Vart kommer dessa ifrån......jag ser dom som skitsnack.
om man slår runt så att taket kolapsar.......skulle man då orka hålla kroppen åt sidan............näää....det tror jag inte på..

Det är väl inte tänkt att man själv aktivt ska böja sig åt sidan när man rullar utan snarare så att kroppen har nånstans att ta vägen. Med fyrpunkt så sitter man där man sitter liksom.
Personligen kör jag nog hellre med trepunkt utan bur - med bur däremot...

1, 2   >>
6 besök senaste veckan (3888 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande