Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Baksätets vara eller icke vara för viktfördelningen
<<   1, 2
2608 besök totalt
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



om du tjänade mer än 20 kg på framstolarna så är det ju värt att slänga ut baksätet.
För då har du ju redan fått mindre vikt fram (ja, inte lika långt från mitten som baksätet, men nästan) och då kompenseras ju det av ett utslängt baksäte.

Så släng ut baksätet.. helt klart.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
johann skrev:
Jag hävdar att det är viktigare att sänka vikten än att behålla balansen men det blri nog bäst om du kan justera hjulvinklar och helst också chassi för att anpassa det till viktändringen.


Ställbart chassi står på önskelistan Men blir nog inte tills nästa säsong
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Johan CooperS skrev:
johann skrev:
Jag hävdar att det är viktigare att sänka vikten än att behålla balansen men det blri nog bäst om du kan justera hjulvinklar och helst också chassi för att anpassa det till viktändringen.


Ställbart chassi står på önskelistan Men blir nog inte tills nästa säsong


Man kommer nog långt med hjulvinklarna.
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Barbapappa skrev:
Batteri och spolarvätskeförflyttning till de bakre regionerna är också tankar som låter bra i mina öron...


Varför spolarvätskebehållaren? Det är väl spolarvätskan som väger
Jag har aldrig mer än några deciliter i - av just den anledningen.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dennis Kullman skrev:
Barbapappa skrev:
Batteri och spolarvätskeförflyttning till de bakre regionerna är också tankar som låter bra i mina öron...


Varför spolarvätskebehållaren? Det är väl spolarvätskan som väger
Jag har aldrig mer än några deciliter i - av just den anledningen.


Jag måste få vara värst Har ägt i räsern i ca 10 månader nu, har aldrig varit en droppe vatten i spolarvätskebehållaren under min tid! På SBP grymtade dom lite, men han hörde att spolarpumpen gick så han släpte igenom det

_________________
Pär Hylander
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
johann skrev:
Johan CooperS skrev:
johann skrev:
Jag hävdar att det är viktigare att sänka vikten än att behålla balansen men det blri nog bäst om du kan justera hjulvinklar och helst också chassi för att anpassa det till viktändringen.


Ställbart chassi står på önskelistan Men blir nog inte tills nästa säsong


Man kommer nog långt med hjulvinklarna.


Hmm får åka ner och prata lite med daniel på NB Gummi sen då, han skulle fixa fram nått så man kunde ställa camber bak på bilen... Han har ju iaf fått på sitt H&R chassi nu iaf
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Johan CooperS skrev:
Hmm får åka ner och prata lite med daniel på NB Gummi sen då, han skulle fixa fram nått så man kunde ställa camber bak på bilen... Han har ju iaf fått på sitt H&R chassi nu iaf


Behöver du göra något i bakvagnen? Ju fler grejer du slänger ut desto mer vikt får du ju över de stackars drivande, styrande och bromsande framhjulen. Är inte bilen understyrd nu?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Micke Holmström skrev:

Behöver du göra något i bakvagnen? Ju fler grejer du slänger ut desto mer vikt får du ju över de stackars drivande, styrande och bromsande framhjulen. Är inte bilen understyrd nu?


Du får väl inte mer vikt på drivande hjul bara att viktfördelningen blir annorlunda?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



På totalvikten procentuellt får han det.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



%-uellt ja.. men vikten på hjulen i kg blir inte större för att det lättas bak?.

borsett från vikt bakom axeln som skulle kunna ge en hävstångseffekt gentemot framhjulen?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Turbo² skrev:
På totalvikten procentuellt får han det.


Ja det var så jag tänkte. Marktrycket per ytenhet på bakhjulen minskar mer än i fram. Bakhjulen klarar av att hålla i bättre i kurvor, de kommer inte överhettas lika lätt osv.

Det är sannolikt greppet och hjulvinklarna i fram man får jobba med, speciellt om man inte vill köra med fetare framhjul än bakhjul (jämför med baktunga bilar i Görans bok)

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



Inte statisk vikt nej.
Dynamisk vikt kan han ju få. Då iom viktförskjutning i kurvor å så.
Men det har alla bilar, men iaf...

om baksätet ryker så kanske viktfördelningen blir 65% fram å 35% bak.. mot tidigare kanske 63% fram å 37% bak..
dvs. den statiska vikten ökar inte på framhjulen men procentuellt ökar framvagnstyngden för att bakaxeltyngden har minskat.
Men nu har han ju även bytt till lättare framstolar.. då bör han redan innan ha minskat framvagnstyngden något (vet inte riktigt vart stolarna är placerade.. men iaf) så då kanske balansen mellan bak å fram axeln blir lika dan som den är som standard fast totalvikten är mindre, å det är ju kalasbra!

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Johan CooperS skrev:
Hmm får åka ner och prata lite med daniel på NB Gummi sen då, han skulle fixa fram nått så man kunde ställa camber bak på bilen... Han har ju iaf fått på sitt H&R chassi nu iaf


Behöver du göra något i bakvagnen? Ju fler grejer du slänger ut desto mer vikt får du ju över de stackars drivande, styrande och bromsande framhjulen. Är inte bilen understyrd nu?


Bilen blir lite understyrd i t.ex. konbana vid vändningar, annars är det inte alls farligt med understyrningen, chassit är riktigt fint. Har hört att grövre krängningshämmare bak kan hjälpa bilen att bli mera neutral/överstyrd (behövs inte i dagsläget)
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Jag har räknat lite på din bil och kommit fram till följande: om du skickar ut baksätet kommer bilen att accelerera 1% bättre, bromsa 0.03% bättre, svänga 0.1% bättre i fram samt svänga 0.2% bättre i bak.
M.a.o. allt blir bättre med undantag för att styrbarheten minskar, men det skulle du ju ändå fixa.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
ice skrev:
Jag har räknat lite på din bil och kommit fram till följande: om du skickar ut baksätet kommer bilen att accelerera 1% bättre, bromsa 0.03% bättre, svänga 0.1% bättre i fram samt svänga 0.2% bättre i bak.
M.a.o. allt blir bättre med undantag för att styrbarheten minskar, men det skulle du ju ändå fixa.


Hmm får experimentera lite frammåt vårkanten med att kasta ut baksätet och gå på känslan om det känns som det är skillnad Andra viktbesparingar jag hoppas göra sen är -20kg på fälgarna, -5,6kg på avgasystem. Efter det får man se
Citera
Allmänt banåkaforum
Baksätets vara eller icke vara för viktfördelningen
<<   1, 2
2608 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande