| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjulvinklar BMW M3 E46
|
2 besök senaste veckan (7761 totalt) |
|
Hjulvinklar BMW M3 E46
Tänkte om man kanske kunde få lite tips inför hjulinställning på M3:an, kommer köra gatdäck, men har nu ställbara toplagringar fram. Vore mycket tacksam för tips på kompletta värden för hjulvinklar både fram och bak, med hänsyn taget till att bilen ska funka bra på bana också. Tack på förhand
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
|
Re:
Hallo Vill du ha en ganska lugn och iche sladdbenägen bil ställ : + 002 vinkelminuter toe fram + 015 vinkel minuter bak Har du lite mer hår på bröstet: +002 fra + 0 bak Cambern är lite beroende på körstil men jag hade provat 2,5gr runt om. Jag har åkt 3,2gr fram o 3 gr bak och det var för mycket för mig på csl:en (dåligt slitage+taskigt grepp) Henrik _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||||
|
Camber fram har jag hajat är lite avhängigt vilka däck man åker fram?
R888 ville många ha betydligt mer än -3 grader fram med, medan mpsc funkade bra runt -3. Kommer få betyg på mina hjulvinklar med fräscha däck runt om snart
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
|
Jag kör med 3,8 grader camber fram och 2,5 grader bak. Lite toeout fram och rak toe bak. Jag kör på MPSC-däck och tycker att inställningarna passar mig bra. Jag har testat med mindre camber men jag tycker bilen uppför sig bättre med 3,8 och tiderna blir bättre.
_________________ /Petter Ledin |
||||||
|
Körde länge med 3 grader bak men minskade till 2.5 när jag böt krängningshämmare bak och fick ett mycket bättre grepp. Borde ha ändrat det mycket tidigare. Kör 3.75 i fram med 888'or.
_________________ Pontus Oldberg Ring Knutstorp - 1:07.8 Sturup Raceway - 1:10.6 Mobil: 0768 582240 |
||||||
|
Undra hur det kommer sig att det är helt okej att ställa frågor om hjulvinklar på en BMW M3 av smaskigare årsmodell när det inte är okej att ställa frågor om kompabiliteten mellan insug och topp på en sketen BMW 2,5 liters-motor?
Trots att det i båda fallen handlar om lika mycket märkesspecifika frågor. Det är kanske dags att låsa den här tråden också? Eller är det för mycket nepotism-varning på de lite coolare och stekigare bilmodellerna?
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
|
Re Franzén, jag kan hålla med dig om att "poliserna" ofta är väl snabba att racka ner på en fråga och tycka att den hör hemma på ett märkesforum. Fast jag tycker inte att man kan se att det spelar roll om bilen skulle vara "finare" eller inte, för att "poliserna" ska göra ett ingripande. Men kambervinklar har ju ett mer allmänt intresse än insugs kompatibilitet. Men jag tycker insugsfrågan var ok också.
/Johan B
_________________ Johan B |
||||||
|
Re: Hjulvinklar BMW M3 E46
okej, nu är det ingen märkesspecifik diskussion längre.
Grejar verkligen gatdäck, som Martin vill köra med, så mycket camber som det talas om i tråden? Porschen får ett helt sjukt beteende när jag byter till besiktningsdäcken Bridgestone s02 N3 från MSPC med bibehållen camber -3 fram och -2.5 bak. Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 En helt ovanlig 944 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
|
Det här med att forumet "svämmas över" av märkesspecifika frågor går i vågor...
Magnus Thome skriver ju faktiskt
Så egentligen borde det ju vara solklart... Fast allt är ju inte svart eller vitt, ibland har ju frågorna allmännintresse... Men mycket BMW-dravel blir det... Och det är svårt att vara konsekvent, både som postare och moderator. Jag som är mer eller mindre ointresserad av BMW-relaterade frågor noterade tjafset i denna tråden av en ren slump. Läsa alla trådar går inte, att moderera är ju inte ett heltidsjobb. |
||||||
|
Re:
1. Att det handlar mycket om BMW på forumet kan kanske ha att göra med att en extremt stor del av alla forumdeltagare har ett stort intresse i just BMW !? 2. Så här står det som inledning på BMW Sport Clubs forum ( som jag antar att ni syftar på...): "Hej! I detta forum kan trådar postas som på något sätt knyter an till BMWSC som förening eller den verksamhet som föreningen bedriver. Det är alltså ett forum för diskussioner om banträffar, Cupen eller någon annan del av klubben eller dess verksamhet. Detta är inte ett forum för BMW-mekningsfrågor. Mekningsfrågor skall avhandlas i skruva-banåkabil-forumet, oavsett om det gäller en BMW, Porsche eller annat bilmärke." Hmm, moment 22 !?
I mina ögon som inte använder forumet så mycket är det inga stora problem, tycker allt flyter på bra oftast, ända tills någon har för lite att göra, och bara måste störa sig på något... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
|
Re:
Syftar inte på nå't speciellt annat forum. Jag känner inte till riktigt vad som finns för BMW-fantaster (ännu ). Det är nog inte Magnus som skrivit texten i BMWSC-delen... Ingen vill ha mekfrågorna i sin forumdel... Delvis beroende på att det ju inte ska snackas generellt mek i rejsas forum... Lite moment 22 blir det kanske.
De har för övrigt liknande "problem" i RenaultSport delen av rejsa. I begynnelsen var ju rejsa tänkt som ett forum endast för det som hade med själva bankörningen att göra. Skruvandet kom in senare... och att det blir mycket BMW är ju inte så konstigt... det är många här som är intresserade av BMW'ar eftersom de är så bra hobbybanbilar. Men eftersom specifika bilfrågor inte ligger i linje med vad som ska avhandlas i forumet så får vi rätta oss så gott det går efter de uppsatta reglerna.
Edit: förtydligade lite vad jag tänkte... tror jag... |
||||||
|
Vissa "banåka"-grejer är ju märkesspecifika. På autopower (när det gäller bmw) är det tyvärr inte gott om info eller större kunskaper om banåkning. Även om flera finns både här och där.
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
|
BMW SC har valt att inte ha mek- och skruvafrågor på sitt forum som de har här på rejsa.
Men det finns andra mer eller mindre kända och stora forum på annat håll att vända sig till gällande de mer specifika märkesfrågorna. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
anledningen till att man ställer märkesspecifika frågor här tror jag är följande (i alla fall gäller det mig)
Kunskapen här är stor Skitsnacket & påhoppen här är i stort sett obefintligt om man jämnför andra forum. Man har alltså stor möjlighet här att få ett korrekt svar & inte 10 sidor med div gissninger skitsnack & påhopp För att ge ett exempel i detta fall autopower då jag håller på med bmw frågar man t.ex om sugtrimmning så får man massvis med svar ang att en stor turbo e bättre, bättre på vad
jo jag får 700hk istället för 300hk 700hk jag inte kan använda på banan Sen finns det ju givetvis massor av folk som sköter sig & svarar vettigt på ovan nämnt forum _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Många bra poänger !! _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjulvinklar BMW M3 E46
|
2 besök senaste veckan (7761 totalt) |