| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var hitta tunnväggiga hylsor?
|
5407 besök totalt |
|
Hej Var kan man hitta tunnväggiga hylsor, behöver en 14-hylsa, till min diffmontering. Skruvskallarna för den stora slutkransen hamnar så nära diffkroppen att min vanliga 14-hylsa får inte plats. Quaife-diffen är "fetare" en org.diffen och man får knappt dit en blocknyckel ordentligt, så nära hamnar skruvskallarna mot kroppen. Finns det tunnväggiga hylsor eller får man slipa ner en vanlig hylsa? _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||||
|
Re: Var hitta tunnväggiga hylsor?
Köp på dig några billiga och fila på, förhoppningsvis lyckas du göra nån specialare som passar och klarar momentet, sen kan du hyra ut den .
|
||||
|
... som spricker när man tar i för kung och fosterland. Jag har tidigare haft positiva erfarenheter av att slipa ner svarta krafthylsor. Det har hållit för mig i alla fall, men sen har jag ju ingen aning om hur mycket du behöver slipa. Flänsskruv brukar ju ha en mindre skalle åxå men vänstergängade begränsar ju urvalet av skruv en del som sagt. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Prova Kamasa som nån ovanstående skrev. De är tunnare än de flesta andra och håller bra. Jag har dragit 330Nm med en 34hylsa på en 32-skalle utan att hylsan sprack
Annars kan en välsorterad industrihandel garanterat fixa fram insexskruvar i 12.9 kvalitet och vänstergängade. Såvida det inte är nån jättekonstig gänga... Lycka till
_________________ Peter Sternersson |
||||
|
Tunnväggiga krafthylsor (som säkert är ett bättre grundmaterial, kanske även för bearbetning) finns ju att börja med, sen är nog svarv det bästa för att inte ta mer än nödvändigt. Är inte en tunnväggig krafthylsa ganska lik en normal hylsa i tjocklek (känns så på de till hjulmuttrarna)? Hmm, om det bara tar i på del av varvet, blir hylsan starkare om man bara gör den tunnare på halva varvet (och man då får ta omtag ett antal gånger, och får hålla koll på om momentet stiger pga gängorna eller att hylsan kläms)? Vad är det för moment det handlar om? |
||||
|
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||||
Hur tunn hylsa behöver du?
Jag har en (rätt klen) 14hylsa som jag svarvat ner. Om den är för tjock kan vi ta lite till på den så att den passar. Fast 100Nm... Äh, håller det så håller det...
Annars får vi väl svarva ner en krafthylsa...
Bara att komma förbi...
|
||||
|
Re:
Tack alla för de bra förslagen. Skall försöka hitta en Kamasa-hylsa, annars tar jag ditt erbjudande, tack så mycket.
_________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||||
|
för visst är det skruvarna som håller slutväxeldrevet i diffen du ska spänna Benci?
M10*1 vänstergängade.. 101Nm eller 10.3 kgf-m eller 74.5 lbf-tf vilket som föredras
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5407 besök totalt |