Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
AVUS banan i Berlin. Fantastiska bilder.
1 besök senaste veckan (5453 totalt)
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Fick en site i dag om Avus-bahn, vilken verkar ha varit en av dom häftigaste ”Kraftbanor” som någonsin skådas.

http://forums.atlasf1.com/showthread.php?s=ecf38601e3a488682dee98563ec . . . .

Avus banan i Berlin invigdes 1921 och var då 19,5 km lång, med 2 rakor på 8 km där dåtidens fartvidunder kom upp i 380 km/t.
1937 satte Bernd Rosemeyer i en Auto-Union varvrekord med 276,4 km/t, segrade gjorde Hermann Lang i en Mercedes-Bens med ett snitt på 261 km/t.

Efter 2 världskriget bantades banan ner till hälften och blev 8,3 km, varvrekordet på den har Tony Brooks med 240,0 km/t

Den berömda velodromen hade en lutning på 45 grader och en höjd på 12 meter, och den kom dom i över 300 km/t in mot och den tonade upp sig som en vägg framför förarna, och det fodras mycket självövervinnelse att ge sig in i velodromen i över 200 km/t.

1956 gick Richard von Frankenberg över kanten och störtade 12 meter ner där bilen tog eld, mirakulöst klarade han sig oskadd från äventyret. (se bild)
Sämre gick det för Jean Behra när han 1959 körde över kanten och omkom.

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
1956 hade Sverige stora framgångar på Avus, när Joakim Bonnier i en Alfa Romeo vann GT klassen under 1300cc med ett snitt över 15 varv på 163,6 km/t.
GT klassen över 1300cc vann C-G Hammarlund i en Porsche med ett snitt på 178,1 km/t.

Det här kortet från 1956 som är taget i sydkurvan är på Svensken Bengt Mårtensson som ledde klassen över 2L i sin Mercedes 300SL tills han fastnade i sydkurvan i slutet av loppet.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Publiken sitter jättebra på utsidan i sydkurvan....med en mur som är en meter hög.........

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

På sista bilden ser det nästan ut som en Faller miniracingbana.

/Johan

Göteborg
Här sen Dec 2002

Den där bilden på Velodromavåkningen har jag sett nån gång innan, helt sjukt vad de vågade förr i tiden...
Antingen var de bra modiga, eller bra dumma... Tror nog mer på det sistnämnda...

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Figgz skrev:
Den där bilden på Velodromavåkningen har jag sett nån gång innan, helt sjukt vad de vågade förr i tiden...
Antingen var de bra modiga, eller bra dumma... Tror nog mer på det sistnämnda...

Inte dummare än att han svänger vänster i luften, men om man inte får in gudstjänsten på radion så är det väl det enda man kan göra kanske...

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Staffan Bergholm skrev:

Inte dummare än att han svänger vänster i luften, men om man inte får in gudstjänsten på radion så är det väl det enda man kan göra kanske...

Det sägs ju att hoppet är det sista som lämnar människan, så han hoppas kanske på att årtusendets kraftigaste kastvind ska föra honom på rätt spår igen?

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Har för mig att jag hört nån historia om Peggen och Per Stureson som knuffade (!) varandra fram till bättre kvaltider. Man låg helt enkelt stötfångare mot stötfångare på rakorna. Två motorer - ett luftmotstånd! Hände sig väl på 80-talet under DTM-tävlingarna med 240 turbo. Då fanns inte velodromen kvar...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Figgz skrev:
Staffan Bergholm skrev:

Det sägs ju att hoppet är det sista som lämnar människan, så han hoppas kanske på att årtusendets kraftigaste kastvind ska föra honom på rätt spår igen?

Man undrar ju hur han kunde överleva?

Vilken fin mur de har som gör att de inte kan åka över kanten...

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
Har för mig att jag hört nån historia om Peggen och Per Stureson som knuffade (!) varandra fram till bättre kvaltider. Man låg helt enkelt stötfångare mot stötfångare på rakorna. Två motorer - ett luftmotstånd! Hände sig väl på 80-talet under DTM-tävlingarna med 240 turbo. Då fanns inte velodromen kvar...

Coulthard och Häkkinen gjorde samma sak på kvalet till Indianapolis. Dock inte med "kofångarna" mot varandra... Hursomhelst, det gjorde att DC faktiskt lyckdes ta pole - med MHs hjälp förstås...

Mvh/Micke

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

GPL

Malmköping
Här sen Nov 2002

Var tvungen o testa den i GPL här om dagen. Otroligt tråkig bana !

NS BTG: 9.10.21

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:

Jodå, så gjorde dom...i 270+km/h

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:

GPL

Det är väl läktaren på denna bilden som fortfarande ligger kvar vid ringleden, sydvästra infarten, in till Berling? Mack/depåtrons-byggnaden finns fortfarande kvar.

I somras när jag körde förbi förväntade jag mig folkmassor på läktarna när jag gick imål som segrare i "Bochum-Berlin semesterfahrer rennen", men det var helt tomt.....

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Fredrik C skrev:
Var tvungen o testa den i GPL här om dagen. Otroligt tråkig bana !

Endast rolig om man är en störe grupp bilar som är väldigt jämna. Dvs mycket taktik med att ligga bakom i andras drag osv. Lite som ovalköra alltså.

Men annars håller jag med till 200%. Speciellt långa banan

AVUS banan i Berlin. Fantastiska bilder.
1 besök senaste veckan (5453 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande