Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1192 besök totalt |
F1 - tester
Just det här inläggget handlar kanske inte så mycket om F1-tester i sig, men i ett pressmeddelande ifrån RenaultF1 står det bl.a. såhär: Pat Symonds, Executive Director of Engineering "Another successful programme, although we did not achieve the same mileage as yesterday. Jarno concentrated on testing tyre compounds, conducting both short runs for ultimate performance and longer runs focusing on consistency, with promising results. Franck's work on the differential control strategy is already showing equal performance to the existing strategy, and holds potential for further development." Vad menas med det sistnämnda? Vad är en "differential control strategy" i detalj? De har alltså haft en gammal och testar nu en ny som med lite utveckling troligen blir bättre, men vad är det exakt de gör? Jag känner på mig att vi också måste utveckla en ny "differential control strategy" till nästa år... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Här är förresten lite tider ifrån samma källa:
R. Schumacher Williams 1:10.331 Montoya Williams 1:10.339 Trulli Mild Seven Renault F1 Team 1:10.406 Wurz McLaren 1:10.759 Coulthard McLaren 1:11.097 Montagny Mild Seven Renault F1 Team 1:11.206 Webber Jaguar 1:11.260 Gene Williams 1:11.739 Klien Jaguar 1:11.935 Briscoe Toyota 1:11.998 _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Hej Anders,
Diffbromsen på en F1-a är styrd av en mycket finurligt komponerad programvara. Därav "control strategy". Den håller ordning på vilken kurva bilen just nu befinner sig i och hur den uppträdde de senaste gångerna den var där (typist de senaste 5-6 varven), hur föraren reagerade och sedan försöker man räkna ut hur man ska styra diffen för att undvika tex hjulspin, över-eller understyrning, osv. F1-teamen har många små data-hackers. / Jonas Jarlmark |
||||
om inte jag är helt ute och cyklar så kör Wurz en MP4-17D och Coulthard en MP4-19. McLaren kanske får köra med rätt årsmodell nästa år...
![]() På en annan bana var det röda bilar som var snabbast igår och idag. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Har dom verkligen fått fram en MP4-19 än? |
||||
Jajamän, det sägs så, men den är väldigt lik MP4-18... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Va bra. Då kanske dom kan sortera bort lite barnsjukdomar innan säsongen börjar denna gången. Ser lovande ut ![]() |
||||
Är det så? Article 9.5 in FIA's technical regulation says: 9.5 Torque transfer systems : Any system or device the design of which is capable of transferring or diverting torque from a slower to a faster rotating wheel is not permitted. _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
OK, så med "control strategy" menar han troligen ny programvara, eller kanske nya styrlagar till programvaran? Christian: Man kan ju styra diffen ändå, utan att överföra "torque from a slower to a faster rotating wheel", t.ex. som en vanlig diff med ställbar diffbroms. Ideen med den där paragrafen är väl att undvika en typ av styrning m.h.a. bakhjulen, som McLaren under lite underliga omständigheter blev fällda för. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Re: F1 - tester
Är det så? Article 9.5 in FIA's technical regulation says: 9.5 Torque transfer systems : Any system or device the design of which is capable of transferring or diverting torque from a slower to a faster rotating wheel is not permitted.[/quote] Hjulen måste självklart rotera med olika fart. Och man måste nog få använda en diff som fördelar kraften. Alltså, om man noterar tidigare under loppet att ett däck spinner och sedan kalibrerar diffen när man är tillbaka till samma ställe, så korrigerar den ändrade inställningen inget snabbare roterande spinnande hjul. Eftersom det nu inte börjar spinna igen. Jag vet inte att det är så, bara slogs av bokstavstolkningen i det sagda. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Hej! MP4/19 slog idag banrekord!
![]() Den har dessutom avverkat 700km utan några problem, och det ser ut som McLaren har en Ferrari-killer på g ![]() Bilen har funnits i 3 dagar kan jag tillägga, och visar redan mycket potential. Vänta bara tills Kimi får köra bilen ![]() _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
och Montoya blir så till sig i trasorna att han betalar Frank lösesumma för att få köra Mclaren PS ser den inte lite "avskalad" bakom sidepodsen _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1192 besök totalt |