| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Tarmac rally däck på bana
|
1 besök senaste veckan (4057 totalt) |
|
Hej! Regummerade rally däck (tex Maxsport RB5) lockar med priset. Är det värt att köpa för ban åkning? Hur är det med greppet? Tål de många varv? _________________ Markus Hjerppe |
||
|
Ämnet har varit uppe några gånger tidigare och ska jag sammanfatta ur minnet så
är en allmän uppfattning att de inte tål så många varv. De är oftast gjorda för att gå kortare sträckor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
|
||
|
Re: Tarmac rally däck på bana
Som Jet nämner så håller de ofta inte så länge innan de blir varma. Maxsport har jag dåliga erfarenheter av ivarjefall på min bil. Oavsett rally eller bana. Samma pengar får du R888 för ungefär. _________________ Daniel Steiner |
||
|
Här i finland är r888 grymt överprisat.
Har ni nå tips på billiga ställen i sverige? om man skulle köpa några set på gången... Hur är det med trampio r888? De borde ju vara billigare än proxes... _________________ Markus Hjerppe |
||
|
Re:
Dvs det finns inga nytillverkade Trampio R888. Alla priser har gått upp iår pga dollarn, men det finns flera listor med vettigt prisatta Proxes R888 här på rejsa. |
||
|
Re:
Är det någon som vet hur TB15 TB5 funkar på gata och på bana? Är de som vanliga r-däck? De är ju nästan det enda alternativet för 11x15" fälgar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Re:
Gissningsvis ett helt annat fokus på gummiblandingen än hos R888 GG, V70A M/H, A048 M, Michelin Cup etc. om det är till 77an så bör du slippa E-märkningskravet (var det inte bilar från 1980 och senare?), så du borde kunna köra med DOT också (det kan finnas andra däck i USA). Men Hoosier med en rand kan du nog glömma att få accepterade av "bedömmande myndighet"
|
||
|
Dom var smöriga första gången eftersom jag inte hade rätt däckstryck
Körde även på Mantorp med dom förra hösten och då funkade dom fint. TB5 är hårdare än TB15 som anses vara ett intermedium däck. Tippar på att dom på min bil är lika snabba som Avon acb10=inget dåligt betyg.
|
||
|
Re:
Aha, har du tung eller lätt bil? Har dom livs längd som ett r-däck eller slits de fortare (fråga utan bra svar gissar jag...)? Har du kört gata med dom? Alltså går det åka 50-60 mil tur och retur Mantorp... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Jag har bara kört bana med dom (700 kg bil). Tippar på slitage som halvmjuka r-däck, stommen är 5-lagers. På min bil vill dom ha 2,5 grader camber fram och 1,5 bak.
Ring däckproffsen i Växjö och fråga, vet att dom har haft en BMW som kört 6-timmars på dessa däck. |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1 besök senaste veckan (4057 totalt) |