Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2608 besök totalt |
om du tjänade mer än 20 kg på framstolarna så är det ju värt att slänga ut baksätet.
För då har du ju redan fått mindre vikt fram (ja, inte lika långt från mitten som baksätet, men nästan) och då kompenseras ju det av ett utslängt baksäte. Så släng ut baksätet.. helt klart. ![]() _________________ Mathias Lövdblad |
||||||
Ställbart chassi står på önskelistan ![]() |
||||||
Man kommer nog långt med hjulvinklarna. ![]() |
||||||
Varför spolarvätskebehållaren? Det är väl spolarvätskan som väger ![]() Jag har aldrig mer än några deciliter i - av just den anledningen. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Jag måste få vara värst ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Hmm får åka ner och prata lite med daniel på NB Gummi sen då, han skulle fixa fram nått så man kunde ställa camber bak på bilen... Han har ju iaf fått på sitt H&R chassi nu iaf ![]() |
||||||
Behöver du göra något i bakvagnen? Ju fler grejer du slänger ut desto mer vikt får du ju över de stackars drivande, styrande och bromsande framhjulen. Är inte bilen understyrd nu? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Du får väl inte mer vikt på drivande hjul bara att viktfördelningen blir annorlunda? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
%-uellt ja.. men vikten på hjulen i kg blir inte större för att det lättas bak?.
borsett från vikt bakom axeln som skulle kunna ge en hävstångseffekt gentemot framhjulen? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Ja det var så jag tänkte. Marktrycket per ytenhet på bakhjulen minskar mer än i fram. Bakhjulen klarar av att hålla i bättre i kurvor, de kommer inte överhettas lika lätt osv. Det är sannolikt greppet och hjulvinklarna i fram man får jobba med, speciellt om man inte vill köra med fetare framhjul än bakhjul (jämför med baktunga bilar i Görans bok) _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Inte statisk vikt nej.
Dynamisk vikt kan han ju få. Då iom viktförskjutning i kurvor å så. Men det har alla bilar, men iaf... ![]() om baksätet ryker så kanske viktfördelningen blir 65% fram å 35% bak.. mot tidigare kanske 63% fram å 37% bak.. dvs. den statiska vikten ökar inte på framhjulen men procentuellt ökar framvagnstyngden för att bakaxeltyngden har minskat. Men nu har han ju även bytt till lättare framstolar.. då bör han redan innan ha minskat framvagnstyngden något (vet inte riktigt vart stolarna är placerade.. men iaf) så då kanske balansen mellan bak å fram axeln blir lika dan som den är som standard fast totalvikten är mindre, å det är ju kalasbra! ![]() _________________ Mathias Lövdblad |
||||||
Bilen blir lite understyrd i t.ex. konbana vid vändningar, annars är det inte alls farligt med understyrningen, chassit är riktigt fint. Har hört att grövre krängningshämmare bak kan hjälpa bilen att bli mera neutral/överstyrd (behövs inte i dagsläget) |
||||||
Jag har räknat lite på din bil och kommit fram till följande: om du skickar ut baksätet kommer bilen att accelerera 1% bättre, bromsa 0.03% bättre, svänga 0.1% bättre i fram samt svänga 0.2% bättre i bak.
M.a.o. allt blir bättre med undantag för att styrbarheten minskar, men det skulle du ju ändå fixa. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Hmm får experimentera lite frammåt vårkanten med att kasta ut baksätet och gå på känslan om det känns som det är skillnad ![]() ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2608 besök totalt |