Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vill bygga en 300 hk MX-5 (LSx V8) - omöjligt att gatregga ?
<<   1, 2, 3, 4   >>
11 besök idag (15438 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Mats Karlsson skrev:
Man ska förbi SFRo också och dom är lite duktigare än den allmänna snubben på besiktningen.
Med tanke på allt jobb som therealpinto lägger ner på att svara på frågor så skulle jag nog hellre vilja använda ordet sammarbeta med istället för komma förbi.
Att det sitter en LR4 med gjutjärnsblock vid regbesiktning (det behövs nog lite LSdelar för att få plats med den) underlättar lite att uppnå den vikt som behövs för amatörbygget.

I allt arbete som kommer att behövas så blir nog inte extramotorn nån extrem kostnadsökning (subframeändring, rörram etc är ju redan pyssligt).

Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Dock kvarstår problemet med Miatans låga totalvikt.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Joakim Winkler skrev:
Dock kvarstår problemet med Miatans låga totalvikt.
Därför amatörbygge. Totalvikten på ett rörramsrör är ju rätt lågt

Kanske kan man förstärka konstruktionen för att klara en ny högre totalvikt, men om du kan göra det under "ombyggt" vet vi vilken organisation som kan svara på.

Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Men vad jag menar är att man reggar som ombyggd med en gammalgjutjärns 350 som har kanske 170-200hk vad dom nu har. Då behöver man inte ens vikta den något extra utan kanske bara förstärka.

Sen bes man den med den motorn på vanliga bes. Efter det stoppar man i LS1an och har troligen inget problem att köra igenom besiktningen efterföljande år?

MVH

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Krullert skrev:
Men vad jag menar är att man reggar som ombyggd med en gammalgjutjärns 350 som har kanske 170-200hk vad dom nu har. Då behöver man inte ens vikta den något extra utan kanske bara förstärka.
En L99 (200hk) är ju ett alternativ för att få Cheva V8 på pappret (men då 4,3L), men en LS1a med COPs etc ser ju ganska annorlunda ut.
Insprutad med avgasrening i originalspecen är ju ett krav.

Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Jag menade alls inget illa mot SFRo med att "komma förbi". Har juh själv haft en väldigt bra dialog med både Gustaf och Luigi angående ombyggnationen av min Scirocco.

Men pratar vi om den motorn som ursprungligen nämndes på 400 hk så behöver bilen väga 1900+ kg och det är helt enkelt inte rimligt om man utgår från en Miata... Ska man prompt ha en Miata med V8 och 400 hk för att köra på gatan så blir det till att fuska... på det ena eller andra sättet...
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Mats Karlsson skrev:
Men pratar vi om den motorn som ursprungligen nämndes på 400 hk så behöver bilen väga 1900+ kg och det är helt enkelt inte rimligt om man utgår från en Miata... Ska man prompt ha en Miata med V8 och 400 hk för att köra på gatan så blir det till att fuska... på det ena eller andra sättet...
LS1an har ju bara 305hk så riktig så många kilon blir det inte.
Att utseendet sen inte skiljer så mycket på LS7 (405hk) är ju ett framtida problem.

Men om LR4 kan användas som 1alösning så är det 270hk som det skall konstrueras/viktas för (och fortfarande modern 8a med COPs och kan förmodligen använda LSinsug och covettekåpor för låg profil).

En rackarns massa teoretiska alternativ, men inget är säkert förrän efter det verkligen prövats. Förstärkningar och moddar som behövs kanske inte är så omvälvande om man diskuterar sig fram. Fixerat tak i plåt kanske hjälper till etc.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det här med att öka totalvikten kan vara lite känsligt - men inte omöjligt. Men det betyder förmodligen att man måste byta hela hjulupphängningarna fram och bak, till delar från en tyngre bil.

Man kan ju fråga sig om man passerar gränsen för där det fortfarande är någon idé att bygga på en Miata - risken är att man bygger bort/byter ut det mesta den är bra på...

/Gustaf

Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Reklam
Sanslöst vad bilen verkar gå bra - finns inte något som hänger med, åker ju ifrån allt !
Mitten av filmen börjar det gå undan lite
Handlingen är där helt klart thumbs up

http://videos.streetfire.net/video/Nathans-LS1-Miata-Track_207341.htm? . . . .

Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Sånna "Crate" motorer som finns att köpa. Hur skulle det vara att regga med en sådan. Dom är ju byggda av företag och använder väl inga avgascertifikat och allt sånt vad det kan heta?

Man lär ju lika bra själv kunna plocka ihop en motor med delar från olika företag?

Hur bevisar man effekten på en sådan? Jag menar kommer man med en Insprutad 350 som är bromsad till 230hk på vevaxeln och man använder katalysator. Är det omöjligt att regga med den?

MVH

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Den där V8-miatan matar på rätt bra. Men va tyst den går... Inget V8 muller alls?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

I ett amatörbygge är det normalt sett inga problem att använda en crate-motor, eftersom det inte krävs avgascertifierad motor där. Då är det snarare bekymmer med att de flesta "lådmotorer" är specade till ganska höga effekter.

Gäller det ombyggt fordon med krav på avgascertifierad motor med kat, blir det svårare. Vissa crate-motorer motsvarar en produktionsmotor, speciellt om man använder insug, styrsystem etc från en produktionsmotor med kat. Då bör det gå bra, kanske med någon form av intyg från motorleverantören om att den motsvarar säg en Impala 1991. Men om det är helt special rakt igenom, går det inte.

Jag insåg att jag kanske ska utveckla vad jag menade med "Man kan ju fråga sig om man passerar gränsen för där det fortfarande är någon idé att bygga på en Miata - risken är att man bygger bort/byter ut det mesta den är bra på... "

Ska man byta motor, låda, bakaxel och framvagn, så blir det lite Miata kvar och det är rätt jobbigt att flytta in främmande delar i en självbärande kaross. Ska man ändå göra så mycket jobb, så är min erfarenhet att det är ungefär lika mycket jobb att bygga en helt ny ram och ställa en Miatakaross på - amatörbyggt fordon. Då är man inte lika begränsad av den självbärande karossen och man blir ju också friare i motorvalet.

Dessutom behöver man ju inte någon bil med identitet att bygga på, utan bara karossdelar från en (eller flera) rostig/krockad bil. Jag skulle gissa att man kan kika på hur en Cobraram brukar byggas och stjäla idéer därifrån...

/Gustaf

Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005

Här disskuteras massa sätt hur man skall komma "förbi" besktiningen.

om man nu ändå skall fuska varför helt enkelt inte skita i besiktningen?

Kör bilen påställd, skattad och försäkrad.
Blir man stoppad så pyntar man glatt de 1500:- i vetskap att man kan bli stoppad ganska många gånger innan man kommer upp i summan det kostar att regga den på "riktigt".

om man inte kör som ett svin och har hyffsade ljuddämpare så ser jag inte varför man skulle bli stoppad oftare en 1 gång var 10 år.

Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Re:

Josen skrev:
Reklam
Sanslöst vad bilen verkar gå bra - finns inte något som hänger med, åker ju ifrån allt !
Mitten av filmen börjar det gå undan lite
Handlingen är där helt klart thumbs up

http://videos.streetfire.net/video/Nathans-LS1-Miata-Track_207341.htm? . . . .

Hans hemsida var väldigt bra: http://home.comcast.net/~npartist/

thumbs up

Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Re:

TobbeC skrev:
Här disskuteras massa sätt hur man skall komma "förbi" besktiningen.

om man nu ändå skall fuska varför helt enkelt inte skita i besiktningen?

Kör bilen påställd, skattad och försäkrad.
Blir man stoppad så pyntar man glatt de 1500:- i vetskap att man kan bli stoppad ganska många gånger innan man kommer upp i summan det kostar att regga den på "riktigt".

om man inte kör som ett svin och har hyffsade ljuddämpare så ser jag inte varför man skulle bli stoppad oftare en 1 gång var 10 år.

Gäller försäkringen om bilen är obesiktigad? Blir det inte värre juridiska följder av att bli tagen i en bil med körförbud?

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Sleipner skrev:
Gäller försäkringen om bilen är obesiktigad? Blir det inte värre juridiska följder av att bli tagen i en bil med körförbud?
Innan de reviderade alla bötesbelopp var det bara 600 (eller 800, minns inte exakt).

Men utan besiktning så får man ju svårt att glida under radarn på banträffar med gatreggade bilar...

OM LSombyggnadskiten kan användas för en L99 (och att den får plats) så finns det ju en uppgraderingsväg (och även lättning) efter att man fått igenom ett ombyggt fordon med Cheva V8a i pappret.
Byte av motor+växellåda+diff+bromssystem borde väl räcka (även om alla bärarmar och spindlar/uprights bibehålls) för klassning som ombygge?

Hur vanligt är det att montage av en LSmotor i en äldre Corvette eller Camaro (då främst de med LTmotorer) noteras på bilprovningen?
Att det sen kanske inte behövs av prestandaskäl och kanske dödar lite känsla (annan tändföljd tex) kan man ju ha åsikter om, men det finns säkert de som gjort det.

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Citat:
Hans hemsida var väldigt bra: http://home.comcast.net/~npartist/

Visst är den Håll med om att bilen är läcker/snabb

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

Niklas Falk skrev:

Byte av motor+växellåda+diff+bromssystem borde väl räcka (även om alla bärarmar och spindlar/uprights bibehålls) för klassning som ombygge?

Visst räcker det för att bilen ska klassas som ombyggt fordon, men kanske inte för att få öka totalvikten. Men med en motor som har sansad effekt behövs det kanske inte, om den inte är väldigt tung. Man måste ju hålla koll på max axeltryck också (märkt på bilens "typskylt" eller viktskylt). Det kan vara en anledning till att man kanske måste byta till exempel spindlar fram.

Det förekommer rätt ofta att man skriver in motornummer i regbevisen numera, när motorn är utbytt.

/Gustaf

Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

har följt tråden då även jag har sneglat på aluvinkel

kan hålla med therealpinto att det inte blir mycke kvar av miatan om den skall gatreggas. Varför vill du bygga på en miata, är det utseendet?
isf. är väl det enklaste att ta fram vaxburken och vaxa bilen rejält och sedan göra formar, köpa ett chassi till cobra - typ å så bygga. Då blir det ju lixom ett riktigt bygge som går att gatregga utan problem. Dessutom kan du ju sälja miatan (och ändå på nå't vis behålla den )
Nu kanske det finns chassin som stämmer bättre än cobra i måtten men det är principen jag är ute efter.........

lite länkar med info om vinkelåttan......
http://www.popularhotrodding.com/enginemasters/articles/cadillac/0504e . . . .
http://www.gmperformanceparts.com/EngineShowcase/index.jsp?engId=LS2&a . . . .
http://paceperformance.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=22 . . . .

PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Re:

Mats Karlsson skrev:
Jag menade alls inget illa mot SFRo med att "komma förbi". Har juh själv haft en väldigt bra dialog med både Gustaf och Luigi angående ombyggnationen av min Scirocco.

och där drabbades jag av veckans fundering:

om man tar en C6 och modifierar såpass att den måste registreras som ombyggt fordon (bromsbyte, vxl-lådsbyte o.s.v. men utan att röra motorn), måste man då byta till en motor med mindre effekt än original (gå från en LS2 till en LT1 eller vad det nu skulle bli)? Eller är det så att SFRo och SBP kan göra undantag?

Kristoffersson Engineering
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Hej r-2

Citat:
Varför vill du bygga på en miata, är det utseendet?

Nej för jag inbillar mig att det blir kost effektivast att bygga på miata chassit.
Jag får tillgång till hela miata världen med alla prylar som finns och en enklet och lättskruvat utgångsläge.
Prylar till miatan är generellt mycket billigare än andra mer 'manliga' bilar
Känner mig övertygad om att balansen kommer finnas kvar i bilen med en underbar och driftsäker motor
Jag inte på den nivån att jag sätter ihop ett cobra eller rör-rams chassi, inte än ialla fall. Tror detta är en rimlig nivå för mig.
Hoppas på en budget under 100 K SEK och ser få andra bilar som kan leverara den prestanden för pengen- most bang-for-the buck s.a.s
Lätt liten/låg bil med stor (och relativt lätt) sug motor - kan det bli bättre

Vad tror du ?

Sen är inte tanke 400 hk utan runt 300 hk som standard LS1 lämnar - tror det räcker och blir över.
Driftsäkerhet och körbarhet är viktigt

Skruva banåkabil
Vill bygga en 300 hk MX-5 (LSx V8) - omöjligt att gatregga ?
<<   1, 2, 3, 4   >>
11 besök idag (15438 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande