Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
3485 besök totalt |
Två klipp med lite härliga vagnar:
http://www.youtube.com/watch?v=dxU5v http://www.youtube.com/watch?v=5qEkt _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||
Kommer ihåg det racet! Peggen fick starta sist efter att mekanikerna glömt använda skyddsplattor under domkrafterna, jubel utbröt på läktarna när domslutet kablades ut före start vilket fick speakern att fräsa "sånt jublar man inte åt!". Jag satt och hejade på Peggen eftersom min pappa körde Bmw (jag var 12...) och kompisen jag hade med mig hejade på alla andra. Triumfen var total när Peggen tog hem racet och SM-titeln
![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
bara en ca 200 vhs band att leta igenom då märkningen är tämligen bristfällig ![]() får göra ett ryck en regning dag _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Vilket maffigt startfält!
![]() _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Håller med dig Max, synd bara att det har blivit lite mycket VIP och kristallkrona över det hela men det är väl ett måste för att få finansiärer till klassen. Privatcupen "Semcon Cup" kan nog bli kul att se 2009 med 11 bilar till start. Med unga, hungriga förare som Viktor Hallrup, Micke ohlsson och Johan Kristoffersson så kan det nog bli grymma fighter. _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||
Tja, Gr A bilarna bjöd ju på betydligt hårigare motorer än dagens STCC-mopeder som är sällsamt trötta och tunna i maskin. På väghållnignssidan var det väl istort sett bara M3:an som var något att skriva hem om jämfört med dagens bilar däremot. Startfälten i racing SM (eller STCC som det ska heta numera) har ju varierat kraftigt genom åren. Grupp A-eran var väl som störst under 80-talet som jag minns det. De första sTCC-säsognerna var ju inte heller så imponerande i det avsseendet. Boomen kommv äl 98-00 i SuperToruing. Men oslagbart störst var nog racing SM under 60-talet, då man körde fulla heat 30-40 bilar i flera olika kubikklasser bland standarbilarna. Så slutsatsen blir nog ändå: Det var bättre förr -Ju förr desto bättre! ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Då hoppas jag på mycket regn framöver! ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
Google Video klarar långa klipp, tyvärr i usel kvalitet. ![]() ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Hmm, många stora filer eller?! Kan ju finna folk med resurser som kan lägga upp dem på en webbserer i stället utan youtube eller google funktion!!
|
||||
Det jag tänker på är antalet bilar 8 st, om jag inte mins fel så var det 2-3 i lilla klasen vi brukade skoja om att det var rätt klass om man ville till pallen. i sama tidsepåk så körde jag i SSK där var vi 72st i Perelli cup B och A final. Det var nog tur att dom fick till det STCC i stället för SM.
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
Men var inte det snarare 70-80 tal som SSK hade dessa häftiga startfält? (när jag började åka historiskt tidigt 90-tal körde vi ibland ihop med SSK, men jag minns inte att SSK var så stort då länge, men det kanske det var?) Däremot minns jag ett SSK race på Gälleråsen 1977, det var 72 bilar anmälda i Castrol Cup och 116 bilar i Goodrch Cupen (eller om det blivit Vredestein Cup då?) Till det tillkom 1-2 formelklasser, någon RS/GT klass och möjligne Lady Cup om jag minns rätt. Fullt i depån var det. Opeln stod på sina slicks långt ute på gräset där vi parkerar trailers numera... SM var nog som du säger faktiskt "lättare" att vinna än SSK om man ser till antalet medtävlare. och som sagt STCC är nog det bästa som hänt svensk racing på mycket länge. Det är väl bara nuvarande S2000 reglementet som inte är optimalt i förhållandet kostnader/prestanda. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
3485 besök totalt |