Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Grenröret (nästan) färdigt
1992 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459


Trådstartare
Grenröret (nästan) färdigt

Peter är äntligen färdig med svetsningen av grenröret. Det blev rätt bra med tanke på tajta placeringen av flänsen. Det blev inga 1-4 2-3 primärrör men det känns inte så viktigt heller då båda portar blåser i samma turbin. Primärrör blev däremot nästan lika långa, vilket är trevligt plus...
Vi glömde dock staga upp den, kanske något som behövs med tanke på tunga turbon? Den behöver portas, blästras, planfräsas, poleras, hål gängas på turboflänsen och lindas in med avgasbandage...men steg 1 är avklarat i alla fall


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Riktig rörkrökarporr, se jäv... snyggt ut thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459


Trådstartare
Hehe...är det bara jag eller är turbon lite väl stor?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



beepbeep skrev:
Hehe...är det bara jag eller är turbon lite väl stor?


vad är det för turbo??

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459


Trådstartare
Garrett GT40

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Räknar man med rörens centrumlinje när man beräknar rörlängder i så där knöliga konstruktioner?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



beepbeep skrev:
Garrett GT40


Öh, är det inte lastbilsstorlek på den?

EDIT: Läste precis svaret på din hemsida
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



Tvättäkta rörporr

Jo, att staga upp den kan nog vara en god idé. Lär ju väga sina modiga kilo, och det brukar bli "ganska" bra temp på grenröret under körning Inte kul att plocka bort det varje vecka för att spricksvetsning.

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459


Trådstartare
Ragnar skrev:
Tvättäkta rörporr

Jo, att staga upp den kan nog vara en god idé. Lär ju väga sina modiga kilo, och det brukar bli "ganska" bra temp på grenröret under körning Inte kul att plocka bort det varje vecka för att spricksvetsning.

mvh/Ragnar


Den är ihoptigad av rostfria rörbitar med tillsats och rotgas, så den är förhoppningsvis inte så sprickbenägen som svartstål Dessutom är avgashuset på turbon ganska stort, så det blir intye lika mycket mottryck = mindre EGT

Lite mer porr, den här gången med paljetter (inte min idé, lovar Fick ta lite reklambilder på den)


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Verkligen vackert bygge! Bra jobbat. thumbs up

Vad för krökar har använts? Rostfritt? Tillverkare?

Är det tig-svetsat?

Angående stag så kan det vara bra att dra ett från nånstans nära turbon till tex motorfästet. Så att det inte blir så stora belastningar på bultar och fläns mot toppen. Kan kanske vara bra att glödga hela alltet innan du bygger staget så att spänningarna släpper.

EDIT: ok rostfritt. Är inte det mer sprickbenäget (hårdare) än svartstål?

_________________
William Ekström
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459


Trådstartare
Tänkte använda ett liknande setup för att avlasta rören, dock med hård fjäder och vajermutter istället för kula:



Röret är gjort av rostfria 44.5mm bitar, om det är fler som behöver dom så kan ni höra av er så kan jag gross-handla dom...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



ojay skrev:
EDIT: ok rostfritt. Är inte det mer sprickbenäget (hårdare) än svartstål?

Undras om inte beepbeep valde rostfritt för att inte få små stålbitar som släpper från insidan och bråkar med turbinen?

(Men jag är säkert ute o cyklar som vanligt! )

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459


Trådstartare
Magnus K skrev:
ojay skrev:
EDIT: ok rostfritt. Är inte det mer sprickbenäget (hårdare) än svartstål?

Undras om inte beepbeep valde rostfritt för att inte få små stålbitar som släpper från insidan och bråkar med turbinen?

(Men jag är säkert ute o cyklar som vanligt! )


Jupps...SAAB-motorer brukar ha himla höga avgastemp, runt 950 grader är into ovanligt. Svartstål har dålig vana att släppa glödskav som sen flyger in i turbinen och ställer till. Rostfritt brukar inte smälta så lätt, däremot kan det spricka men det är bara att TIG-a ihop det igen.

Fast med så stort avgashus och krallig turbo så är det ingen fara...folk som har fått glödskav i sina GT40 säger att det är skitsamma...det blir inga skador ändå, det är så stor iconel-turbin att det kvittar. Så slutgiltigen är antagligen bara för utseendets och ballhetens skull

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Snyggt jobbat! thumbs up Nu fattas väl bara polering av rören

Bara en fundering... Brukar man inte sätta ihop 1-4 samt 2-3 till samma inlopp i turbon, då det är dubbla inlopp i turbon?? Brukar bli lite effektivare drivning då..

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Stiligt! t o m flänsen mot toppen är vacker, vattenskuren?

Är det inte så så att sprickbenägenheten vid höga temperaturer är beroende på vilken rostfri legering man väljer? Det finns måååånga att välja på (fast inte så många att få tag i enkelt). Vill minnas att de som populärt kallas syrafasta (AISI 316x, SS2343 etc) är något mer sprickbenägna än "vanligt" rostfritt (AISI 304 / SS2333)

Edit, tangentbordshalka på en benämning

_________________
Pär Hylander
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459


Trådstartare
Flänsen mot toppen är vattenskuren mot avgaspackningen, det skulle gå att köra med en vanlig rektangel men det är så himla fult och väger dessutom mer

Jag diskuterade materialval med säljare, och efter lusläsande av kataloger så kom vi fram till att syrafasta legeringar (SS2354) tål höga temperaturer sämre än vanliga rostfria (SS2333). Dessutom var lite dyrare så det fick bli SS2333.

Dom sålde allt man vill ha, till rätt pris. Vill man ha titan, inga problem. Det fanns Iconelböjar att köpa med samma dimension men dom blev lite väl dyra...typ 900:- styck

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459


Trådstartare
Fas T skrev:
Snyggt jobbat! thumbs up Nu fattas väl bara polering av rören

Bara en fundering... Brukar man inte sätta ihop 1-4 samt 2-3 till samma inlopp i turbon, då det är dubbla inlopp i turbon?? Brukar bli lite effektivare drivning då..



Stämmer, men det fanns inte plats för det...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Micke Holmström skrev:
Räknar man med rörens centrumlinje när man beräknar rörlängder i så där knöliga konstruktioner?

Det är två huvudsaker. Avstämmning och gashastighet. Sedan kan man ta in motstånd som nå sorts tredje variabel, när det är många böjar.
Böjar vill man undvika. Men måste användas.

Avstämmningen är frekvensberoende. Ljudhastigheten gäller. Böjar kan ändra frekvensen trots att röret innehåller lika mängd vatten, om man nu mäter volymen på det sättet. Den kan variera fast medellängden är samma också, mätt mitt i röret, om man nu grejar det. Den metod jag kört med är att sjunga olika toner i röret och lyssna på resonansen. Då hör man på mm:tern längden på röret. Det kräver kanske ett gitarrbyggaröra, men man kan avända akustiska mätinstrument.
Detta vad gäller principen för längden. Men frågan är om man inte går till ytterligheter.

Diametern är bara att räkna ut för rätt gashastighet.

Sedan har vi att bockarna orsakar flödesförändringar, som kan kompenseras med andra diametrar i krökarna.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Peter G
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tjenare,

Jag som är snickaren av Beepbeep`s grenrör. Passar på att visa lite mer jag gjort.
Dessa rör är till Opel Calibra.

Mvh Peter G

www.picturecd.com/system/login.cgi?guest=1&username=zacka2&x=1 . . . .

_________________
Ingenting är omöjligt.....
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Peter G skrev:
Tjenare,

Jag som är snickaren av Beepbeep`s grenrör. Passar på att visa lite mer jag gjort.
Dessa rör är till Opel Calibra.

Mvh Peter G

www.picturecd.com/system/login.cgi?guest=1&username=zacka2&x=1 . . . .



Ja det är rena konstverket må jag säga! Jag är mäkta imponerad. :woot:

_________________
William Ekström
Citera
Allmänt banåkaforum
Grenröret (nästan) färdigt
1992 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande