Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1992 besök totalt |
Grenröret (nästan) färdigt
Peter är äntligen färdig med svetsningen av grenröret. Det blev rätt bra med tanke på tajta placeringen av flänsen. Det blev inga 1-4 2-3 primärrör men det känns inte så viktigt heller då båda portar blåser i samma turbin. Primärrör blev däremot nästan lika långa, vilket är trevligt plus... Vi glömde dock staga upp den, kanske något som behövs med tanke på tunga turbon? Den behöver portas, blästras, planfräsas, poleras, hål gängas på turboflänsen och lindas in med avgasbandage...men steg 1 är avklarat i alla fall ![]() ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Tvättäkta rörporr
![]() Jo, att staga upp den kan nog vara en god idé. Lär ju väga sina modiga kilo, och det brukar bli "ganska" bra temp på grenröret under körning ![]() mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Den är ihoptigad av rostfria rörbitar med tillsats och rotgas, så den är förhoppningsvis inte så sprickbenägen som svartstål ![]() Lite mer porr, den här gången med paljetter (inte min idé, lovar ![]() ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Verkligen vackert bygge! Bra jobbat.
![]() ![]() ![]() Vad för krökar har använts? Rostfritt? Tillverkare? Är det tig-svetsat? Angående stag så kan det vara bra att dra ett från nånstans nära turbon till tex motorfästet. Så att det inte blir så stora belastningar på bultar och fläns mot toppen. Kan kanske vara bra att glödga hela alltet innan du bygger staget så att spänningarna släpper. EDIT: ok rostfritt. Är inte det mer sprickbenäget (hårdare) än svartstål? _________________ William Ekström |
||||
Tänkte använda ett liknande setup för att avlasta rören, dock med hård fjäder och vajermutter istället för kula:
![]() Röret är gjort av rostfria 44.5mm bitar, om det är fler som behöver dom så kan ni höra av er så kan jag gross-handla dom... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Undras om inte beepbeep valde rostfritt för att inte få små stålbitar som släpper från insidan och bråkar med turbinen? (Men jag är säkert ute o cyklar som vanligt! ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Jupps...SAAB-motorer brukar ha himla höga avgastemp, runt 950 grader är into ovanligt. Svartstål har dålig vana att släppa glödskav som sen flyger in i turbinen och ställer till. Rostfritt brukar inte smälta så lätt, däremot kan det spricka men det är bara att TIG-a ihop det igen. Fast med så stort avgashus och krallig turbo så är det ingen fara...folk som har fått glödskav i sina GT40 säger att det är skitsamma...det blir inga skador ändå, det är så stor iconel-turbin att det kvittar. Så slutgiltigen är antagligen bara för utseendets och ballhetens skull ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Snyggt jobbat!
![]() ![]() Bara en fundering... Brukar man inte sätta ihop 1-4 samt 2-3 till samma inlopp i turbon, då det är dubbla inlopp i turbon?? Brukar bli lite effektivare drivning då.. ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Stiligt! t o m flänsen mot toppen är vacker, vattenskuren?
Är det inte så så att sprickbenägenheten vid höga temperaturer är beroende på vilken rostfri legering man väljer? Det finns måååånga att välja på (fast inte så många att få tag i enkelt). Vill minnas att de som populärt kallas syrafasta (AISI 316x, SS2343 etc) är något mer sprickbenägna än "vanligt" rostfritt (AISI 304 / SS2333) Edit, tangentbordshalka på en benämning ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Flänsen mot toppen är vattenskuren mot avgaspackningen, det skulle gå att köra med en vanlig rektangel men det är så himla fult och väger dessutom mer
![]() Jag diskuterade materialval med säljare, och efter lusläsande av kataloger så kom vi fram till att syrafasta legeringar (SS2354) tål höga temperaturer sämre än vanliga rostfria (SS2333). Dessutom var lite dyrare så det fick bli SS2333. Dom sålde allt man vill ha, till rätt pris. Vill man ha titan, inga problem. Det fanns Iconelböjar att köpa med samma dimension men dom blev lite väl dyra...typ 900:- styck ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Stämmer, men det fanns inte plats för det... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Det är två huvudsaker. Avstämmning och gashastighet. Sedan kan man ta in motstånd som nå sorts tredje variabel, när det är många böjar. Böjar vill man undvika. Men måste användas. Avstämmningen är frekvensberoende. Ljudhastigheten gäller. Böjar kan ändra frekvensen trots att röret innehåller lika mängd vatten, om man nu mäter volymen på det sättet. Den kan variera fast medellängden är samma också, mätt mitt i röret, om man nu grejar det. Den metod jag kört med är att sjunga olika toner i röret och lyssna på resonansen. Då hör man på mm:tern längden på röret. Det kräver kanske ett gitarrbyggaröra, men man kan avända akustiska mätinstrument. Detta vad gäller principen för längden. Men frågan är om man inte går till ytterligheter. Diametern är bara att räkna ut för rätt gashastighet. Sedan har vi att bockarna orsakar flödesförändringar, som kan kompenseras med andra diametrar i krökarna. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Tjenare,
Jag som är snickaren av Beepbeep`s grenrör. Passar på att visa lite mer jag gjort. Dessa rör är till Opel Calibra. Mvh Peter G www.picturecd.com/system/login.cgi?g _________________ Ingenting är omöjligt..... |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ William Ekström |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1992 besök totalt |