Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Locost lansering
1, 2, 3, 4   >>
19532 besök totalt
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Locost lansering

Lanseringen av Locost som egen klasse i Sverige er i dag offesiell.
SLC har i dag gått ut i IB og på sin nett side med lanseringen av Locost som egen klasse i neste års SLC serie. Det arbeides for fullt i disse dager med en Svensk variant av det Norske og Danske regelverket, noe som vi håper skal være helt klart i lopet av kort tid. Slik det ser ut nå så vil forskjellen fra det Norske bare være i punkt 1 der det vil bli tillatt med flere varianter enn den Norske, og et tillegg fra det Danske med at det er tillatt med unibolts og stabstag mot vekttillegg. Det Norske regelverket blir i dag oppdatert med årets forandringer(står med uthevet skrift) på www.nlcc.no.
Jeg håper at så mange som mulig vil gjore de tilpassningene de eventuelt må for å komme innenfor regelverket, slik at vi kan få en stor serie i Sverige også. Det vil så klart være veldig mange onsker om å justere regelverket slik at hver enkelts losninger kan brukes, men dette vil være umulig da det er tusen slike varianter ute å går. Så hvis du virkelig er interesert i å delta i heftig racing med fornuftige kostnader, så studer regelverket å se hva som må til for at du skal kunne komme til start. Har du noen sporsmål så er jeg innom denne siden hver dag og svarer.

_________________
Rune Næss
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Vi kan väl tillägga att när det gäller det Tekniska så är Rune experten och den ni ska vända er till och när det gäller tävlingsarrangemangen i Sverige så är det mig. Vi kommer göra tävlingar med både Norrmän och Danskar involverat så startfälten kommer vara goda redan från start.

Så personligen tror jag att detta kommer bli en mycket stor och populär klass i Sverige, genom att bilarna har mycket goda prestanda till mycket låg kostnad. Och vad jag sett från Norsk Racing nästintill oöverträffad racing med mycket jämna tävlingar.

Nämnas kan även att i SLC's arrangemang så kan man åka dessa Sprintlopp på 2 förare, dvs ett heat var och därigenom göra det ändå billigare.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13350

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Läste om det i IB idag...
Kan bli riktigt intressant! thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Härligt ! thumbs up

Håller med dej Fredrik, det här kan bli en mycket intressant klass. Hoppas att den växer och blir stor. Jag kommer att komma och kolla...

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



COOLT! jag som just skulle lägga upp en fråga varför det inte fanns en locostserie i sverige

Nu gäller det att spara pengar så jag kan bygga en bil thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Superintressant men vilka bilar tillåts?
Är det bara "seven" liknande bilar som är tillåtna eller finns det möjlighet för andra kit cars att ställa upp, under förutsättning att det tekniska reglementet hålls?
Jag tänker på Fisher Fury t ex som är uppbyggd som en Locost eller "seven", fast snygg.

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Det er nok en ren Super seven serie i locost variant. Prinsippet er at alle bilene er like, og samtidig er det åpent for variasjoner i motorvalg. Et strengt ensrettet regelverk som gjor klassen levedyktig. Vi har alle onsker om å lage til alt mulig stasj i bilene, helst skulle det jo hvert F1. Men det er kun noen få som har penger til å gjore det, derfor har vi et regelverk slik at den som er villig til å bruke masse penger for å vinne ikke får mulighet til det. Vi har også testet dette i sommer da en av de beste sjåforene kjorte på samme bane under samme forhold med to veldig forskellige biler . Den ene hadde alt av unibolts, stabstag og det maksimale av bremser. Den andre var helt standar med plastforinger og helt standar bremser, begge hadde tilsvarende motorsykkelmotorer. Han vant begge lopene og det skilte 1 tiendel på beste rundetid. Konklusjonen er altså at bilene er så enkle at enten de er i den ene eller andre ytterligheten av regelverket så er de like bra på banen.

_________________
Rune Næss
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Finns det något svenskt reglemente.....jag orkar inte tragla mej igenom det norska..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Det er to ting som gjenstår med det Svenske regelverket. Det er å bli hundre prosent enig om en felles paragraf 1, da vi jobber med det Norske Bilsportforbundet om å få bytte ut vår særnorske med en som kan brukes felles. Og til slutt oversette det til Svensk.

Her er det forelopige utkastet til ny prg.1, i tillegg til dette vil det lenger nede i regelverket settes inn tre punkt fra det Danske
Unibolts mot et vekttillegg på 3%
Stabstag/watslink mot et vekttillegg på 3%
og så vil også de stotdemperne som er brukt i D (Avo Pro) bli tillatt.
___________________________________________________________
1. Konkurransebil.

Som konkurransebil godkjennes biler bygd på godkjente fabrikksbygde rammer etter boken "Build your own sportscar for 250£" av Ron Champion. SBF/SLC holder i samarbeid med NBF/NLCC og DASU/Syverrace klubben en liste over godkjente rammer. SLC tildeler og logforer et register over rammenummer. Rammenummerne er bestående av fabrikkens kjennetegn tre siffer og forkortelse for Sverige, eks. MK 100 SVE. Sifferne i rammenr utgjor startnr. på bilen. For å få vognlisens forste gang må bilen fremstilles til utvidet årskontroll hos en godkjent besiktingsmann. Norske og Danske forere kan delta med biler bygd etter respektive lands regelverk.

1.1. Hjemmebygde rammer.
I perioden 1/1-31/12-04 kan ferdigstilte biler lagd på hjemmebygde rammer og som ellers tilsvarer regelverket, godkjennes av SLC oppnevnte kontrolant. Etter dette skal de være bygd på godkjente rammer fra listen.
_____________________________________________________________

Listen vil forelopig bestå av rammer fra Stuart Taylor og MK Engeenering, Senere vil det kunne tas inn flere hvis de er bygd av en levrandor som bruker de samme spesifikasjonene.

_________________
Rune Næss
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Känns lite fånigt att kalla denna klass Locost Racing om det bara kommer vara under en övergångsperiod som riktiga Locost's kommer tillåtas. Men det är väl bara för att få jämnare racing antar jag, men kostnaderna ökar givetvis också för den som vill ställa upp.

Eller har jag uppfattat reglerna fel, och att egenbyggda ramar och dylikt kommer att vara tillåtet även efter 31/12 -04?
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Det er riktig at hjemmebygde rammer vil kunne godkjennes frem til 31.12.04. Dette gjelder da rammer som ellers tilsvarer regelverket/boken. Rammer som da er blitt godkjent i denne perioden er så godkjent for videre bruk etter 2004. Dette for å få i gang klassen på biler som allerede eksisterer. Alle som har en slik bil og interesse av å kjore lop har da mulighet til å gjore dette. De som ikke har en slik bil, men vil bygge en for å delta, skal bygge på en godkjent fabrikksbygd ramme. Dette gir oss en viss kvalitetssikring av rammen og fordyrer ikke bygget vesentlig, da det ikke er så mye å spare ved å sveise selve rammen selv.

_________________
Rune Næss
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Rune Næss skrev:
Det er riktig at hjemmebygde rammer vil kunne godkjennes frem til 31.12.04. Dette gjelder da rammer som ellers tilsvarer regelverket/boken. Rammer som da er blitt godkjent i denne perioden er så godkjent for videre bruk etter 2004. Dette for å få i gang klassen på biler som allerede eksisterer. Alle som har en slik bil og interesse av å kjore lop har da mulighet til å gjore dette. De som ikke har en slik bil, men vil bygge en for å delta, skal bygge på en godkjent fabrikksbygd ramme. Dette gir oss en viss kvalitetssikring av rammen og fordyrer ikke bygget vesentlig, da det ikke er så mye å spare ved å sveise selve rammen selv.


Det här resonemanget tycker jag är lite konstigt. Varför skulle det va ok att få vagnbok på hemmabygda ramar under första året och sen inte. Jag ser ingen fara i att godkänna hemmabyggda ramar. Givetvis måste man göra en besiktning av dom för att se om dom håller måttet. T.ex sammarbeta med SFRo som besiktar alla amatörbyggen för gatregistering. Jag tror till och med att en hemmabyggd ram kan bli bättre än en fabriksbyggd.

och sen påståendet att köpa en fabriksram inte fördyrar bygget tycker jag är helt fel. I min värld är 20000 mycket pengar. Ny ram+ hjulupphängning kostar väl ca 25000 kr. En egen ram bygger du för högt räknat 5000 kr och två veckors jobb. Materialkostnaden för min bil var nog ungefär 1500 kr (med helbur).

Jag tror att det är så att det finns en rätt stor skillnad i kulturen kring hemmabyggen i Norge och Sverige. I Sverige finns det rätt gott om hemmabyggare p.g.a våra möjligheter till gatregistering av amatörbyggda fordon. Detta är nog något som man bör tänka på när man skriver ett svenskt reglemente.

Bara mina tankar....

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Per Wackt skrev:
Jag tror till och med att en hemmabyggd ram kan bli bättre än en fabriksbyggd.

Jo, men det kan ju i sig vara ett problem för en klass som skall vara jämn, om det nu har någon större betydelse. Men om alla t.ex. tvingas bygga efter ett par olika förutbestämda ritningar och sedan betalar för en besiktning så borde ju inte det vara något jätteproblem.

Det är ju tämligen svårt och komplicerat att få till ett utjämnande reglemente som tillåter allt för mycket utsvävningar, så alla kan ju inte få plats. Det är troligen bättre att ta det säkra före det osäkra så att man inte ställer till problem för de som redan kör och inte tvingar de till ständiga ombyggnationer för att kunna hänga med. Men om hemabyggen inte verkar ge någon fördel tycker jag också att det vore dumt att inte fortsätta tillåta det efter inkörningsperioden.

Jag tycker även att det är synd att inte delad bakaxel tillåts, men kan se att det kan ge problem även om det på testade bilar inte verkar ge någon fördel. Jag har inte kollat, men kan tänka mig att det kan börja bli svårt att få tag i lämpliga stela bakaxlar på svenska skrotar. De flesta hyfsat moderna bilar är ju framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna bilar som Sierra, olika BMW-modeller, etc. tenderar att ha delad bakaxel. Priset för bakaxeln är ju i stort sett detsamma, men hjulupphängningarna kan möjligen bli lite dyrare. Nu går det ju förstås även att begränsa geometrin för hjulupphängningarna så det inte blir allt för exotiska konstruktioner. Men annars finns ju alltid straffvikter om det visar sig för bra. För jag kan tänka mig att det finns ett antal byggen i Sverige som i övrigt skulle passa hyfsat bra in i reglementet, men som har delad bakaxel.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



AndersY skrev:
För jag kan tänka mig att det finns ett antal byggen i Sverige som i övrigt skulle passa hyfsat bra in i reglementet, men som har delad bakaxel.




/

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Det är inte säkert att jag kommer att skaffa en bil för klassen.........men om man inte får bygga sin egen ram...så är det HELT uteslutet....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Per Wackt skrev:
T.ex sammarbeta med SFRo som besiktar alla amatörbyggen för gatregistering. ..


Nu får du räkna igen.
Ska man bygga själv för att det ska bli billigare....och sedan ge pengarna till SFRo...???

Motorsporten har ju sina egna besiktningsmän...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



AndersY skrev:
Per Wackt skrev:
Jag tror till och med att en hemmabyggd ram kan bli bättre än en fabriksbyggd.

Jo, men det kan ju i sig vara ett problem för en klass som skall vara jämn, om det nu har någon större betydelse. Men om alla t.ex. tvingas bygga efter ett par olika förutbestämda ritningar och sedan betalar för en besiktning så borde ju inte det vara något jätteproblem.


Det var inte prestanda mässigt bättre jag menade utan kvalitetsmässigt. Om man bygger ramen efter ritningarna i boken " How to build your own..." så har man en klart reglemente att gå efter.

Sen att jag tycker att det vore kul att se lite olika ramtyper i en sådan här serie är en annan sak.

Men för att få en jämn, tät och samtidigt billig klass så är det här upplägget perfekt. Dom som har modifierade bilar kan ju alltid tävla i roadsport/modsport.

Det jag menade var alltså att om man eftersträvar en billig klass så ska man inte kräva att man köper något som man lika väl kan tillverka billigare och bättre själv.

Jag håller med dig om delad bakaxel. I och med att man har ursprung på spindlar och axlar fritt och även motor och bromsar så skulle man även ha detta fritt då det tydligen inte har så stor betydelse.

Alltså tycker vi rätt lika... !?

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Hej

Jag tycker inte heller att det skall vara SFRo som besiktar ramar för rejs. Det är bättre att SBFs besiktningsmän (eller motsvarande) gör det.

Även om jag av olika orsaker knappast kommer att tävla så håller jag med dem som anser att det är fel att styra in på en "fabriksbyggd" ram, speciellt om det bara är en tillverkare som tillåts. Rör är billigt - styr hellre mått och dimensioner på ramen.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Att jag föreslog SFRo var bara en liten tanke från min sida. Dom finns över hela sverige och har vana av att besikta ramar. Jag förordade alltså inte ett krav på gatregistering av bilarna utan bara en konstruktionsbesiktning. Det ska va upp till var och en om man vill det. Men som ni säger så är det nog bättre med med SBF:s besiktningsmän, dom har en större vana av tävlingsbilar. Är helt med på ert resonemang. Huvudsaken är att ramkonstruktion och svetsar besiktas.

Har funnits en sådan här klass i England sen rätt länge. Finns till och med en beskrivning i andra upplagan av den berömda "boken" som beskriver hur du modifierar din bil för att klassa in i den serien. Andra upplagan heter. How to build your own sportscar, and race it. Tredje upplagan är på gång och där ingår delad bakaxel.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Kenneth Finnäs

Här sen Nov 2003
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Är det någon som vet när reglerna kommer att översättas till svenska??
Jag kan informera er om att det förekommer diskussioner i Finland om en locost serie, men det har stupat på regelfrågan.
De har äntligen tagit sitt förnuft till fånga och beslutat att anamma de Norska ( blivande nordiska ) reglerna.
Jag har en bil som är byggd enligt Ron Champions bok, och tycker att den kan användas som regel bok för hur ramen skall byggas, att efter 12. 2004 bara godkänna ramar som är byggda av MK är enbart dumt, (min egen åsikt) i boken framgår det vilken typ av rör som skall användas och alla mått på ramen det borde räcka.
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Jag anser inte att det principiellt är något fel att ha med krav på proffessionellt producerade ramar i det tekniska reglementet, men i så fall tycker jag att serien borde byta namn. En Locost är per definition en Seven-lik konstruktion med egen-byggd ram enligt de riktlinjer och ritningar som finns i boken. Om serien hetat Seven Replika Racing, eller liknande, hade jag inte reagerat, men att använda Locost-namnet förpliktigar. Bara mina åsikter.

Fast en kik på det engelska reglementet ger att fler verkar hålla med mig:
http://www.locost-racing.co.uk/technical%20regs.htm
Citera
Allmänt banåkaforum
Locost lansering
1, 2, 3, 4   >>
19532 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande