Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Backtävlingar?
1019 besök totalt
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Backtävlingar?

Hejsan
Jag har funderat lite till ofrån på dom där backtävlingarna som verkar så populära i uk. Finns det reglemente för det i Sverige och isåfall får man endast köra med rejsing bilar eller får man även köra med vanliga bilar?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Det finns SM i backe i sverige, det ligger under samma reglemente som rallycross. Det måste vara en tävlingsbil som kör, se SBF för mer info.

http://www.sbf.se/pdf/regler/RC_REGLER.PDF

Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Tackar thumbs up thumbs up thumbs up

Jag hade ju iof en känsla av att det skulle vara bara för tävlingsbilar pga naturen av tävling, det vill säga rätt nära träd osv då vill man nog inte sitta i en vanlig bil utan bur så att säga. Jag fick dock bara en inlevelse att det vore nog rätt kul att köra även för förare av standardbilar.
Tänk er detta: Den där favorit vägen men avlyst och garanterat ingen trafik på, inga hastighetsregler osv. Måste ju bara vara en dröm för många

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Gustav Uhlander skrev:

Jag hade ju iof en känsla av att det skulle vara bara för tävlingsbilar pga naturen av tävling, det vill säga rätt nära träd osv då vill man nog inte sitta i en vanlig bil utan bur så att säga. Jag fick dock bara en inlevelse att det vore nog rätt kul att köra även för förare av standardbilar.
Tänk er detta: Den där favorit vägen men avlyst och garanterat ingen trafik på, inga hastighetsregler osv. Måste ju bara vara en dröm för många

Isle of man?
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Gustav Uhlander skrev:

Folk som tävlar på allmän väg ser man ju nästan varje dag..utan bur.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

MGCC har en backtävling i sitt klubbmästerskap varje år (för bilar av roadsport-typ). Per Hylander vet nog mer.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

jo, det stämmer. JAg har dock inte varit med själv någon gång. Dom kör i Minnesberg i skåne. Eftersom vi alla vet att det inte finns så många stora bergsmassiv i skåne så blir längden på backen därefter

Eftersom det är racingbilar så tar jag för givet att det är 100% asfalt som underlag.

I MGCC's tävlingar är det dispans från burkrav t.ex

Värnamo
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:
jo, det stämmer. JAg har dock inte varit med själv någon gång. Dom kör i Minnesberg i skåne. Eftersom vi alla vet att det inte finns så många stora bergsmassiv i skåne så blir längden på backen därefter

Eftersom det är racingbilar så tar jag för givet att det är 100% asfalt som underlag.

I MGCC's tävlingar är det dispans från burkrav t.ex

Skulle man inte kunna köra upp för Hallandsåsen eller Söderåsen till exempel, eller det kanske är för korta sträckor??

Backtävlingar?
1019 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande