Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
65 besök idag (627558 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 45, 46, 47  Nästa>>
   
Frallan2
Skåne



Här sen Sep 2006
Inlägg: 799



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2008 06:35     Citera

Sååå vackra tändstift men vad är det som sitter runt gängorna i flertal?
Något slags bra att ha brick förråd? Bara det funkar och det har dte ju gjort.

Kul att det rullar. Grattis!


_________________
Fredrik Reichel
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2008 09:15     Re: Citera

Frallan2 skrev:
Sååå vackra tändstift men vad är det som sitter runt gängorna i flertal?
Något slags bra att ha brick förråd? Bara det funkar och det har dte ju gjort.

Kul att det rullar. Grattis!


Roligt att du tycker sååå mycket om mina tändstift

Jag blev ju lite trött på felsökning i slutet - så jag köpte exakt de tändstift som jag vet fungera ihop med spolarna.
Bubblan har (som du antagligen vet) världens kortaste tädstiftgänga - efter gräsklippare. => Tändstiften som jag köpte var liiite för långa.
Brickförrådet är mao en ~15mm spacer. Hightech


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikel
Uddevalla



Här sen Aug 2005
Inlägg: 12310



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2008 12:35     Citera

Hahahaha, vilka långa gängor

Bilen är annars väldigt cool :P


_________________
Niklas H S
ZX6R BTG 8.47.3
www.Voxtonus.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Okt 2008 17:16     Re: Citera

Nikel skrev:
Hahahaha, vilka långa gängor


Så här ser motorrummet ut utan turbo: Tomt!


med turbo såg det ut såhär:


Bilen fungera även utan turbo, men vilken skillnad 0.2bar gör...
Trodde inte att det skulle vara så mycket. Jag ser fram emot nästa 0.2bar steget.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Barbapappa
Mölndal



Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2008 18:30     Re: Citera

oje skrev:
men vilken skillnad 0.2bar gör...
Men går den som den ska nu? Det kommer nog kunna bli en roligare motor det än den vanliga.
Det står säkert redan i tråden nånstans, men hur mycket hade du tänkt att ladda sen?


_________________
Peter Karlsson
Åker numera Polo 6R -14 & Pontiac Catalina 62.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2008 07:52     Citera

Ja motorn går fint. Jag saknar turbon men det är ju bara tillfälligt...
Efter kopplingbyte (Hoppas det räcker att byta tryckplatta) tänkte jag ladda 0.5 - 0.6bar.

Motorn är redan väldigt roligt med 0.2bar. Jag ser redan fram emot kinnekulle vår 09.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Nov 2008 14:56     Citera

YESSS! Godkänd ombesiktning efter rostlagning på framvagn. (bilder följer). Nästa besiktning höst 2010. Gott med veteran :-D


Har även monterad den gammla krängningshämmaren (tunnare) för mer körglädje


_________________
Senast ändrad av oje, 28 Nov 2008 19:21, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Cyberoid
Göteborg



Här sen Okt 2003
Inlägg: 1862



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Nov 2008 22:08     Citera

Gott jobbat med svetsen! thumbs up

Nu vill vi se en ordentlig makeover under vintern!


_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Nov 2008 09:14     Re: Citera

Cyberoid skrev:
Nu vill vi se en ordentlig makeover under vintern!


Japp, big day today.
Tyvärr glömde jag kameran på hotellet.

EDIT 2014: "Big day" syftar på dagen när jag skulle lägga handpenning på en Porsche Boxster S = början av projekt Bubster


_________________
Senast ändrad av oje, 16 Dec 2014 23:03, ändrad totalt 2 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand



Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Nov 2008 07:21     Citera

Härligt att den gick igenom besiktningen.
Alltid lika härlig känsla att ha nybesiktat


_________________
Henrik Sundberg
VW typ 1 -71 TIC
bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Nov 2008 19:29     Citera

Nu har jag köpt nya bromsar - inte att de gammla var för kena, men..
Fyrkolvs aluminiumok är mycket snyggare (och lättare) än mina gammla gjutjärnsok.


De behöver bara lite kärlek...


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2009 22:53     Nu är det officiellt Citera

Det har varit väldigt tyst här ett bra tag nu, men det betyder inte att inte har hänt nåt.

Bromsarna som jag visade november förra året ingick i ett lite större paket som jag hemtade från England mitten av november :


Det ingick även en motor på 3,2l och en fin 6växlad låda.


Tanken är att bygga en replika på en bubbla som byggdes på 70talet. Bilen var egentligen en Porsche 914 med Carrera 2,7RS motor och bubblakaross. Den byggdes hos en tysk återförsäljare med namn Nordstadt. (EDIT: tidigare trodde jag att det byggdes 2-3 bliar, men tydligen fanns bara en bil som byggdes om flera gånger.)


EDIT: Tidningsartiklar:
AMS Nr.21 /73
Wiki (här finns länkar till fler bilder och tidningsartiklar)
Film Kabel1
Volkswagen Classic

Jag har länge funderat på konceptet, men tyckte inte riktig om använda 914s bakvagn. Nu skall det blir ett komplett Boxsterchassis.



Just nu pågår demontering av boxstern . Jag återkommer med fler bilder...


_________________
Senast ändrad av oje, 22 Aug 2012 21:57, ändrad totalt 3 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lillen
Ume



Här sen Jul 2003
Inlägg: 7550



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2009 22:58     Citera

OJ!

Ser ut som ett jättekul projekt!
Helt i vwälskarens smak.


_________________
Jocke Hellqvist.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Frallan2
Skåne



Här sen Sep 2006
Inlägg: 799



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Feb 2009 03:45     Citera

oooooOH!!!!!

Detta var kul men nu är det ju helt underbart!
Nu vill jag inet ta fokus från ditt projekt men känner du till Hazze Lindholms bubbla på 80 talet?
Körde runt i Stockholm som en babyblå helt original bubbla till utseendet. Riktigt fin MEN det satt en cheva V8 under framrutan och Hazze satt en bit bakom.
Jo, V8 hördes lite grann men den som inte visste, trodde det var hål i avgassystemet.

Berätta nu mer.
Hur ska du lösa hjälpram osv?
Full rörams support eller hur då?
Mycket trevlig ide!


_________________
Fredrik Reichel
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Feb 2009 11:50     Re: Citera

Jag såg tom att det fanns byggsatser i USA där man satt i drivlinan från en framhjulsdriven jänkebil (på 60talet tror jag).
Sedan finns det nån här på forumet som hade planer om en Audi drivlina som mittmotor setup.
Finns väl inget som inte har gjorts med en bubbla...

Jag tänkte bygga en ram i fyrkantprofiler och en bärande fullbur. Det skall komma en ny SFRo bok runt påsk. Förhoppningsvis finns det mer riktlinier och förslag på hur man skall bygga.

Jag försökte även CADa lite men det är en hög tröskel innan man kommer igång. Blir kanske papper, penna och huvud istället.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Staffan Lindén
Klippan



Här sen Apr 2004
Inlägg: 464



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Feb 2009 12:19     Citera

Hur kul projekt som helst!! me like!

Jag antar att du redan sett denna sida... http://www.rorty-design.com/content/beetle.htm kan ju vara ett snabbt sätt att komma igång alternativt att få ideér ifrån. Men du är kanske som jag att man bara måste göra allt själv...

Lycka till och jag kommer följa tråden med späänning...


_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Feb 2009 16:12     Citera

Tack för alla positiva komentarer !
En kolfiberbubbla med typ4 eller en 356 med mittmotor är inte så dumma heller - bättre sagt extremt coola.


Jag känner till sidan. V8 bubblan här på rejsa skulle byggas efter samma ritningar: VW Bubbla 69 (Midengine V8) (BMVW)

Själv försöka jag efterlikna Boxsterns fram- och bakbalkar och däremellan kan det blir nåt som liknar rorty konstruktionen.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nisse Classon
Lidköping



Här sen Nov 2002
Inlägg: 4253



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Feb 2009 19:26     Citera

om man tittar på genomskärningen av bilen så ser det ju hur enkelt som helst ut! Det är ju bara att kolla vilka delar man ska använda och sedan sätta ihop dem.



Kul projekt! thumbs up (Man kanske skulle se till att fantasierna om en Golf-etta med mittmonterad Porschesexa blir verklighet) Fast det innebär väl att man måste kunna bygga den själv och då faller det på det...


_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33492

Forumägare
Forumägare

Tipsa Facebook   Inlägg  24 Feb 2009 19:27     Citera

Kanonspännande! Bubblor är hur kul som helst. Porschar också. Så det här blir spännande!


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2009 16:40     Just nu: Citera

I boxstergaraget letar jag efter kabelmattan. Tanken är att köra med original motorstyrsystem. För säkerställa att motorn går som den skall och inte sätter konstiga felkoder vill jag i början köra hela elsystemet och prova mig fram till vad som behövs. Det finns en stor risk att man behöver ABS och boxster-instrumentenhet. Jag ville helst har gamla 911 instrument som i Nordstadt bilen, men det blir antagligen mycket jobb - tyvärr.
Airbagstyrenhet och sensorer kan också behövas om det finns funktionalitet som stänger av motorn vid krock.
Det borde går att skippa c-lås, cab-styrning, el hissar, och ljus, men om man ändå kör med boxster hastighetsmätare och rattspakar är det knappt nån idé att försöka tar bubblans kabelmatta för ljuset.

FAZIT: Jag börjar med boxster kabelmattan komplett inkl. instrument, ljus osv. Skulle jag byter styrenhet i samband med en motoruppgradering byter jag även till snyggare instrument och en mer bubblalik kabelmatta.

Bakre kabelmatta är lös och instrumentbrädan är borta. Trots det verkar det vara mycket jobb kvar tills jag har hela kabelmattan i handen.




Ett problem mindre:
Jag har äntligen hittad en ritning med de viktigaste mått på chassit. Väldigt bra att jag slipper mäta i en krockad kaross.


Tyvärr hittar jag ingen bra ritning för VW 1303. Det här är det bästa jag har:

Nån som har en bättre ritning ??

I bubblagaraget är det dags att montera tillbaka turbon. Jag antar att jag kan köra nästan en hel saison innan jag måste börja riva i bubblan. Tanken är att börja riva bubblan när främre och bakre delen av ramen är påbörjade.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
arvidab
Bjuråker



Här sen Sep 2006
Inlägg: 108



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2009 17:35     Citera

dubbel


_________________
Arvid Bäcknert

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Senast ändrad av arvidab, 04 Mar 2009 17:38, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
65 besök idag (627558 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 45, 46, 47  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.147 sec)
Webbrowser render:
sec