Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4329 totalt) |
Såvitt jag kan se så är G50.32 femväxlad. Det är bara G64.xx som är sexväxlad... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Då är det nått som är fel, för alla 993 Gt2or har 6 växlade lådor
Så då gav nån dig fel nr på lådan Lådor som vi är intresserade av är 993 turbo och Gt2ans, Gt2ans är bättre då man kan bytta utväxling mycket lättare i den _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Nej allt jag vet är att jag köpt en GT2 låda från en 993a och den har 6växlar, även att den är race preppad med stål synkar och ner växlad så den gär 320km/h istället för 335km/h p åen GT2a Så det är troligen utväxlingen på slutväxeln som är höjd i mitt fall _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
993 turbo har följande utväxling enligt den svenska manualen... 1:an 3,82:1 2:an 2,15:1 3:an 1,56:1 4:an 1,21:1 5:an 0,97:1 6:an 0,75:1 Backväxel 2,86:1 Bakaxelväxel 3,44:1 _________________ ![]() |
||||
Vad skulle du föreslå istället? _________________ Porsche 911 TURBO -77 |
||||
Alltså enda skillnaden mellan GTx lådorna och vanliga ditto verkar vara att senare är utrustade med synkringar i stål istället för mässingditto (detta gäller främst 996GT2, vet ej hur det var för 993 då det knappt finns några exemplar av denna) samt oljekyl. Dvs. GT lådor är inte på något sätt starkare vridmässigt...bara mer hållbara under långtidslopp. Då jag antar att dom är dyrare än vanliga ditto och att du inte kommer att köra någon 24-timmarslopp så ser jag ingen anledning att elda upp pengar bara för att man ska kunna säga att det är en "GT2-låda". Jag skulle hellre tagit en vanlig G50, hittat en riktigt shysst rampdiff till den och kanske ändrat utväxling om pengarna finns över. Oljekylskit kan man lägga på själv senare...men som sagt, jag är väldigt sniken och svårimponerad av "GT-mystiken" så jag kan ha fel ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Passar på att hoppa in här med en fråga som hänger ihop med orginaltopic...
Jag har införskaffat en låda från en 993 awd turbo som jag bygger om till bakhjulsdrift. Det jag skulle vilja veta är vad det är för diff i dessa lådor. Någon som vet? Intressant vore också att veta vilken diff som anses bäst/starkast mm när det gäller porshelådor. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Kenson:
citat: Intressant vore också att veta vilken diff som anses bäst/starkast mm när det gäller porshelådor. se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
Tack, jag har läst de trådarna, min fråga var mer Porscherelaterad. Alltså i vilken Porschelåda kan jag hitta den diff som är mest lämplig för mitt eget bygge? _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
"Alla" lådor från RS och GT modeller har rampad lamelldiff, vilket funkar bäst. Sen beror det ju på rampningen vad som funkar bäst på vilken bil. Mycket effekt behöver ju mer lock vid pådrag. Det kanske inte behövs så mycket som 100% lock vid motorbroms, som det är på vissa porschar, på en mittmotorbil. Hur det är med turbon kan jag tyvärr inte svara på. Men info kommer säkert från någon annan som vet? _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Icke att förglömma att Gemballa GTR750EVo har en ombyggd 996TT låda, den håller för mer än 750 hk och med bakhjulsdrift. Du kanske kan kolla på www.gunnarracing.com och deras projektbil G-99 har en intressant setup med lite godbitar. De heter inte "worlds largest restoration shop outside Porsche AG" för intet. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Ja, den är sexväxlad och tack och lov fanns inget tiptronic alternativ på den tiden ![]() Jag har hört att utväxlingen ska vara samma på 993 turbo & GT2 men inget jag vet med säkerhet. _________________ Anders T |
||||
Kan bekräfta att Gemballans låda i 750:n håller. Åkte med Kaufman på ringen förra hösten och han var mycket noga med att INTE ge fullt på ettan och tvåan. Då klarar sig pinjongen och kronhjulet bra, men om man lägger full belastning på lägre växlar så kommer slutväxeln att rasa relativt fort, typ efter 5-6 timmars fullgasande där man ibland är nere på tvåan.
|
||||
Det låter ju logiskt, monentet är ju högre på lägre växlar. Supramannen och Kenson: varför vill ni inte ha vajerstyrda 996 lådor?. _________________ Kör cheva numer. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4329 totalt) |