Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
F1 - tester
1192 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
F1 - tester

Just det här inläggget handlar kanske inte så mycket om F1-tester i sig, men i ett pressmeddelande ifrån RenaultF1 står det bl.a. såhär:
Pat Symonds, Executive Director of Engineering
"Another successful programme, although we did not achieve the same mileage as yesterday. Jarno concentrated on testing tyre compounds, conducting both short runs for ultimate performance and longer runs focusing on consistency, with promising results. Franck's work on the differential control strategy is already showing equal performance to the existing strategy, and holds potential for further development."
Vad menas med det sistnämnda? Vad är en "differential control strategy" i detalj? De har alltså haft en gammal och testar nu en ny som med lite utveckling troligen blir bättre, men vad är det exakt de gör?

Jag känner på mig att vi också måste utveckla en ny "differential control strategy" till nästa år...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Här är förresten lite tider ifrån samma källa:
R. Schumacher Williams 1:10.331
Montoya Williams 1:10.339
Trulli Mild Seven Renault F1 Team 1:10.406
Wurz McLaren 1:10.759
Coulthard McLaren 1:11.097
Montagny Mild Seven Renault F1 Team 1:11.206
Webber Jaguar 1:11.260
Gene Williams 1:11.739
Klien Jaguar 1:11.935
Briscoe Toyota 1:11.998

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Hej Anders,

Diffbromsen på en F1-a är styrd av en mycket finurligt komponerad programvara. Därav "control strategy". Den håller ordning på vilken kurva bilen just nu befinner sig i och hur den uppträdde de senaste gångerna den var där (typist de senaste 5-6 varven), hur föraren reagerade och sedan försöker man räkna ut hur man ska styra diffen för att undvika tex hjulspin, över-eller understyrning, osv. F1-teamen har många små data-hackers.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



om inte jag är helt ute och cyklar så kör Wurz en MP4-17D och Coulthard en MP4-19. McLaren kanske får köra med rätt årsmodell nästa år...

På en annan bana var det röda bilar som var snabbast igår och idag.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Lennart Mäkinen skrev:
om inte jag är helt ute och cyklar så kör Wurz en MP4-17D och Coulthard en MP4-19. McLaren kanske får köra med rätt årsmodell nästa år...

På en annan bana var det röda bilar som var snabbast igår och idag.


Har dom verkligen fått fram en MP4-19 än?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Lotus Samuel skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
om inte jag är helt ute och cyklar så kör Wurz en MP4-17D och Coulthard en MP4-19. McLaren kanske får köra med rätt årsmodell nästa år...

På en annan bana var det röda bilar som var snabbast igår och idag.


Har dom verkligen fått fram en MP4-19 än?


Jajamän, det sägs så, men den är väldigt lik MP4-18...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Sörpan skrev:


Jajamän, det sägs så, men den är väldigt lik MP4-18...



Va bra. Då kanske dom kan sortera bort lite barnsjukdomar innan säsongen börjar denna gången. Ser lovande ut

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 369



Jonas Jarlmark skrev:
Hej Anders,

Diffbromsen på en F1-a är styrd av en mycket finurligt komponerad programvara. Därav "control strategy". Den håller ordning på vilken kurva bilen just nu befinner sig i och hur den uppträdde de senaste gångerna den var där (typist de senaste 5-6 varven), hur föraren reagerade och sedan försöker man räkna ut hur man ska styra diffen för att undvika tex hjulspin, över-eller understyrning, osv. F1-teamen har många små data-hackers.

/ Jonas Jarlmark


Är det så?

Article 9.5 in FIA's technical regulation says:

9.5 Torque transfer systems :
Any system or device the design of which is capable of
transferring or diverting torque from a slower to a faster rotating
wheel is not permitted.

_________________

/LOLA-Christian
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Jonas Jarlmark skrev:
Hej Anders,

Diffbromsen på en F1-a är styrd av en mycket finurligt komponerad programvara. Därav "control strategy". Den håller ordning på vilken kurva bilen just nu befinner sig i och hur den uppträdde de senaste gångerna den var där (typist de senaste 5-6 varven), hur föraren reagerade och sedan försöker man räkna ut hur man ska styra diffen för att undvika tex hjulspin, över-eller understyrning, osv. F1-teamen har många små data-hackers.

/ Jonas Jarlmark

OK, så med "control strategy" menar han troligen ny programvara, eller kanske nya styrlagar till programvaran?

Christian:
Man kan ju styra diffen ändå, utan att överföra "torque from a slower to a faster rotating
wheel", t.ex. som en vanlig diff med ställbar diffbroms. Ideen med den där paragrafen är väl att undvika en typ av styrning m.h.a. bakhjulen, som McLaren under lite underliga omständigheter blev fällda för.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: F1 - tester

Christian Carlsson skrev:


hur den uppträdde de senaste gångerna den var där (typist de senaste 5-6 varven),/ Jonas Jarlmark


Är det så?

Article 9.5 in FIA's technical regulation says:

9.5 Torque transfer systems :
Any system or device the design of which is capable of
transferring or diverting torque from a slower to a faster rotating
wheel is not permitted.[/quote]

Hjulen måste självklart rotera med olika fart. Och man måste nog få använda en diff som fördelar kraften. Alltså, om man noterar tidigare under loppet att ett däck spinner och sedan kalibrerar diffen när man är tillbaka till samma ställe, så korrigerar den ändrade inställningen inget snabbare roterande spinnande hjul. Eftersom det nu inte börjar spinna igen.
Jag vet inte att det är så, bara slogs av bokstavstolkningen i det sagda.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Hej! MP4/19 slog idag banrekord! Inte illa.

Den har dessutom avverkat 700km utan några problem, och det ser ut som McLaren har en Ferrari-killer på g

Bilen har funnits i 3 dagar kan jag tillägga, och visar redan mycket potential.

Vänta bara tills Kimi får köra bilen

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



AndreasNystrom skrev:
Hej! MP4/19 slog idag banrekord! Inte illa.

Den har dessutom avverkat 700km utan några problem, och det ser ut som McLaren har en Ferrari-killer på g

Bilen har funnits i 3 dagar kan jag tillägga, och visar redan mycket potential.

Vänta bara tills Kimi får köra bilen

och Montoya blir så till sig i trasorna att han betalar Frank lösesumma för att få köra Mclaren

PS ser den inte lite "avskalad" bakom sidepodsen

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Jo, det enda som sidepodsen täcker nu är ju kylaren på varje sida, sen går sidepodsen in mot motorn direkt.. ser väldigt "slim" ut!

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Btw MP4/19 har redan klarat av krockproverna...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Allmänt banåkaforum
F1 - tester
1192 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande