Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
spridare/insprutningsfrågor
1, 2   >>
3515 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280


Trådstartare
spridare/insprutningsfrågor

Någon som vet om detta måttet brukar vara standardmått mellan bilmodellerna?

Denna spridaren passar enl tillverkar till ford och GM...
insuget som jag har är ju hemmabygge, så man vet aldrig vem som varit där och klurat...
har japsar en storlek, tyskar en osv?

Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Längden brukar vara olika.

Sen är hålet där spridaren sitter är diametern 13.2 mm utan o-ring

_________________
// Jani Hast
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280


Trådstartare
men är de måtten generella?

nästa fråga: hur vanligt är det att spridare går sönder?
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Anders Jeppsson skrev:
men är de måtten generella?


Alla spridare jag stöt på i allafall har haft samma mått.

_________________
// Jani Hast
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280


Trådstartare
ok...
hur är det med kontakter - är det också standardmått?

OT: det är trendigt att titta snett upp mot höger
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Anders Jeppsson skrev:
ok...
hur är det med kontakter - är det också standardmått?

OT: det är trendigt att titta snett upp mot höger


Kontakten kan jag inte svära på.


Men kom just på att Nissan har sidmatade spridare på vissa av sin modeller.

Den du har på bilden är toppmatad.

Svar på OT: Japp

_________________
// Jani Hast
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280


Trådstartare
det är helt klart smidigast om jag kan köra med toppmatad...

tankarna leder in på en annan fråga - railsen som sitter på spridarna i ovankant - är det något man kan tillverka själv av lämplig profil eller köper man det?

www.summitracing.com säljer 36" fuelrails för ca 45 dollar (jag behöver 2x15")... man får borra upp hål själv så jag misstänker att det bara i princip är ett rör med extra material i botten för att spridarna skall kunna sitta i något... Om det är så, borde man inte kunna kapa 36"modellen?
45 dollar är ju överkomligt!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280


Trådstartare
nästa fråga...

vad har man för tryck i insprutningssystem?
hade man möjligtvis kunnat plocka en pump och regulator på skroten från 'vilken bil som helst'? Några tips?
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Min går på org. regulator mellan ung. 2,5-3bar beroende på vakumet

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Min går på org. regulator mellan ung. 2,5-3bar beroende på vakumet

Hur många PSI är det? (eller hur många bar är 45 PSI?)

Hur konverterar man mellan cc och lbs (spridare i staterna anges i tryck och här hemma i cc... )
EDIT: en fråga till... högimpedans resp lågimpedans... vad skall man ha? (har köpt ett electromotivesystem)

EDIT2: lika bra att skriva om topicen något eftersom jag bubblar en massa frågor nu!
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



45psi är väl 3.1bar?

Edit: hittade en konverter
http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



trycket beror på vilken tryckregulator du har..

normal på en modern bil, 3bar..

finns även mer och mindre. vissa spridare mäter man flödet på vid 3,6 bar å 3,8 bar..

sen ändras ju trycket propontionellt mot insugstrycket.
alltså oftast är det linjär med 1:1 i förhållande.

finns andra varianter av tryckregulatorer oxå..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



Måste sova snart, men ändå:

14.7 PSI är en bar. (bar är inte tillåtet att använda egentligen)

Tyska spridare ser generellt likadana ut. T.ex. så är mina jumbo-size 903cc Siemens racespridare exakt likadana Bosch 346cc spridare som satt där innan.

Soppapumpen ska hålla trycket som är högre än det du har valt som systemtryck samt hålla flödet tillräckligt högt för att systemtrycket ska vara detsamma även under worst case.

Lågohmsspridare är snabbare och därför bättre...fast dom är dyrare och drar mer ström (i alla fall initialt). Dom flesta aftermarket sprut stödjer lågohmiga spridare och är bakåtkompatibla med högohmiga.

Det finns få riktigt stora stora högohmiga spridare...gränsen går vid ungef. 500cc.

Rails kan man tillverka själv, inga probs...dom ska vara lite större om du kör med batch-system.

Vanligt systemtryck där dom flesta spridare trivs som bäst och ger fin sprutbild brukar vara kring 3 bar.

oklart?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Med cc antar jag det är cm^3/minut som avses.

Man kan aldrig vara nog noggrann bland ingenjörer som jag t.ex

_________________
Pär Hylander
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Pär Hylander skrev:
Med cc antar jag det är cm^3/minut som avses.

Man kan aldrig vara nog noggrann bland ingenjörer som jag t.ex


Stämmer...

och man räknar ut flödet för ett nytt tryck enligt sqrt(te/tf) * ccf
tf: tryck före
te: tryck efter
ccf: flöde före

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
JonTe
Mariestad
Här sen Sep 2003
Inlägg: 88



Liten lista som kanske kan vara till hjälp när du skall leta efter lämlig storlek:
http://www.autospeed.com.au/cms/article.html?&A=0102

_________________
--Jonas Engström--
Åker gammel 9000 med bur
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: spridare/insprutningsfrågor

Du måste veta storleken på spridarna. Jag tror inte du hittar någon pump på skroten med flöde för över 500 hkr. Sen är det bra med en just ny pump. Om du använder lågimpendas spridare så måste ECU;n ha slutsteg som pallar med ström leveransen. Jag måste säkra min E6K till 20 Ah.
10Ah går direkt när jag varvar.
Du kan köpa en liten pump på skroten som är tystare som går när du åker lungt, och den större går in när du gasar. Dom flesta ECU har ordnats så det går.
om du inte åker sekvensiellt så åk batch fire. Innebär att spridarna öppnar fyra och fyra i stället för alla på en gång. Då blir det mindre kraftiga pulser i bränslesystemet.
Jag svarvade mina bränslerälsar av fyrkants aluminium. Du bör ha 15 mm hål genom gående. Du kan få foton mailat om du vill. Lägg inte bränslerälsen i SERIE, utan paralellt. Annars kan sista spridaren få mindre bränsle. Paralellt och med tryckregulatorn sist med återcirkulation till tanken.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Re: spridare/insprutningsfrågor

Göran Malmberg skrev:
Du måste veta storleken på spridarna. Jag tror inte du hittar någon pump på skroten med flöde för över 500 hkr. Sen är det bra med en just ny pump. Om du använder lågimpendas spridare så måste ECU;n ha slutsteg som pallar med ström leveransen. Jag måste säkra min E6K till 20 Ah.
10Ah går direkt när jag varvar.
Du kan köpa en liten pump på skroten som är tystare som går när du åker lungt, och den större går in när du gasar. Dom flesta ECU har ordnats så det går.
om du inte åker sekvensiellt så åk batch fire. Innebär att spridarna öppnar fyra och fyra i stället för alla på en gång. Då blir det mindre kraftiga pulser i bränslesystemet.
Jag svarvade mina bränslerälsar av fyrkants aluminium. Du bör ha 15 mm hål genom gående. Du kan få foton mailat om du vill. Lägg inte bränslerälsen i SERIE, utan paralellt. Annars kan sista spridaren få mindre bränsle. Paralellt och med tryckregulatorn sist med återcirkulation till tanken.

Göran Malmberg.



Jag är intresserad av bilder !!!

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: spridare/insprutningsfrågor

FSN skrev:


Jag är intresserad av bilder !!!


Allright, jag lägger upp några här på siten i kväll.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Anders Jeppsson skrev:
Eric Josefsson skrev:
Min går på org. regulator mellan ung. 2,5-3bar beroende på vakumet

Hur många PSI är det? (eller hur många bar är 45 PSI?)

Hur konverterar man mellan cc och lbs (spridare i staterna anges i tryck och här hemma i cc... )
EDIT: en fråga till... högimpedans resp lågimpedans... vad skall man ha? (har köpt ett electromotivesystem)

EDIT2: lika bra att skriva om topicen något eftersom jag bubblar en massa frågor nu!




http://www.rceng.com/technical.htm

cc är cm^3/minut och lbs borde vara pounds/h

Enligt länken ovan: To convert cc / min to lbs. / hr. - Divide by 10,5

Andra sidor säger 10,2 ???

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



FSN skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Eric Josefsson skrev:
Min går på org. regulator mellan ung. 2,5-3bar beroende på vakumet

Hur många PSI är det? (eller hur många bar är 45 PSI?)

Hur konverterar man mellan cc och lbs (spridare i staterna anges i tryck och här hemma i cc... )
EDIT: en fråga till... högimpedans resp lågimpedans... vad skall man ha? (har köpt ett electromotivesystem)

EDIT2: lika bra att skriva om topicen något eftersom jag bubblar en massa frågor nu!




http://www.rceng.com/technical.htm

cc är cm^3/minut och lbs borde vara pounds/h

Enligt länken ovan: To convert cc / min to lbs. / hr. - Divide by 10,5

Andra sidor säger 10,2 ???


Det finns många missuppfattningar då vissa anger flödessiffor med vanlig handelsbensin och andra med testvätska... dessutom kan det skilja på specifika vikten hit och dit.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Allmänt banåkaforum
spridare/insprutningsfrågor
1, 2   >>
3515 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande