Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (3888 totalt) |
Fyrpunktbälte VS Bilprovningen
Jag besiktigade bilen idag. det sitter ett par sparco med fyrpunkt i och jag använder mig av befintliga fästpunkter men den gick inte igenom med bältena ![]() _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
Jag tror inte att det är möjligt att besiktiga bilen med de bältena, men jag har gärna fel
![]() Jag försökte en gång att få dispens för 4-punktsbälten till min Lotus Europa (som hade fasta 3-punktsbälten), men det gick inte ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Stämmer. Du får ha 6-punkt eller 4-punkt i bilen, men du måste ha kvar originalbältena. Du får under inga omständigheter ersätta originalbältena med några andra.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Dom måste vara kvar samt du får inte använda dom "icke" godkända bältena under färd...Så roligt är det. Kan vara bra att tänka på om man blir stoppad av Farbror Blå _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Jojjomännsan...
Min Caterham är besiktigad med tvåpunktsmidjebälte. Fyr- eller sexpunkts gick det inte att regbesikta med. Vad tror ni att man hellre kör med i en seven sexpunkt eller tvåpunkts midjebälte? P _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||
Jag har sagt det förut och säger det igen.... ![]() Detta inebär inte så stort problem för oss ...kanske......men tänk er Stockholmstrafiken där de flesta förare sitter fast i stolen.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
om man beskiktar bilen som "standardrallybil" får man ha 4/6-punktsbälten och ta bort orginalbältena.
Är inte helt säker på vad som gäller i övrigt för att få klassa bilen som "standardrallybil" men det står nog i Vägverkets författningssamling.(2002:238 10.8) http://www.vv.se/lagrum/pdf/2002nr238.pdf Eftersom jag ska köra rally med min BMW ska den klassas som standardrallybil. _________________ /Magnus Lundberg BMW 318i E21 |
||
Stämmer. Fast nu har man ju ganska bra runtomsikt i en Seven i allafall. Och man kan nå alla reglage etc och vara helt fastspänd. Jag har dock inte hört om någon seven som inte gått genom den årliga besiktningen med 4-punktare. Jag har min första vanliga besiktning i vår och jag tänker låta sexpunktarna sitta kvar. Vill de ge en anmärkning för det så får de... Jag kan lägga dit tvåpunktarna men i såna fall drar jag bilen till besiktningen på trailer... EDIT: tyrkfel EDIT 2: Fixade quote _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||
Är inte ytterligare ett problem med fyr- eller sexpunktsbälten att om bilen rullar, och man inte har bur, så kan inte kroppen vikas åt sidan så som den kan med trepunktsbälte utan då sitter man där och blir mos...
_________________ 911SC -82 |
||
Det diskuterade vi för inte så länge sen... den typen av bälten utan båge eller bur är ingen god idé ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Det är väl bara det att man inte får köra rallyreggad bil på gatan längre. Inte ens till och från tävling.... ENDAST på transportsträckorna... Grupp ekonomi kanske dock är tillåtet... /Peter _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||
Vissa gruppE bilar (baksäte kvar) samt VOCare sammlas under begreppet standardrallybil. Vem som kom på att det skulle vara farligt att köra med en bil som är otrimmad men man har tagit ur baksätet från förstår jag inte. >
![]() iaaaaooooh ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||
En "standardrallybil" får användas som bruksbil. Volvo orginal och klass Ekonomi kan klassas som "standardrallybil" I Grupp E finns det både "standardrallybilar" och homologerade bilar. I klass Ekonomi som jag ska köra, säger reglerna att man måste ha baksäte och inredning kvar. _________________ /Magnus Lundberg BMW 318i E21 |
||
Jag har sett dessa uppgifter förut här på forumet. Vart kommer dessa ifrån......jag ser dom som skitsnack. om man slår runt så att taket kolapsar.......skulle man då orka hålla kroppen åt sidan............näää....det tror jag inte på.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag har fått för mig att anledningen till att baksätet ska vara kvar är att man ska kunna nyttja rallybilen som bruksbil och att detta ska göra att man kan spara pengar ![]() Skulle vilja se den som lyckas ta sig in till mitt baksäte (om bilen blir klar någon gång), tvådörrars med icke fällbara stolar samt en massa rör och bälten ![]() _________________ /Magnus Lundberg BMW 318i E21 |
||
Det är väl inte tänkt att man själv aktivt ska böja sig åt sidan när man rullar utan snarare så att kroppen har nånstans att ta vägen. Med fyrpunkt så sitter man där man sitter liksom. Personligen kör jag nog hellre med trepunkt utan bur - med bur däremot... _________________ 911SC -82 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (3888 totalt) |