Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3515 besök totalt |
spridare/insprutningsfrågor
Någon som vet om detta måttet brukar vara standardmått mellan bilmodellerna? Denna spridaren passar enl tillverkar till ford och GM... insuget som jag har är ju hemmabygge, så man vet aldrig vem som varit där och klurat... har japsar en storlek, tyskar en osv? |
||||||
men är de måtten generella?
nästa fråga: hur vanligt är det att spridare går sönder? |
||||||
ok...
hur är det med kontakter - är det också standardmått? OT: det är trendigt att titta snett upp mot höger ![]() |
||||||
Kontakten kan jag inte svära på. Men kom just på att Nissan har sidmatade spridare på vissa av sin modeller. Den du har på bilden är toppmatad. Svar på OT: Japp ![]() _________________ // Jani Hast |
||||||
det är helt klart smidigast om jag kan köra med toppmatad...
tankarna leder in på en annan fråga - railsen som sitter på spridarna i ovankant - är det något man kan tillverka själv av lämplig profil eller köper man det? www.summitracing.com säljer 36" fuelrails för ca 45 dollar (jag behöver 2x15")... man får borra upp hål själv så jag misstänker att det bara i princip är ett rör med extra material i botten för att spridarna skall kunna sitta i något... Om det är så, borde man inte kunna kapa 36"modellen? 45 dollar är ju överkomligt! |
||||||
nästa fråga...
vad har man för tryck i insprutningssystem? hade man möjligtvis kunnat plocka en pump och regulator på skroten från 'vilken bil som helst'? Några tips? |
||||||
Hur många PSI är det? ![]() Hur konverterar man mellan cc och lbs (spridare i staterna anges i tryck och här hemma i cc... ![]() EDIT: en fråga till... högimpedans resp lågimpedans... vad skall man ha? (har köpt ett electromotivesystem) EDIT2: lika bra att skriva om topicen något eftersom jag bubblar en massa frågor nu! ![]() |
||||||
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
trycket beror på vilken tryckregulator du har..
normal på en modern bil, 3bar.. finns även mer och mindre. vissa spridare mäter man flödet på vid 3,6 bar å 3,8 bar.. sen ändras ju trycket propontionellt mot insugstrycket. alltså oftast är det linjär med 1:1 i förhållande. finns andra varianter av tryckregulatorer oxå.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Måste sova snart, men ändå:
14.7 PSI är en bar. (bar är inte tillåtet att använda egentligen) Tyska spridare ser generellt likadana ut. T.ex. så är mina jumbo-size 903cc Siemens racespridare exakt likadana Bosch 346cc spridare som satt där innan. Soppapumpen ska hålla trycket som är högre än det du har valt som systemtryck samt hålla flödet tillräckligt högt för att systemtrycket ska vara detsamma även under worst case. Lågohmsspridare är snabbare och därför bättre...fast dom är dyrare och drar mer ström (i alla fall initialt). Dom flesta aftermarket sprut stödjer lågohmiga spridare och är bakåtkompatibla med högohmiga. Det finns få riktigt stora stora högohmiga spridare...gränsen går vid ungef. 500cc. Rails kan man tillverka själv, inga probs...dom ska vara lite större om du kör med batch-system. Vanligt systemtryck där dom flesta spridare trivs som bäst och ger fin sprutbild brukar vara kring 3 bar. oklart? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Stämmer... och man räknar ut flödet för ett nytt tryck enligt sqrt(te/tf) * ccf tf: tryck före te: tryck efter ccf: flöde före |
||||||
Liten lista som kanske kan vara till hjälp när du skall leta efter lämlig storlek:
http://www.autospeed.com.au/cms/article.html?&A=0102 |
||||||
Re: spridare/insprutningsfrågor
Du måste veta storleken på spridarna. Jag tror inte du hittar någon pump på skroten med flöde för över 500 hkr. Sen är det bra med en just ny pump. Om du använder lågimpendas spridare så måste ECU;n ha slutsteg som pallar med ström leveransen. Jag måste säkra min E6K till 20 Ah. 10Ah går direkt när jag varvar. Du kan köpa en liten pump på skroten som är tystare som går när du åker lungt, och den större går in när du gasar. Dom flesta ECU har ordnats så det går. om du inte åker sekvensiellt så åk batch fire. Innebär att spridarna öppnar fyra och fyra i stället för alla på en gång. Då blir det mindre kraftiga pulser i bränslesystemet. Jag svarvade mina bränslerälsar av fyrkants aluminium. Du bör ha 15 mm hål genom gående. Du kan få foton mailat om du vill. Lägg inte bränslerälsen i SERIE, utan paralellt. Annars kan sista spridaren få mindre bränsle. Paralellt och med tryckregulatorn sist med återcirkulation till tanken. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Re: spridare/insprutningsfrågor
Jag är intresserad av bilder !!! ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
http://www.rceng.com/technical.htm cc är cm^3/minut och lbs borde vara pounds/h Enligt länken ovan: To convert cc / min to lbs. / hr. - Divide by 10,5 Andra sidor säger 10,2 ??? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Det finns många missuppfattningar då vissa anger flödessiffor med vanlig handelsbensin och andra med testvätska... dessutom kan det skilja på specifika vikten hit och dit. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3515 besök totalt |