Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata 10th Anniversary -99 | 2 besök senaste veckan (7355 totalt) |
I år så fyller ju världens bästa sportbil 20 år. Detta tänkte jag fira genom att lägga upp en tråd om min Mazda Miata 10th Anniversary. En jubileumsmodell som gavs ut vid Miatans tionde årsmodell.
Dessutom så tycker jag det behövs mer miatatrådar, särkilt om Miata NB, finns inte många här. Detta blir min tredje Miata, och jag har älskat dem allihop - oslagbar körglädje till liten driftskostnad. Den kommer inte bli nån rejsbil, det har jag M3an till, utan mer en trevlig sommarbil att köra konbanor med. Just denna modellen är speciell på så vis att den har stora motorn 1,9l 16v på 140hk, sexväxlad låda och diffbroms. Dessutom original sportchassie med bilsteindämpare + fjäderbenstag och blå/svart inredning i skinn/alcantara samt högglanspolerade fälgar. Färgen på lacken är unik för denna modellen också. Köpte bilen september 2008 under en ringenresa med M3an. Behövde både en Miata och en bil att ta sig hem i då M3an bodde nere vid Ringen. Mycket bra kombination. Det innebar att bara nån timma efter inköpet kunde jag testa mitt nyförvärv på Ringen också, kul att ha både den och M3an på parkeringen och sen välja vilken man ville köra... Hos de tyska myndigheterna: På Ringens parkering, GT3 - Miata - Maccan - Lotus: också på Ringen: Hade sen lite bekymmer med AB Svensk Bilprovning för att få bilen reggad i Sverige. Allt var superbra med bilen, utom just avgasvärden. Gjorde en rejäl service med olja, filter, luftfilter, stift, tändkablar och provade igen. Gick inte. Gjorde felkodsavläsing på Mazda och fick fel på lambdasond och tändmodul. Bytte båda (svindyr tändmodul kombinerad fördelare och tändspolar) Besiktigade igen. Gick inte nu heller. Demonterade sen katalysatorn och upptäckte där avsaknad av innehåll i den. För att få katalysatorpengarna att kännas som en uppgradering så investerade jag i en SBF/FIA-godkänd racekat. Därefter gick besiktningen utmärkt! Nu står bilen och väntar på våren, och innan dess lite små uppgraderingar och förändringar. _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||
Vilken fin bil
HUr betedde sig miatan på ringen i det där utförandet? Vad är det för uppgraderingar du ska göra? _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||||||
Jag har för mig att de Bilsteindämparna är ombyggbara, trevliga objekt till killerchassi i sleeperstuk.
Men att man behöver bygga om till 60mm fjädrar (för att kunna välja hårdhet) och ställbar tallrik avslöjar ju en del iofs Ett aldels utmärkt objekt till lite vad som helst. Många rätt detaljer från början (som tyskarna inte verkar sätta värde på). Trevligt att du hann med köpet innan "crunchen" och kronfallet, det tar nog ett litet tag innan det blir så billigt igen (även om raceobkjekt 99or för 2500 euro förekommer). Det går ju att bygga tävlingsbil av vad som helst men att ha mycket nöje med bara finslipat original till låg kostnad är ett privilegium. Det går fortare med Rdäck, men det kräver mycket pillande på annat och då är det inte riktigt samma bil längre. |
||||||
Ang uppdateringarna så kommer jag på nåt vis bygga om avgassystemet så att jag får mer nytta av min racekat, antingen köpa nåt färdigt eller bygga själv efter kat med lösa delar.
Under vintern kom jag också över en omgång bromsbelägg. Av modellen Hawk HP Plus, det är nåt obeprövat för min del men det ska tydligen vara ett racebelägg som funkar för gata. Jag får väl prova och se helt enkelt. Har också sen tidigare en kromad både i TT-stuk som jag kommer montera, om inte annat för att det ser bra ut. Har haft en del funderingar på vilket chassie man ska satsa på. Allt från sänkfjädrar tillsammans med mina originaldämpare till nåt superseriöst KW eller HR ställbart. Men efter som min tanke varken är att spendera riktigt mycket pengar eller bygga räser av bilen så föll de dyra alternativen bort. Hade också långt gångna planer på ett billigare colioverpaket från Tyskland med ställbar höjd men utan justering på dämpare, men det kändes lite väl mycket styling. Så lösningen blev sedan att jag beställde ett Spax RSX coilover-kit ifrån England. Nåt som också är obeprövat för mig, men jag tror att det kan vara en lagom kompromiss om man inte vill ha det värsta, men ändå bättre än ett "sänkningskit". Justerbart i höjd och ställbart 28 steg i retur/kompression. Ska vara anpassat för trackday-körning. Nån som har erfarenhet av detta? Sen så har jag också en uppsättning Toyo R888 i lagom begagnat skick från Samsons BMW cup-räser. De är 205/50-15 och borde funka på originalfälgarna. _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||
Tack! Den är väl hyffsat bra skick, men lite finns att förbättra så jag kommer lacka om lite småsaker innan våren. Miatan var väl en trevlig och snäll bekantskap på Ringen. Men det var en oändlig skillnad i uppträdande mot min M3a som är enbart byggd och anpassad till Ringen. Miatan krängde och hade inget riktigt bra grepp, men som alltid med en Miata så har man 100% koll på bilen och den är fantastisk kul att köra. Hoppas det blir en chans nån gång att ta den tillbaks och köra igen när jag uppdaterat den lite. Skulle gå utmärkt att ta en Miata på ringenresa, har kört två st hem därifrån nu, och långresekomforten är godkänd - om man har öronproppar... _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||
Ja jag hade lite flyt med valutan. Tror jag köpte denna till 9.40 eller nåt vilket är 2kr billigare än idag... Men nu får man vä vara tacksam för det så det håller uppe miatapriserna i Sverige Tycker Miatan är helrätt som entusiastbil för låg kostnad. Oavsett om det är en glidarbil till sommaren eller renodlad räser. Tanken är ju att den ska kosta begränsat med pengar och se ganska så original ut, även om den inte är riktigt lika original som den ser ut... _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||
Jag kör med dessa, ibland kan de få för sig att gnälla lite vid vanlig gatkörning, men bettet är bra även när de är kalla. På bana funkar de utmärkt för mig. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
Gällande 205 R888 på 6" fälg. Jag får Toyovecket på 7" och förmodligen skulle de trivas bäst på 8". 195or överhettar du på nåt varv eller två (men borde passa bättre i SS, eftersom tempen kommer fort). Det går ju att få dit 225/45-15 på 9" ET36 utan att valsa skärmkanter... Men då är det inte balettskor längre utan breda drMartens som kräver sitt krängmotstånd för att fungera. |
||||||
Hoppas på att få välkomna dig tillbaks i miatafamiljen snart. Finns det nåt att tveka på?
Låter lovande. Lite gnäll är ju bara sportigt
Hoppas det blir möjlightet att testa SS med den i sommar, läget där är ju lite osäkert än, men får jag chansen så kommer jag testa. Körde 1.37 där med min första Miata NA med originalchassie, så ett antal sekunder bör man ju kunna kapa. Letar lite efter andra fälgar till r-däcken, men det bore väldigt kul att köra med original för att behålla originallooken. Men förra NB'n så körde jag Kumho V70A 205/50-15 på originalfälg, det såg lite brett ut på den fälgen men funkade helt ok. Får se om jag hittar nåt annat i fälgväg. Niklas, vad tror du om hjulvinklar till en lagom kompromiss mellan gata och bana? Runt -2 gr camber fram och bak? _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||
Här har det hänt lite sen sist.
Chassie åkte på direkt när det kom hem. Bytte också bromsvätska till ATEs blue racing. Har lackat om huv och front så jag har fått bort lite stenskott. Påställt och klart till påskhelgen. Bågen hittade dit också. I fredags så var en liten bil på besök i en stor verkstad. oscar svetsade på plats ett nytt avgassystem. Så efter rejskatten så är det nu ett 2,5"-system med två mindre dämpare. Det låter helt lagom gött. Efter söndagens veterantraktorträff i grannbyn så var det en liten miataträff med Maccan och Daniels bilar också. _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||
Men du kommer att märka att du får problem att komma dit fram, min omoddade 03a stoppar på -1,6 och då är den lägre än lämpligt fram (tycker iaf jag). Räsern har utflyttade nedre spindelleder så den maxar på -3.2 istället, aldeles lagom Att modda bärarmarna för att få ut spindelleden 5mm (eller vad det nu är) tycler jag känns som en bättre ändring än offsetbussningar. Med en svets och gott handlag så blir det en permanent änding till det bättre utan att behöva bli beroende av andras krångliga speciallösningar. |
||||||
En uppdatering mitt i sommaren är väl på sin plats
Krängde på mina R888or på en omgång 7x15 som jag hade liggandes. Sen (23 maj) var jag med på en fantastisk träff på Moholms flygfält med Attitude motorclub. Jag fick med mej en stor fin pokal därifrån för jag var snabbast i konbanan. Sen har jag monterat nya sommarfälgar också. Med riktigt fint tyskstuk på. Lite låg profil på däcken kanske, men det får gå i sommar. Nästa helg är det dags för Attitude-träff på Eksjö trafikövningsplats. (men först Anderstorp med M3an imorrn) _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata 10th Anniversary -99 | 2 besök senaste veckan (7355 totalt) |