Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Grafik/hängnings-problem i STCC
1694 besök totalt
mans71
Vadstena
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Jag har sedan dag ett haft probem med att få STCC att funka som det ska . Problemet yttrar sig att hela spelet fryser (bild och ljud fastnar). Nu på senare tid har jag fått hängningar av den arten att bilden fryser men efter ett tag (5-10sek) så fortsätter spelet, dock med mycket konstig grafik. Jag har en modern dator med ett nVidia geforce 8800GT med senaste drivrutinerna, överdimensionerat nätaggregat och kylning som är löjligt överdimensionerad. Jag är lost... har jobbat med datorer sedan 87 men detta med spel och trasslande grafik kan ju göra en tokig.... Någon som har en idé hur man felsöker?

Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Mitt spel kan ibland ha lite halvkånstig grafik. Men de sista gångerna jag spelat har spelet frysit mitt under ett rejs. Det fryser i några sekunder (skärmen blir svart) sen går det igång igen, och jag har tappar en massa platser .

TopSwede
Stockholm
Här sen Sep 2005

Re: Grafik/hängnings-problem i STCC

mans71 skrev:
Jag har sedan dag ett haft probem med att få STCC att funka som det ska . Problemet yttrar sig att hela spelet fryser (bild och ljud fastnar). Nu på senare tid har jag fått hängningar av den arten att bilden fryser men efter ett tag (5-10sek) så fortsätter spelet, dock med mycket konstig grafik. Jag har en modern dator med ett nVidia geforce 8800GT med senaste drivrutinerna, överdimensionerat nätaggregat och kylning som är löjligt överdimensionerad. Jag är lost... har jobbat med datorer sedan 87 men detta med spel och trasslande grafik kan ju göra en tokig.... Någon som har en idé hur man felsöker?

Det där känner jag igen.
Jag har fått såndär grafik ett fåtal gånger i GTR2. Och det börjar som Stacken beskriver. Datorn fryser. Sen kommer den igång efter ett tag med psykadelisk grafik och man har tappa många placeringar. Och förmodligen skrämt slag på alla förare som passerar min stillastående bil...

Jag har också ett GTS8800 (640Mb) grafikkort. Det händer för sällan för att jag ska se ett mönster. Händer kanske 1-2 gånger per år. Hade det varit på sommaren så hade man kunnat misstänka värmeproblem. Men som sagt, inga mönster. Och jag har blåst ur ett par kilo damm så jag städar burken iaf.

Nu fick du ingen direkt hjälp utan mer sympati. Men jag är också intresserad av om någon hittat en lösning på detta.

mans71
Vadstena
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Re: Grafik/hängnings-problem i STCC

TopSwede skrev:
Nu fick du ingen direkt hjälp utan mer sympati.

Intressant, man kan undra om det är generellt problem med 8800GT? Ingen anna som har/har haft likande problem?

Sympati är ju iaf bättre än likgiltighet... Det känns knäckande när man som i senaste racet står still för att 10 sek senare stå i en vägg, racet slut, bara att kasta in handduken.

Tibur
Piteå->Långträsk
Här sen Jan 2004

hade nått liknande problem med min 9800 kort, men problemet var ljudrelaterat, dock hade allt funkat ok med ati kort före

Örebro
Här sen Feb 2004

Kör med 8600 och det funkar faktiskt bra, i så kallade skjutspel kan jag däremot få liknande problem.

Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag har kört med två olika 8800GT och detta fel har jag aldrig stött på förut tyvärr...

Team Swedish Racing Mates
Citera
O.andersen
Norge
Här sen Okt 2008

Jag kjor 8500GT kort, og har problem med at spelet til tider småhakker, og det virker nesten som sakta film noen ganger, dette er noe som kommer efter jag har kjort en stund.
Noen som har non idee om hva felen kann vere.
I rFactor finnes ingen slike problem hos meg, krever race spillen så mye mer av maskinen ??

Här sen Okt 2008

Jag har samma problem med mitt 8800GTS 320MB. Det verkar i mitt fall vara minnet pa grafikkortet. Det blev i alla fall bättre när jag klockade ner minnet lite. Prova ladda hem RivaTuner fran http://www.guru3d.com/ .

I mitt fall var minnet normalt pa 800 MHz men jag har ställt ner det till 764 och höjt fläkten pa kortet till 100% och det verkar funka bättre. Jag ropar inte hej ännu men det var bra igar. Man kan dessutom skapa profiler som att sänka ner fläktar och frekvenser till ett minimum. Bra om man surfar och inte vill ha nagot oväsen.

Vadstena
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Jag hittade det där riva-programmet när jag googlade om felet och har inte provat det än, men nu ska jag definitivt göra det - tack för tipset!

jarelow

Här sen Okt 2008

En annan grej är vsync. DirectX settings i rivatunern. Sätt den till always on. Da kommer grafikkortet inte att pressa ut mer än 60 FPS dvs det kommer inte att bli sa varmt . Om din display ända inte uppdaterar mer än 60 Hz sa märker du ingen skillnad. Kalla komponenter är bra.

Norge
Här sen Okt 2008

Re:

jarelow skrev:
En annan grej är vsync. DirectX settings i rivatunern. Sätt den till always on. Da kommer grafikkortet inte att pressa ut mer än 60 FPS dvs det kommer inte att bli sa varmt . Om din display ända inte uppdaterar mer än 60 Hz sa märker du ingen skillnad. Kalla komponenter är bra.

og hvordan gjor man det da ??

Här sen Okt 2008

Re:

o.andersen skrev:
jarelow skrev:

og hvordan gjor man det da ??

I Rivatunern finns en directX symbol under en av customize menyerna (syns i bilden i den tidigare posten). Där finns en tab med vsync. Om du inte hittar dit kan jag skicka en screenshot ikväll när jag är tillbaks vid den riktiga datorn.

Falkenberg
Här sen Jul 2004

Har samma fel >

har problemet blivt löst lr? med Riva programet?

Ja e skit kass på datorer så om någon har förslag på hur jag fixar detta e jag glad
Citera
mans71
Vadstena
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Efter att ha installerat RivaTuner så har inte spelet hängt sig, jag har å andra sidan bara spelat 1 timme högst så det är inget tillförlitligt svar .

Däremot så tar min dator flera minuter på sig att starta (från tidigare 10 sekunder max). Det är helt klart rivatuner som ställt till med detta, men jag kan leva med det bara det inte krashar. Återkommer med mer info när jag har några timmars erfarenhet .

lo918

Här sen Feb 2007

Namndispens
Namndispens

Den bilden du visar ser ut som min skärm gjorde fast med GTR Evo.
I mitt fall var det ett RAM minne för mycket i datorn.
XP klarar bara 3Gig och jag hade 4Gig installerat.

Ringen sugen
Citera
Racingsimulatorer
1694 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande