Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?*
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 65, 66, 67   >>
131 besök senaste veckan (397761 totalt)
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Satt och kollade lite loggfiler på www.Fastchip.nl Såg till min förvåning se att min registrerade maxeffekt (115kW) är motsvarande vad 172 ägare fått ut som max med Schrick- / Colombo Bariani-kammar. De har dock aningen högre vrid.

Kommer bli grymt att se vad min kommer att ge med andra kammar. Man kan räkna med minst +10hp verkar alla jag pratat med vara överrens om. Det bör innebära att jag precis klarar 200hp strecket, vilket vore ungefär hur grymt som helst

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191



har du koll på vad det är för skillnad på motorerna i 172:an och 182:an lr om du vet var man kan ta reda på det.

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
wallnermike skrev:
har du koll på vad det är för skillnad på motorerna i 172:an och 182:an lr om du vet var man kan ta reda på det.


Ja bland annat: annan mappning, extraktor grenrör 4-2-1 design, 200 cells race katt, mer friflödande avgassystem.

Avgassystemet på 172'an är en ren katastrof, det sitter samma slutburk som på min 1,6'a och redan där är den bruken en stor restriktor. Som en liten hint kan jag säga att på 182 original sitter det dubbla sånna burkar på slutet och det är fortfarande en stor begränsning.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 451



och med din avgasmod så börjar ju maskinen låta gudomligt som vi hörde vid garaget igår hehe. Djupt o vasst på samma gång..mumma!

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Pontus81 skrev:
och med din avgasmod så börjar ju maskinen låta gudomligt som vi hörde vid garaget igår hehe. Djupt o vasst på samma gång..mumma!


Hehe ja Svårt att veta hur den låter själv. Polarn och jag var ute lite här om dagen han var helt lyrisk och sa att den lät som värsta rallybilen. Så jag var tvungen att nörda lite och dra hem och hämta kameran och filma lite Till min stora förtjusning hade han helt rätt

Igår drog jag den bara till 5000rpm du ska höra vid 7500rpm

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253



helt rätt!

nä, eg. så behöver jag väl inte kontakt med styrenheten men sist när jag luftade bromsarna så hade jag lite problem med att bromsen tog lite väl långt ner. jag har förstått det som att genom att höja/sänka magnetventilerna i abs:en så får man ut all luft. detta gör man tydligen genom obd:en. man kan kanske få ut all luft genom att trycksätta från oken istället från bromsvätskebehållaren?

har du erfarenheter/kunskaper kring detta?

mvh ola

_________________
Ola
BMW
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
ola80 skrev:
helt rätt!

nä, eg. så behöver jag väl inte kontakt med styrenheten men sist när jag luftade bromsarna så hade jag lite problem med att bromsen tog lite väl långt ner. jag har förstått det som att genom att höja/sänka magnetventilerna i abs:en så får man ut all luft. detta gör man tydligen genom obd:en. man kan kanske få ut all luft genom att trycksätta från oken istället från bromsvätskebehållaren?

har du erfarenheter/kunskaper kring detta?

mvh ola


Jag använde en tryckluftsdriven sug nu sist när jag luftade och det blev jätte bra. Har också haft lite små trassel att få till det tidigare.

Jag borde igentligen kolla i RS tunern under Actuators är finns en massa olika diagnostiker man kan aktivera. Det tillkommer nya för varje RS Tuner mjukvaruversion så det kanske finns för ABS nu också.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Jaha då har jag både lärt mig Movie Maker och skaffat youtube login.

http://www.youtube.com/watch?v=dJek0e19Yok

EDIT: Kom på att det kanske inte ät okej att posta denna länk här på Rejsa Falk, hojta och jag tar bort genast om det är off limits.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Kan du inte kasta upp en rulle ang motorsången. Blir ju lite nyfiken

BTW. Har en liten rulle på min, dock med mobilkamera men jag anser att det låter riktigt bra.
Vet inte om jag får länka dock.

http://www.garaget.org/video/acjtn0q3p35g

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Sik_co skrev:
Kan du inte kasta upp en rulle ang motorsången. Blir ju lite nyfiken

BTW. Har en liten rulle på min, dock med mobilkamera men jag anser att det låter riktigt bra.
Vet inte om jag får länka dock.

http://www.garaget.org/video/acjtn0q3p35g


Den finns en post upp från ditt inlägg

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



oj, så det kan gå

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Sik_co skrev:
oj, så det kan gå


EDIT: Låter riktigt bra!

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13335

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dignell skrev:
... Falk, hojta...


Spännande rulle...



Det är ju inne på ett fabriksområde som tur är...






_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Dignell skrev:
... Falk, hojta...


Spännande rulle...



Det är ju inne på ett fabriksområde som tur är...



Perfekt att man inte ser något, det är ju ljudet som är hela grejen. Slipper jag dessutom skylta med mitt regNr för hela världen

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Lars Falk skrev:
Dignell skrev:
... Falk, hojta...


Spännande rulle...



Det är ju inne på ett fabriksområde som tur är...







mm... det är kanske inte så smart men den vägen bjuder på inspirerad körning. Och så blir man kanske lite våghalsig när man bor på landet med lite trafik

Dignell lär känna igen den när han ska ut på downhill äventyr

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Nu börjar det dra ihop sig mot första banträffen. Räknade ut att jag har 23 banträffar inplanerade under 2009.... än sålänge

Kan eventuellt finnas en öppning för den hett eftertraktade Ringen resan också. Lite som ska klaffa först bara, men jag håller tummarna.

EDIT: Btw riktigt kul att vi verkar bli ett helt gäng Renaulter både på Sviestad 10/4 och på BMWSC på Mantorp 16/5 thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 451



Då har ja fått en tur i lilla räserbilen o jäklar va fint den går Mycket positivt överraskad! Lär inte ha stora problem med att hålla polarens impreza gt me uppställt ladd bakom sej om d knixar t sej hehe.

Tack för åkturen mårten!

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Låg och kröp under instrumentbrädan igår och hittade ett kabelbrott. Någon hade gjort ett hemma meck på kopplingsgivaren till farthållaren. Så lite kabel senare fungerade min farthållare

Så på fredag kommer jag cruica runt i 80blås på farthållaren runt Sviestad

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13335

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dignell skrev:
Låg och kröp under instrumentbrädan igår och hittade ett kabelbrott. Någon hade gjort ett hemma meck på kopplingsgivaren till farthållaren. Så lite kabel senare fungerade min farthållare

Så på fredag kommer jag cruica runt i 80blås på farthållaren runt Sviestad

Det är ju bara att ställa in den på en hastighet som motsvarar 1.08 på varvet åsså styra lite...

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Årets första bankörning avklarad som man längtat efter detta.

På det stora hela är jag mycket nöjd, tyckte bilen betedde sig bättre med alla nya mods. Sen är man ju alltid lite ringrostig såhär i början. Men fram mot slutet av dagen började det går lite bättre och en polare klockade 1:11 vilket känns skapligt för att vara första gången på året. Jag är säker på att det finns kapacitet att köra under 1:10 på Sviestad med bilen som den står.

Vi beslöt oss för att testa om min bromskylning gör någon nytta och tejpade därför ett av luftintagen innan ett körpass. Var ute och köttade på och drog direkt in i depån, fram med IR pickan och sköt på ok respektive skiva.

okyld/kyld

ok: 150/130

Skiva: 480/400

Nästan 100 graders skillnad på skivan talar sitt klara språk. Känns ingen skillnad i bromskraft eller fejd men jag antar att grejerna mår bra mycket bättre av att gå svalt.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Idag blev det panik när bilen började gå hur taskigt som helst. Tände inte ordentligt och svarade inte redigt på gas mm. Jag började luska och bilen gick bara sämre och sämre tills lampan för motorfel började blinka. Det var då jag insåg att det var dags att använda en livlina. I mitt fall ring en vän.

Ringde Emil och fick lite riktiga proffstipps. Antagligen tändspole kom vi fram till. Men en gång lyckades jag få ett tändstift att lossa efter riktigt hård körning på isen säger Emil, skulle ju iofs kunna vara något sådant också. Hmm och jag som bytte stift i höstas innan avställning

Fick tippset att rycka kontakterna till spridarna en och en, ifall bilen inte började gå sämre när man drog en kontakt kunde man vara något på spåret. Och detta var just vad jag upptäckte på treans cylinder. Av med insug och hela köret. Och mycket riktigt treans stifft kunde dras ungefär 1/4 varv. Hade även lite vatten i en av stiftkanalerna som jag lät torka ut. Ihop med allt och startade upp....

Glädjen när tomgången var jämn och klockren var verkligen total. Så jä**a skönt att det inte var något värre. Tog en repa och bilen går som ett skott igen

Stort stort tack till dig Emil Utan din hjälp hade jag aldrig kommit på det själv. Hade fått lämna in skiten och betalat en massa tusenlappar för att dra ett tändstift. Sen har jag lärt mig något också thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?*
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 65, 66, 67   >>
131 besök senaste veckan (397761 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande