Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
3565 besök totalt |
Tänk om man kunde svetsa så där snyggt i aluminium!!
![]() http://www.yellowbullet.com/forum/sh _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||
Grrrrr
Att det finns såna människor..... Han måste vara utomjording.... Att få EN sån snygg svets är inga jätteproblem men att kunna hålla den konsekvensen utan att man kan se vart han börjar om stör mig kraftigt men det går nog med pedal kanske..... Sen har han förmodligen en mekanisk arm som inte skakar nåt ![]() Sen snackar vi sjukt perfekt passform på rör och plåtar skulle tro att det är data ritat och skuret och 100% rent annars går det inte..... Jo avis blir man ju helt klart..... ![]() _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
Herre jösses, vilken porr blir nästan yr i huvudet av att kolla på det där. Tänk om sådant där skulle stå på gallerier istället för tavlor då skulle konst vara riktigt intressant, för det där är konst.
|
||
på siden 4 i den där tråden står det att dom är hand svetsade, och det tror jag inte är någon omöjlighet om man jobbar med att svetsa alu hela dagnarna och när man begär 26000kr för grundpriset på ett V8 insug, då kan man nog lägga ned lite energi på svetsarna. De som frågar mig om att göra insug skriker rakt ut om jag begär 1/10 av det priset.
|
||
När jag gick på svetskurs hos ESAB i Göteborg, så lärde vi oss att svetsa aluminium med TIG. Dock är det väl alltid optimala förhållanden på ett sådant ställe, så man har exakt rätt elektrod, exakt rätt tillsatsmaterial, exakt rätt inställd svetsa osv osv. Så där blev det rätt fint resultat.
Det jag skulle komma till var att de visade ett aluminium rör som skulle vara till en helikopter. Det var lika fint svetsat som dessa insug ![]() ![]() ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||
![]() Att metall kan vara så vackert. ![]() _________________ Bo Wihlborg |
||
Farsan har jobbat hela sitt liv inom flyget. På Malmen där han jobbade har/hade dom en svetsskola där det bland annat licensierades folk som skulle svetsa på flygdelar samt kärnkraftverk. När man börjar snacka flyg blir allt helt plötsligt en helt annan dimension. Allt måste vara exakt tillsattsmaterial och beroende på legering ska det upplösningsbehandlas på olika sätt innan man kan svetsa. Sen ska det härdas om, röntgas och studeras innan det godkänns. När man varit där och jobbat lite inser man skillnaden mellan bonnmeck och hur det verkligen ska göras. Det tar ju sin lilla tid men det blir å andra sidan perfekt resultat. |
||
|
||
Jag skulle vilja kunna säga... -Äh det där var väl inget, det brukar bli så när jag svetsar. Man får lägga ner lite energi och noggrannhet bara så brukar det inte vara några större problem.
Nu kan jag inte det, men en dag skall jag äga en tight TIG och en dag skall jag kunna lägga fina sömmar i både alu och RF. ![]() _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
_________________ Mikael Bergman "När en bil är så jävla slö att den får ha registrerignsplåtar är den ointressant" |
||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
3565 besök totalt |