Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Utväxling Porsche 993 GT2?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4329 totalt)
BLK930

Här sen Sep 2003
Inlägg: 37


Trådstartare
Utväxling Porsche 993 GT2?

Hej!

Jag undrar om det är någon här som vet vad en GT2:a har för utväxling?
Skulle vilja veta alla växlar och slutväxeln.. ( det är G50 lådan jag tänker på)

_________________
Porsche 911 TURBO -77
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



Hej Kristian.

Berätta exakt vilken låda det är så kan jag få fram utväxlingar....


Dvs. Om det är G50.20,G50.21,G50.31,G50.32,G50.33 osv.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



993 GT2 är standardutrustad med G50/32, om det är till någon hjälp.

_________________
--
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



G50.32:

1:an 41:13
2:an 40:20
3:an 35:23
4:an 36:29
5:an 33:32
Diff: 31:9

(Fattar fortfarande inte varför alla Ultimakillar måste skaffa en GTx växellåda men....)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Hej

Det för är för att vi vill ha 6 växlar, och Gt2 lådan ska vara starkast då enligt många

Jag har turen att redan fått tag i en Race gt2 låda som är preppad och ny renoverad


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



Supramannen skrev:
Hej

Det för är för att vi vill ha 6 växlar, och Gt2 lådan ska vara starkast då enligt många

Jag har turen att redan fått tag i en Race gt2 låda som är preppad och ny renoverad




Såvitt jag kan se så är G50.32 femväxlad. Det är bara G64.xx som är sexväxlad...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Då är det nått som är fel, för alla 993 Gt2or har 6 växlade lådor

Så då gav nån dig fel nr på lådan

Lådor som vi är intresserade av är 993 turbo och Gt2ans, Gt2ans är bättre då man kan bytta utväxling mycket lättare i den

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



Jaa....vet ni vilken låda det är så fixar jag utväxlingssiffrorna, som sagt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



beepbeep skrev:
Jaa....vet ni vilken låda det är så fixar jag utväxlingssiffrorna, som sagt.


Nej allt jag vet är att jag köpt en GT2 låda från en 993a och den har 6växlar, även att den är race preppad med stål synkar och ner växlad så den gär 320km/h istället för 335km/h p åen GT2a

Så det är troligen utväxlingen på slutväxeln som är höjd i mitt fall

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 154



Supramannen skrev:
Då är det nått som är fel, för alla 993 Gt2or har 6 växlade lådor

Så då gav nån dig fel nr på lådan

Lådor som vi är intresserade av är 993 turbo och Gt2ans, Gt2ans är bättre då man kan bytta utväxling mycket lättare i den


993 turbo har följande utväxling enligt den svenska manualen...

1:an 3,82:1
2:an 2,15:1
3:an 1,56:1
4:an 1,21:1
5:an 0,97:1
6:an 0,75:1
Backväxel 2,86:1
Bakaxelväxel 3,44:1

_________________
/ Jocke
Citera
BLK930

Här sen Sep 2003
Inlägg: 37


Trådstartare
beepbeep skrev:
G50.32:

1:an 41:13
2:an 40:20
3:an 35:23
4:an 36:29
5:an 33:32
Diff: 31:9

(Fattar fortfarande inte varför alla Ultimakillar måste skaffa en GTx
växellåda men....)


Vad skulle du föreslå istället?

_________________
Porsche 911 TURBO -77
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



Maajola skrev:
beepbeep skrev:
G50.32:

1:an 41:13
2:an 40:20
3:an 35:23
4:an 36:29
5:an 33:32
Diff: 31:9

(Fattar fortfarande inte varför alla Ultimakillar måste skaffa en GTx
växellåda men....)


Vad skulle du föreslå istället?


Alltså enda skillnaden mellan GTx lådorna och vanliga ditto verkar vara att senare är utrustade med synkringar i stål istället för mässingditto (detta gäller främst 996GT2, vet ej hur det var för 993 då det knappt finns några exemplar av denna) samt oljekyl.

Dvs. GT lådor är inte på något sätt starkare vridmässigt...bara mer hållbara under långtidslopp. Då jag antar att dom är dyrare än vanliga ditto och att du inte kommer att köra någon 24-timmarslopp så ser jag ingen anledning att elda upp pengar bara för att man ska kunna säga att det är en "GT2-låda".

Jag skulle hellre tagit en vanlig G50, hittat en riktigt shysst rampdiff till den och kanske ändrat utväxling om pengarna finns över. Oljekylskit kan man lägga på själv senare...men som sagt, jag är väldigt sniken och svårimponerad av "GT-mystiken" så jag kan ha fel

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Passar på att hoppa in här med en fråga som hänger ihop med orginaltopic...

Jag har införskaffat en låda från en 993 awd turbo som jag bygger om till bakhjulsdrift. Det jag skulle vilja veta är vad det är för diff i dessa lådor. Någon som vet?

Intressant vore också att veta vilken diff som anses bäst/starkast mm när det gäller porshelådor.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Kenson:
citat:
Intressant vore också att veta vilken diff som anses bäst/starkast mm när det gäller porshelådor.
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3241
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6207

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



fuling skrev:
Kenson:
citat:
Intressant vore också att veta vilken diff som anses bäst/starkast mm när det gäller porshelådor.
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3241
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6207


Tack, jag har läst de trådarna, min fråga var mer Porscherelaterad. Alltså i vilken Porschelåda kan jag hitta den diff som är mest lämplig för mitt eget bygge?

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Kenson skrev:
fuling skrev:
Kenson:
citat:
Intressant vore också att veta vilken diff som anses bäst/starkast mm när det gäller porshelådor.
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3241
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6207


Tack, jag har läst de trådarna, min fråga var mer Porscherelaterad. Alltså i vilken Porschelåda kan jag hitta den diff som är mest lämplig för mitt eget bygge?


"Alla" lådor från RS och GT modeller har rampad lamelldiff, vilket funkar bäst. Sen beror det ju på rampningen vad som funkar bäst på vilken bil. Mycket effekt behöver ju mer lock vid pådrag. Det kanske inte behövs så mycket som 100% lock vid motorbroms, som det är på vissa porschar, på en mittmotorbil. Hur det är med turbon kan jag tyvärr inte svara på. Men info kommer säkert från någon annan som vet?

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Kenson skrev:
fuling skrev:
Kenson:
citat:
Intressant vore också att veta vilken diff som anses bäst/starkast mm när det gäller porshelådor.
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3241
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6207


Tack, jag har läst de trådarna, min fråga var mer Porscherelaterad. Alltså i vilken Porschelåda kan jag hitta den diff som är mest lämplig för mitt eget bygge?


Icke att förglömma att Gemballa GTR750EVo har en ombyggd 996TT låda, den håller för mer än 750 hk och med bakhjulsdrift.

Du kanske kan kolla på www.gunnarracing.com och deras projektbil G-99 har en intressant setup med lite godbitar.

De heter inte "worlds largest restoration shop outside Porsche AG" för intet.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
peppe fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 898



Hänger oxå på med en liten fråga när vi ändå är igång...

Är det 6-vxl låda på 993 Biturbo?

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 157

Namndispens
Namndispens

Peppe Fröjd skrev:
Är det 6-vxl låda på 993 Biturbo?

Ja, den är sexväxlad och tack och lov fanns inget tiptronic alternativ på den tiden .

Jag har hört att utväxlingen ska vara samma på 993 turbo & GT2 men inget jag vet med säkerhet.

_________________
Anders T
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Kan bekräfta att Gemballans låda i 750:n håller. Åkte med Kaufman på ringen förra hösten och han var mycket noga med att INTE ge fullt på ettan och tvåan. Då klarar sig pinjongen och kronhjulet bra, men om man lägger full belastning på lägre växlar så kommer slutväxeln att rasa relativt fort, typ efter 5-6 timmars fullgasande där man ibland är nere på tvåan.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Jonas Jarlmark skrev:
Kan bekräfta att Gemballans låda i 750:n håller. Åkte med Kaufman på ringen förra hösten och han var mycket noga med att INTE ge fullt på ettan och tvåan. Då klarar sig pinjongen och kronhjulet bra, men om man lägger full belastning på lägre växlar så kommer slutväxeln att rasa relativt fort, typ efter 5-6 timmars fullgasande där man ibland är nere på tvåan.


Det låter ju logiskt, monentet är ju högre på lägre växlar.

Supramannen och Kenson: varför vill ni inte ha vajerstyrda 996 lådor?.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Allmänt banåkaforum
Utväxling Porsche 993 GT2?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4329 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande