Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
1694 besök totalt |
Grafik/hängnings-problem i STCC
Jag har sedan dag ett haft probem med att få STCC att funka som det ska ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Måns Larsson PCS 8064 |
||||
Mitt spel kan ibland ha lite halvkånstig grafik. Men de sista gångerna jag spelat har spelet frysit mitt under ett rejs. Det fryser i några sekunder (skärmen blir svart) sen går det igång igen, och jag har tappar en massa platser
![]() |
||||
Re: Grafik/hängnings-problem i STCC
Det där känner jag igen. ![]() Jag har fått såndär grafik ett fåtal gånger i GTR2. Och det börjar som Stacken beskriver. Datorn fryser. Sen kommer den igång efter ett tag med psykadelisk grafik och man har tappa många placeringar. Och förmodligen skrämt slag på alla förare som passerar min stillastående bil... Jag har också ett GTS8800 (640Mb) grafikkort. Det händer för sällan för att jag ska se ett mönster. Händer kanske 1-2 gånger per år. Hade det varit på sommaren så hade man kunnat misstänka värmeproblem. Men som sagt, inga mönster. Och jag har blåst ur ett par kilo damm så jag städar burken iaf. ![]() Nu fick du ingen direkt hjälp utan mer sympati. Men jag är också intresserad av om någon hittat en lösning på detta. _________________ // Thomas Granbacka ZZ Racing International |
||||
Re: Grafik/hängnings-problem i STCC
Intressant, man kan undra om det är generellt problem med 8800GT? Ingen anna som har/har haft likande problem? Sympati är ju iaf bättre än likgiltighet... ![]() _________________ Måns Larsson PCS 8064 |
||||
hade nått liknande problem med min 9800 kort, men problemet var ljudrelaterat, dock hade allt funkat ok med ati kort före
![]() |
||||
Kör med 8600 och det funkar faktiskt bra, i så kallade skjutspel kan jag däremot få liknande problem.
|
||||
Jag kjor 8500GT kort, og har problem med at spelet til tider småhakker, og det virker nesten som sakta film noen ganger, dette er noe som kommer efter jag har kjort en stund.
Noen som har non idee om hva felen kann vere. I rFactor finnes ingen slike problem hos meg, krever race spillen så mye mer av maskinen ?? _________________ Oyvind Andersen |
||||
Jag har samma problem med mitt 8800GTS 320MB. Det verkar i mitt fall vara minnet pa grafikkortet. Det blev i alla fall bättre när jag klockade ner minnet lite. Prova ladda hem RivaTuner fran http://www.guru3d.com/ .
I mitt fall var minnet normalt pa 800 MHz men jag har ställt ner det till 764 och höjt fläkten pa kortet till 100% och det verkar funka bättre. Jag ropar inte hej ännu men det var bra igar. Man kan dessutom skapa profiler som att sänka ner fläktar och frekvenser till ett minimum. Bra om man surfar och inte vill ha nagot oväsen. ![]() _________________ Nicklas Järelöw |
||||
En annan grej är vsync. DirectX settings i rivatunern. Sätt den till always on. Da kommer grafikkortet inte att pressa ut mer än 60 FPS dvs det kommer inte att bli sa varmt . Om din display ända inte uppdaterar mer än 60 Hz sa märker du ingen skillnad. Kalla komponenter är bra.
_________________ Nicklas Järelöw |
||||
Re:
og hvordan gjor man det da ?? _________________ Oyvind Andersen |
||||
Re:
I Rivatunern finns en directX symbol under en av customize menyerna (syns i bilden i den tidigare posten). Där finns en tab med vsync. Om du inte hittar dit kan jag skicka en screenshot ikväll när jag är tillbaks vid den riktiga datorn. _________________ Nicklas Järelöw |
||||
Har samma fel >
![]() har problemet blivt löst lr? med Riva programet? Ja e skit kass på datorer så om någon har förslag på hur jag fixar detta e jag glad ![]() _________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
||||
Efter att ha installerat RivaTuner så har inte spelet hängt sig, jag har å andra sidan bara spelat 1 timme högst så det är inget tillförlitligt svar
![]() Däremot så tar min dator flera minuter på sig att starta (från tidigare 10 sekunder max). Det är helt klart rivatuner som ställt till med detta, men jag kan leva med det bara det inte krashar. Återkommer med mer info när jag har några timmars erfarenhet ![]() _________________ Måns Larsson PCS 8064 |
||||
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
1694 besök totalt |