Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Porsche Museum, Stuttgart
1086 besök totalt
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Porsche visar stolt upp sitt nya museum, som är riktigt bra på de flesta sätt, men det är också det enda bil-museum som lämnat en eftersmak av vemod i kroppen.

Vi börjar med en symfoni i de läckraste skapelser, 908, ett antal 917, 911 RSR ...

Mysig backspegel! thumbs up

Till pärlan i samligen utnämner jag 909 Bergspyder. Rörram i aluminium, krängningshämmaren i kupén, precis vid knäna. Ingen möda har sparats i jakten på grammen, bränslepumpens vikt kan man ju slippa på kortare lopp om bränsleförsörjningen tillgodoses genom en trycksatt bränsleblåsa inuti en tunnväggig titan-sfär.

909:an rejsar rakt in i hjärtat och parkerar i den innersta kammaren bredvid sin själsfrände, Lotus 23B.

Mot slutet av utställningen radar Porsche stolt upp sina modeller från senare år. Välsminkade autobahnklossar vars teknik och sportiga själ dolts bakom otaliga plastpaneler och komfort-attribut helt i klass med Audis präktigaste tjänstebil. TJOFF! Vad mörkt det blev. Den glada symfonin byttes mot bouquet av mellanmjölk.

Jag måste hämta lite luft och går tillbaka en sväng förbi den blott 387 kg tunga Porsche 909 Bergspyder med boxer-åttan. Igen. Vilket åk!
Efter en kort seans mediterande lågviktsracer tar jag mod till mig och traskar slutligen igenom moderna avdelningen arrangerad i moll.

Avslutningsvis fyller jag på magen med en boxster-burgare och en Cola i restaurangen vid entrén. Kan inte låta bli att fundera på om bilnamnet passar på burgaren, eller kanske tvärt om.

En familjepizza Cayenne? Mc GT3 med extra mos och 20"-lökringar? Eller en 911-meny med extra allt? Varning för många kalorier.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Porsche var så mycket charmigare förr! thumbs up

Täby
Här sen Apr 2006

Trevliga bilder thumbs up
Vore kul om herr Q kunde fylla på med sina så blir det ännu fler

RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003

Tycker mig skymta herr svartamasken på den första bilden. Han skulle dit idag så det är kanske inte helt orimligt.

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Riktigt trevliga bilder

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Underbara bilar. Kan bara hålla med föregående skribent Porsche var tuffare förr. Förstå mig rätt men på sätt och vis synd att de håller kvar vid 911 conceptet är de skapat så många tekninskt fulländade racemaskiner.

Fast det är klart de provade ju en gång med 928 osv. det gick ju inte direkt hem i stugorna.

Bilder o videos
Porsche Museum, Stuttgart
1086 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande