| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var kan man eloxera aluminium?
|
3 besök senaste veckan (9292 totalt) |
|
Var kan man eloxera alu ?? helst i halland län eller i närheten? mvh Ivanko |
||
|
|
||
|
_________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes!
|
||
|
Anodisering och eloxering är samma sak, med lite kemikalier gör man det själv.
Det som behövs är natriumhydroxid, salpetersyra, svavelsyra, en blyelektrod och lite annat man oftast finner hemma. _________________ Torbjörn Blomfeldt |
||
|
Re:
Hej. Detta får du gärna förklara hur du gör för att det skall fungera. Normalt het heter ju Anodisering för att det görs med elektrolys och Al-detaljen är Anoden. / Fredrik
_________________ Fredrik Kullgren |
||
|
Re:
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||
Man förstärker aluminiumytan och gör den elektriskt isolerande på elektrokemisk väg. Givetvis är aluminium anod , blystav använder man som katod.
Först betar man aluminium i natriumhydroxid några minuter, därefter kyls alu. i kallt vatten. Sedan doppas alu. i salpetersyra och sköljs med vatten. Sedan ställer man en bägare(glas) med svavelsyra i isbad, ansluter 15V positiv pol till alu. negativ pol till blystav och sänker ner elektroderna i syran. Temperaturen på elektrolyten måste hållas mellan 18-25 grader C under de 10 minuter man har elektroderna i syran. Sedan sköljer man alu. i vatten, om den blivit ordentligt anodiserad leder den inte ström mera. Nu är porerna forfarande öppna, för att stänga porerna värmer man upp alu. i vatten till drygt 90 grader C i några minuter. Om man vill ha alu.biten infärgad blandar man i karamellfärg el. dyl för önskad kulör i vattnet. _________________ Torbjörn Blomfeldt |
||
|
Tror inte att man får tag i prylarna från färghandeln, iaf. inte här i Finland. Apotek brukar kunna skaffa fram, eller polare inom kemiföretag
Vad beträffar elen är nog någon form av ställbart lik/växelströms aggregat att föredra. Typ denna http://fi.vwr.com/app/catalog/Catalog?parent_class_id=14&parent_class_cd=189547 Edit> Förövrigt bör man ju ha sunt bondförnuft, sörja för god ventilation (avger gaser vid betning), samt möjligtvis skyddsglasögon vid hantering av kemikalierna.< _________________ Torbjörn Blomfeldt |
||
|
Re:
och sedan ska man inte göra det under köksfläkten eller andra fläktar man är rädd om då gaserna är elaka mot fläktar... _________________ Roland Johansson |
||
|
en kompis bygde ett ''dragskåp'' ventilerade genom att låta en gammal köksfläkt trycka genom lådan ut ur huset.. hans ''eloxering'' blev bra tror dock han inte använde så många kemikalier..jag har för mig att han endast använde svavelsyra. sen kokade han in hushållsfärg..
_________________ Michael Thulesius |
||
|
Smidigast känns det att bara knalla in på valfri lokal ytbehandlare och fråga vad ens lilla hög med bitar skulle kosta, kanske för lite "kaffepengar" om de är på bra humör. Även om det kostar en slant brukar resultatet bli riktigt bra. Slipper man gå "officiella" vägen med ordrar och minimidebitering och sånt kan det vara prisvärt till och med.
Tex gulasidorna lär kunna hitta en i närheten åt dig. _________________ Markus Ålind |
||
|
Min fru är galen i rött och till hennes rödmetallic olmo Biciclissima (ni cykelnerdar vet vad det är) lät jag eloxera om dom silvriga lowriderpakethållarna till rött på nån skuttfirma i Västberga (stholm). Kostade en hundring för 10 år sen om jag kunde vänta två månader tills dom ändå gjorde ett rödbad.
Leta på ytbehandling i telefonkatalogen. _________________ Arne Lindgren |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (9292 totalt) |